Nytt bakslag för svenskt kärnkraftverk

2023 04 05

Återstarten av kärnkraftsreaktorn Ringhals 4 har tagit stopp.

Orsaken är ett ångläckage, rapporterar Sveriges Radio.

Planen var att reaktorn skulle upp i full drift under onsdagskvällen, någonting som nu alltså inte blir av.

Återstarten stannade av vid 65 procent, på grund av nämnda ångläckage.

Inga beslut idag

Inga beslut om vad som ska ske härnäst kommer tas under onsdagen.

– Enligt presschefen Anna Colin behöver Ringhals betänketid till torsdag morgon för att komma fram till vilka åtgärder som krävs på grund av ångläckaget, framhåller SR i sin rapportering.

Påbörjade återstart

Det var i fredags som Ringhals 4 började att startas upp igen.

Reaktorn hade då varit ur bruk sedan augusti 2022 med anledning av en skadad tryckbehållare.

– Just nu levererar vi ungefär 419 megawattimmar. Det motsvarar 40 procents kapacitet, sade Anna Collin till Aftonbladet i lördags.

"Inte bara att gasa upp"

Flera tester genomfördes för att garantera att allting skulle fungera som det skulle vid återstarten, som genomfördes i ett långsamt tempo som beräknades ta 20 timmar.

– Det är inte bara att gasa upp i full fart. När allt är stabilt skickar vi ut ett pressmeddelande, framhöll Anna Collin.

Skjutits fram flera gånger

Återstarten av Ringhals 4 har egentligen varit planerad betydligt tidigare än april.

Reparationsarbetet visade sig dock vara mer komplicerat än anat, vilket har fått konsekvensen att man fått skjuta på igångsättandet flera gånger.

I slutet av mars hade Ringhals dock kommunicerat att man planerade att ha reaktorn redo att leverera el till marknaden från och med 26 mars.

Den prognosen ändrades sedan till lördag 1 april.

I samband med ökat tryck och temperatur uppstod ett läckage från en liten ventil i ett kemiprovtagningsrör. Provtagningsröret sitter i anslutning till reaktorn, varför den måste ställas av för att ventilen ska kunna åtgärdas, sade Anna Collin till Hallands Nyheter vid tillfället.

Något nytt besked om fortsättningen för återstarten av Ringhals 4 väntas alltså tidigast imorgon.

Fakta Ringhals 3 och 4

  • Tillsammans står Ringhals 3 och 4 för cirka 13 procent av det svenska elbehovet.
  • Ringhals har sedan starten 1974 producerat drygt 800 TWh.
  • Ringhals kärnkraftverk ligger på västkusten, cirka två mil norr om Varberg.
  • Ringhals ägs av Vattenfall.
  • Källa: Ringhals kärnkraftverk

Fakta avvecklingen av Ringhals 1 och 2

  • Vattenfalls styrelse tog 2015 beslut om förkortade drifttider för Ringhals 1 och 2. Tidigare planerades drift av anläggningarna i 50 år, till 2025 respektive 2026. Beslutet innebär en avveckling 2019-2020, sex år tidigare än planerat.
  • Ringhals 2 togs ur drift den 30 december 2019 och Ringhals 1 den 31 december 2020. Reaktorerna är nu permanent avställda, vilket innebär att de enligt lag aldrig får tas i drift igen.
  • Rivningen av Ringhals 1 och 2 ger upphov till ungefär 340 000 ton avfall. 5-10 procent av detta är radioaktivt och omhändertas och förvaras enligt gällande regelverk och beprövade metoder. Miljöskadligt material såsom asbest och olja omhändertas enligt gällande regelverk och skickas i de flesta fall till deponi.
  • Källa: Vattenfall

Foto: Annika Örnborg

Text: Redaktionen


Ny lag börjar gälla i dag lördag – påverkar elbilsägare

2024 04 13

Från och med i dag förenklas betalningen vid laddstationer.

EU-parlamentet fattade beslut om den nya lagen redan sommaren 2023, och på lördagen börjar den gälla.

Nu ska betalningen vid laddstationer förenklas.

Detta genom att införa krav på att erbjuda kortbetalning vid alla nya laddplatser.

Det rapporterar Teknikens värld.

Blir mer tillgängligt

Syftet med lagförändringen är att göra laddning för elbilar mer tillgängligt för alla.

Det hela innebär att det inte längre kommer ställas krav på registrering, brickor eller speciella kort.

Från och med den 13 april måste alla nyinstallerade laddstationer erbjuda alternativet kortbetalning.

Har ställts krav

Under en längre tid har konsumenter ställt krav på att förenkla elbilsägande på olika sätt för att skynda på utvecklingen vad gäller elektrifieringen av fordonsflottan.

Just laddningen är en av de saker som man har menat varit underprioriterat.

De som har elbil vill i högre utsträckning se att tillgängligheten vad gäller laddstationer över hela landet måste förbättras.

Detta som en delåtgärd i arbetet med elektrifieringen av samhället.

Elektrifieringen viktig

Regeringen vill satsa på utbyggnaden av laddinfrastrukuren.

– Elektrifieringen av transportsektorn är central för att Sveriges klimatmål och åtaganden inom EU ska nås, framhöll regeringen i höstas.

– Därför satsar regeringen nu på laddinfrastruktur för både lätta och tunga fordon för att skapa förutsättningar för elektrifierade vägtransporter.

– En omfattande och snabb elektrifiering av vägtransporterna krävs för att transportsektorn ska kunna nå i princip noll utsläpp av växthusgaser. 

– För elbilar behöver det finnas tillgång till publik och icke-publik laddning i hela landet, för invånare i allt från gles- och landsbygd till städer.

“Av yttersta vikt”

Ebba Busch är en som har tryckt på vikten av utbyggnaden.

– Vi behöver ersätta fossila transporter och minska hushållens transportkostnader, det är av yttersta vikt för Sveriges konkurrenskraft och den gröna omställningen, har hon sagt.

Foto: My Energy

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – ”köper allt”

2024 04 14

Den svenska kronan har försvagats ytterligare.

I onsdags åkte den svenska valutan på ett nytt bakslag.

Nya inflationssiffror från USA ledde till att kronan tappade rejält mot både dollarn och euron.   

Den svaga kronan gör att det blir extra dyrt att semestra utomlands för svenska resenärer. Det omvända gäller för många utländska turister som åker till Sverige. Med en starkare utländsk valuta blir det betydligt billigare att semestra och shoppa i Sverige.

Det är något som inte minst den danska befolkningen har uppmärksammat.     

Flera svenska städer uppger att danska turister fortsätter att strömma in i landet – till exempel har antalet skidsemestrande danskar ökat med 82 procent sedan coronapandemin, rapporterar P4 Kalmar.     

– De känner att de har mer pengar i plånboken när de kommer till oss, säger Louise Söderlund, ansvarig på skidanläggningen Isaberg i nordvästra Småland, till radiokanalen.

Hon uppger att tre av fyra skidåkare som kommer till Isaberg är från Danmark och att skidanläggningen har sålt rekordmånga skidpassdagar i år.

– De köper allt man behöver ha. De går på restauranger och köper alkohol, säger Louise Söderlund om de danska turisterna.

Störst ökning i tre områden

I Skåne, västra Götaland  och Kalmar län ökar antalet besök av danska turister mest i landet.

I Kalmar län nyttjades nästan 90 000 gästnätter av turister från grannlandet – en ökning på hela 63 procent jämfört med 2022.

– Det är glädjande att vår internationella marknadsföring ger resultat. Vi fortsätter att samarbeta med aktörerna i länets besöksnäring för att fler ska besöka oss. Det är en viktig pusselbit i länets regionala utveckling, säger Stine Breum Appelquist, samordnare besöksnäring på Region Kalmar län, i ett uttalande.

Kalmar län har anpassat turistnäringen efter den stora anstormningen från Danmark. Numera går det till exempel att få guidade turer på danska vid besök på det medeltida Kalmar Slott.

LÄS MER HÄR:

Kraftig förändring för svenska kronan

Foto: L. Mimietz

Text: Redaktionen