Nytt hårt slag mot Toblerone

2023 06 09

SAS har beslutat att sluta sälja produkter från livsmedelsjätten Mondelez på sina flyg.

Det handlar bland annat om varumärken som Toblerone, Marabou, Daim, Oreo och O´boy.

Anledningen är att företaget Mondelez, som äger dessa varumärken, är svartlistat av den ukrainska antikorruptionsmyndigheten.

– Vi har tagit bort produkter från Mondelez, som finns med på Ukrainas lista över internationella krigssponsorer, säger presschefen Tonje Sund till norska VG.

Tar in andra produkter

Sund menar vidare att SAS är lojala gentemot den lista som Ukraina satt upp angående företag som bedöms bidra till den ryska statskassan.

Han understryker att det kommer finnas andra godheter ombord på flygen.

– Det handlar om att vi tar bort produkter från Mondelez, och om dem som ägare. Vi kommer att ta in ersättningsprodukter, så det kommer att finnas choklad och snacks ombord. 

Svensk fotboll påverkas

Livsmedelsjätten har hamnat på Ukrainas svartlista då de fortsätter bedriva sin verksamhet i Ryssland.

Ett av företagets varumärken, Marabou, har under två årtionden haft ett samarbete med Svenska fotbollförbundet.

Nu har fotbollsförbundet stoppat alla kampanjer som kopplas till Marabou tills vidare.

“Pågående dialog”

Många uppmanar att alla svenska aktörer bör avbryta sina samarbeten med varumärken som ägs av just Mondelez.

Svenska fotbollförbundets marknads-och försäljningschef Helena Taube Rehnmark har kommenterat saken.

– Vi är mitt i en pågående dialog med Mondelez Sverige om vårt samarbete. I avvaktan på vad den leder till har vi stoppat pågående kampanjer och exponering, kopplat till samarbetet, framhåller hon till DN.

För konsumenten

Mondelez har tre fabriker i Ryssland och betalade förra året två miljarder kronor i skatt till landet.

3 000 personer är anställda vid fabrikerna.

Företaget har slutat annonsera i Ryssland, men bedriver alltjämt verksamheten.

– Vi säljer choklad och kex. I en del länder betraktas kex som en del av en normal diet. I många länder är kex en frukostvara och vi anser att vi tillhandahåller produkter för den normala konsumenten i Ryssland, har vd Dirk Van de Put sagt till Yahoo Finance.

Foto: R. Gomez

Text: Redaktionen


Dollarstore storsatsar – under nytt namn

2024 07 22

Butikskedjan Dollarstore fortsätter att breda ut sig.

Och det är inte bara i Sverige som kedjan är på framväxt.

Nu satsar man även stort på Sveriges grannland i syd.

Dollarstore kommer att öppna totalt åtta nya butiker i Danmark under 2024 och 2025.

Det rapporterar sajten E-handel.

Under nytt namn

Det blir dock inte under namnet Dollarstore som kedjan kommer att öppna de nya butikerna.

I Danmark finns nämligen redan en kedja som heter Dollarstore.

Istället kommer de nya butikerna att gå under namnet Big Dollar, som det just nu finns fem stycken av i Danmark.

“Är väldigt glada”

I år så kommer två av de åtta butikerna att öppnas i Randers och Grenå under november månad.

Nästa år öppnas resterande sex butiker i Aalborg, Esbjerg, Skive, Ringsted, Sønderborg och Thisted.

Just de geografiska förutsättningarna bedöms vara mycket goda gällande expansionen.

– Vi är väldigt glada över att utöka vår närvaro i Mellanjylland med öppningarna i Randers och Grenå senare i år, säger Peter Jakobsen, Country Manager på Big Dollar enligt E-handel.

– Med de sex nya öppningarna spridda runt om i landet under 2025, kommer vi att kunna erbjuda ännu fler kunder fantastiska produkter till bra priser.

Går fortsatt starkt

Under fjolåret har Dollarstore gått igenom såväl ägarbyte som vd-byte.

Trots det går kedjan fortsatt starkt, och antalet kunder växte med 7 procent under 2023.

Det uppger Market.

“Då väljer kunderna oss”

Det har som bekant varit utmanande ekonomiska förutsättningar för många företag runt om i landet under de senaste åren.

Ränteläget har satt press på många stora bolag och i många branscher behöver man dra ner på satsningarna, men Dollarstore tycks kunna fortsätta ta marknadsandelar och sätta press på konkurrenterna.

Den nya vd:n Anders Kind menar att trovärdigheten och tilliten är en av de viktigaste sakerna i branschen.

– I slutändan tror vi att fler kunder kommer att välja våra butiker om de känner att de kan lita på oss, säger han till Market.

Foto: Dollarstore

Text: Redaktionen


Många appar försvinner från mobiltelefoner – nya regler

2024 07 21

Appar kommer nu att försvinna från Googles Play Butik.

På Googles Play Butik finns miljontals appar som har med allt från spel till sociala medier, mode och underhållning att göra.

Nu kommer dock många appar att raderas på grund av nya regler som Google har satt upp.

Reglerna träder i kraft den 31 augusti och syftet är att höja säkerheten och få bort skräpappar med låg kvalitet.

Det rapporterar sajten Mobil.se.

Ska vara bättre kvalitet

Google vill att de appar som blir kvar ska vara av högre kvalitet för att ge ett bättre intryck.

Appar som exempelvis hänger sig och kraschar vid start kommer att tas bort, och detsamma gäller sådana appar som inte fungerar korrekt eller bara består av enstaka bilder.

Har tagit bort många

Google har redan börjat ta bort många appar.

Bara i år har man raderat närmare 700 000 appar från butiken, och sedan 2021 har man städat fler än 1,3 miljoner appar.

Just nu finns ungefär 1,7 miljoner appar i Play Butiken, och det är oklart exakt hur många som kommer att försvinna framöver.

Höjer standarden

Även sajten The Verge har rapporterat om att Google vill höja standarden på Play Butiken.

– Google höjer sina minimikrav på kvalitet för Android-appar och kommer snart att ta bort de som inte uppfyller förväntningarna från Play Store, framhåller sajten.

– Enligt företagets senaste uppdatering av skräppostpolicyn kommer appar som uppvisar ”begränsad funktionalitet och innehåll”.

Nya kraven

Enligt Google så finns det ett tydligt syfte med de nya reglerna som införs, att det ska gynna användaren, skriver The Verge om saken.

– Dessa går utöver befintliga begränsningar som hindrar trasiga appar som inte svarar, inte installeras, kraschar eller på annat sätt fungerar onormalt. 

– Google säger att de har lagt till de ytterligare kraven för att ”säkerställa att appar kan uppfylla de upphöjda standarderna för Play-katalogen och engagera användare genom kvalitetsfunktionalitet”.

Foto: O. Binay

Text: Redaktionen