Nytt EU-land inför vaccinpass för allt från restauranger till idrott

2021 07 23

Italien har i kväll beslutat att införa vaccinpass för att få tillträde till allt från museum och restauranger till idrottsarenor och biografer.

Syftet är att öka vaccinationsgraden för att värna hälsa och liv och att få landet på fötter igen. Vaccinpasset – som kallas för det ”gröna passet” – stöds av omkring 70 % av italienska folket enligt flera mätningar och kommer att krävas för att få inomhustillträde till följande:

✅Arenor  

✅Museum

✅Teatrar

✅Biografer

✅Badbassänger

✅Träningslokaler

✅Nattklubbar

✅Restauranger

✅Kaféer

✅Barer & Krogar

✅Nöjesparker

✅Provsalar

Italien har även övervägt att kräva vaccinpass för följande aktiviteter men beslutade att inte införa det i nuläget:

✅Tågresor

✅Flygplan

✅Bussar

Kravet kommer att innebära att något av följande krävs för att få tillträde, om förslaget går igenom:

▪Vaccinering med minst 1 dos

▪Genomgången sjukdom

▪Negativt test

500 % fler fall

Från och med 6 augusti införs de nya reglerna. Två högernationalistiska partier var motståndare till förslaget men viss splittring förekommer även inom de båda partierna.

Italien kämpar precis som flera andra EU-länder mot den smittsammare och farligare deltavarianten. Antalet nya smittfall har ökat med 500 % i Rom på bara 10 dagar.

ANALYS

Det blir inte ett absolut tvång att vaccinera sig eftersom alternativet negativt test också kommer att gälla. Men då testet dels kostar pengar att genomföra, dels bara gäller i 48 timmar, så kommer det bli krångligt, opraktiskt och kostsamt för de som väljer bort vaccinet.

Incitamentet för att ta två doser vaccin blir därmed stort.

Foto: M. Bitetto

[yop_poll id="391"]

UPPGIFTER: Plötslig chock för 50 000 ryska tv-tittare

2025 08 25

Rysk tv har hackats.

Rysslands brutala anfallskrig i Ukraina fortsätter.

Rysk tv undviker dock att visa befolkningen allt som pågår gällande kriget.

Nu kommer dock uppgifter om att rysk tv har hackats – och bilder har visats på bland annat ryska militära förluster och ukrainska attacker mot ryska oljeraffinaderier, rapporterar Kyiv Independent.

Rysk tv har hackats

Ryska "cyberpartisaner" hackade en rysk TV-leverantör den 24 augusti och sände material som avslöjade landets verkliga situation på slagfältet och internt, enligt en källa inom Ukrainas militära underrättelsetjänst. 

Filmklipp som visar Rysslands bränslekris, vattenbrist i ockuperade delar av Donetsk oblast, ukrainska attacker mot oljeraffinaderier och Rysslands militära förluster, sändes samtidigt på 116 TV-kanaler på Ukrainas självständighetsdag, enligt källan.

50 000 tv-tittare

Minst 50 000 tittare i Moskva och andra ryska regioner ska ha sett över tre timmar av materialet.

Sändningen dök också upp på appar via Apple Store, Google Play, Smart-TV och andra kabelnätverk.

– Tre och ett halvt år in i kriget har Putin inte erövrat en enda hel ukrainsk region. Ukraina förblir självständigt, sägs i filmklippen.

Läs mer: Ukraina säkrar stort avtal

Flera attacker

I dagarna har Ukraina attackerat Ryssland på flera håll.

Ukrainska styrkor slog till mot rysk energiinfrastruktur i Leningrad- och Samara-regionerna under natten mellan den 23 och 24 augusti.

Har slagit till

Ukrainas generalstab rapporterade att delar av Ukrainas säkerhetstjänst SBU och Special Operations Forces utförde en drönarattack mot hamnen Ust-Luga i Leningrad-regionen.

– Den ukrainska TV-kanalen Suspilne uppgav att SBU och SOF slog till mot Novateks gashanteringskomplex, som är den största producenten av flytande naturgas i Ryssland och kan bearbeta upp till 6,9 miljoner ton råmaterial per år, och som är ett viktigt ryskt logistiknav i Östersjön för export av energiresurser, uppger tankesmedjan ISW.

Läs mer: Trump sätter deadline

Foto: President of Russia Office resp Glenn Carstens-Peters

Text: Redaktionen


Clas Ohlson växlar upp – stor nyhet till hösten

2025 08 25

Clas Ohlson inleder en storsatsning under hösten 2025.

Detaljhandelskedjan lanserar 1 000 nya produkter som under de närmaste veckorna kommer att dyka upp på butikshyllorna.

– Att lansera nya produkter är något vi har fokuserat allt mer på under senaste året. Vi ser att våra produktnyheter är en viktig faktor bakom vår tillväxt. De driver försäljning och gör också att kunderna hela tiden har något nytt att upptäcka, säger Anders Molander, direktör produktutveckling och inköp.  

Flera varukategorier

De nya produkterna omfattar ett brett sortiment. Det handlar bland annat om produkter inom förvaring, kontorstillbehör och verktyg.

Även belysning ingår, där Clas Ohlson lanserar ett nytt sortiment av retro-inspirerade bordslampor och nya dekorativa glödlampor.

– Belysning är en av de kategorier där vi valt att lansera många nyheter under hela året. Nyheterna gör att vi bland annat kan följa med snabbt i trender och vi har haft flera fantastiska lanseringar som snabbt blivit mycket populära hos kunderna, säger Anders Molander.

Butik och online

De nya produkterna kommer att finnas tillgängliga i fysisk butik och online. Alla nyheter kommer inte att lanseras på en gång, utan produkterna fasas in i sortimentet succesivt under augusti och september.

LÄS MER: Plötslig rusning till Clas Ohlson – alla vill ha samma sak

FAKTA: Clas Ohlson

- Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. I dag är kedjan ett detaljhandelsbolag med kunder på tre marknader, cirka 5 000 medarbetare och en omsättning om cirka 12 miljarder kronor.

-  Clas Ohlsons B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm.

- Enligt kedjans egna ord är Clas Ohlsons målsättning ”att hjälpa människor att fixa sina hem med praktiska och hållbara lösningar till attraktiva priser”.

LÄS MER: Stor upptäckt om Ica Maxis priser

Foto: Clas Ohlson

Text: Redaktionen