DRIVMEDEL: Nytt bränslekrav från SD

2023 01 30

Sverigedemokraterna går nu ut med ett nytt krav kopplat till höga kostnader för bensin och diesel.

I valrörelsen lovade SD en sänkning av priset vid pump med tio kronor.

Så har efter de första 100 dagarna av samarbetet med regeringen varit långt ifrån fallet, vilket framkallat en svekdebatt som satt stor press på partiet.

Sverigedemokraterna har också varit frustrerade över att Moderaterna i budgetförhandlingarna bromsat en snabb sänkning av reduktionsplikten, rapporterar Dagens Nyheter.

Men eftersom man inlett ett gemensamt samarbete i och med Tidöavtalet kan man inte göra som förr och gå ut och kritisera offentligt.

– Vi är egentligen fly förbannade, uppger en sverigedemokrat för tidningen.

Nya kravet: ingen reduktionsplikt alls

I regeringsförklaringen uttryckte statsminister Ulf Kristersson (M) att “Reduktionsplikten sänks till EU:s lägstanivå den 1 januari 2024, och gäller under mandatperioden”.

Det är från den formuleringen SD utgår när partiet nu formulerar ett nytt krav kopplat till bränsledebatten – nämligen att slopa reduktionsplikten helt och hållet före januari 2024.

En direkt förändring från valrörelsen då Sverigedemokraterna ville se en reduktionsplikt på fem procent.

"Finns ingen miniminivå"

Partiet menar att den så kallade “lägstanivån” inom EU i själva verket är noll.

Och faktum är att det inte finns någon miniminivå av reduktionsplikt i unionen, skriver DN. Istället handlar det om olika direktiv och regleringar som det för närvarande förhandlas om. 

Reduktionsplikten kan, men måste inte, ingå.

– Det leder till att det blir friare egentligen, och mindre reglerat vad man måste blanda i. Det är dumt att man har talat om EU:s miniminivå för reduktionsplikt när det inte finns någon, säger Sverigedemokraternas klimatpolitiska talesperson Martin Kinnunen till tidningen.

Anklagas för brutna vallöften

Turerna kring bränslepriserna har varit många sedan regeringspartierna M, KD och L tillträdde tillsammans med samarbetspartiet SD.

Hård kritik har riktats mot Tidöavtalspartierna för brutna vallöften i just den känsliga frågan om bränslepriserna. Exempelvis stannade de sänkta bränslepriserna på 14 öre för bensin och 41 öre för diesel.

– Jag varnade i valrörelsen för att de här löftena som flera av de högerkonservativa partierna levererade var för dyra. De var väldigt tydliga, men nu visar det sig att de inte var på allvar när man tvingas lägga en budget, sade före detta finansminister Mikael Damberg (S) till Svenska Dagbladet i november.

– Svek på svek på svek på svek för Sveriges landsbygd, tillade Centerpartiets ekonomisk-politiska talesperson Martin Ådahl till samma tidning.

Planerar större sänkningar

Regeringen och SD har vid ett flertal tillfällen menat att man planerar större sänkningar på längre sikt.

– En sak i taget. Det är ett tufft läge, sade finansminister Elisabeth Svantesson (M) till Sveriges Radio om de uteblivna sänkningarna i oktober.

– Vi är inte färdiga, för guds skull. Vi kommer komma upp i sänkningar vad gäller priset vid pump, har även Oscar Sjöstedt, SD:s ekonomisk-politiska talesperson, framhållit i en riksdagsdebatt.

Foto: Circle K

Text: Redaktionen


JUST NU: “Värsta sedan covid” – kalldusch för Kreml

2025 09 03

Allt fler ryska storföretag rapporterar förluster.

De ekonomiska förutsättningarna i Ryssland blir allt svårare.

Kreml fortsätter att lägga stora pengar på militära utgifter trots att inkomsterna från olje-och gasförsäljning faller.

Nu kommer uppgifter om att allt fler ryska storföretag rapporterar förluster – det rör sig om de värsta siffrorna sedan covidpandemin, rapporterar Kyiv Post med hänvisning till ryska medier.

Många företag

Nästan en tredjedel av Rysslands största företag redovisar förluster för första halvåret 2025, den högsta andelen sedan covidpandemin.

I år växte andelen olönsamma företag med 2,3 procentenheter till 30,4 procent, vilket är första gången som denna siffra har överstigit 30 procent sedan pandemin 2020.

Olika sektorer

Rysslands departement för ekonomisk utveckling skyller förlusterna på "säsongsmönster" och menar att vinsterna kommer att återhämta sig senare under året. 

Medan sektorer kopplade till kriget blomstrar, såsom försvars- och ingenjörsföretag som rapporterar en intäktstillväxt på upp till 200 procent, är kolbrytning, allmännyttiga tjänster, transport och forskning bland de hårdast drabbade. 

Analytiker som pratat med ryska Izvestia tillskriver de dåliga resultaten till västerländska sanktioner och inflation driven av uppblåsta militärutgifter, samt ökade företagsskatter och kraftiga räntor från Rysslands centralbank.

Läs mer: ”Bör bli spiken i kistan” – Putin har förolämpat Trump

Erbjuder rabatt

Samtidigt kommer uppgifter om att ryska oljeexportörer erbjuder rabatt till indiska importörer.

Enligt en rapport från Bloomberg uppger källor som fått erbjudanden från ryska exportörer av råolja att ryska exportörer erbjuder Uralolja till indiska importörer med en rabatt på 3 till 4 dollar per fat.

Vill se fortsättning

Tankesmedjan Institute for the Study of War förklarar.

– Ryssland erbjuder sannolikt indiska importörer rabatterad råolja för att se till att Indien fortsätter att köpa råolja från Ryssland, trots västerländska sekundära sanktioner mot Indien, inklusive en 50-procentig amerikansk tull på indisk export till USA, uppger ISW.

Läs mer: Ryssland har orsakat katastrof – ”situationen är akut”

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Ryanair rasar – hånar Ursula von der Leyen

2025 09 03

Det råder stor frustration hos Ryanair.

Lågprisflygbolaget har i dagarna gått ut med att de har satt nytt rekord i antal passagerare.

Samtidigt råder stor frustration på grund av förseningar och inställningar.

Flygbolaget rasar och hånar EU-toppen Ursula von der Leyen i ett pressmeddelande.

“Von Derlayed-again”

Ryanair uppmanar EU och Ursula von der Leyen att förklara varför de har tillåtit “ännu en sommar av kraftiga förseningar”.

Istället för Ursula von der Leyen skriver lågprisflygbolaget “Ursula von Derlayed-again” – ungefärligt översatt till “Ursula von Försenad-igen”.

– Ryanair, Europas främsta flygbolag, uppmanar idag onsdag 3 september EU-kommissionens ordförande, Ursula von "Derlayed-Again", och vissa EU-regeringar att förklara varför de har tillåtit ännu en sommar med rekordstora flygledningsproblem. Dessa fel har hittills i år försenat eller ställt in resplanerna för över 21 miljoner av Ryanairs passagerare, skriver Ryanair.

“Finns ingen ursäkt”

Ryanair framhåller att det inte finns någon ursäkt eftersom det fungerar bra i länder som Danmark, Nederländerna och Belgien.

Länderna som enligt flygbolaget drabbas mest av förseningar inkluderar Frankrike, Spanien, Tyskland, Storbritannien och Grekland.

Läs mer: Stockholm rasar på viktig lista – från plats 72 till 188

“Ännu en månad”

Ryanairs Michael O´Leary kommenterar.

– Ytterligare en månad av flygledningsmisskötsel har passerat i augusti, utan att de ansvariga – EU-kommissionen och nationella transportministrar – har vidtagit några åtgärder för att åtgärda dessa bristfälliga tjänster, säger han.

– Europas sämst presterande flygledningstjänster i Frankrike, Spanien, Tyskland, Storbritannien och Grekland fortsätter att orsaka onödiga förseningar och inställda flyg för tusentals flygningar och miljontals av Ryanairs passagerare, på grund av oförklarlig misskötsel och personalbrist.

Riktar uppmaning

Ryanair uppmanar EU-kommissionen och transportministrarna i Frankrike, Spanien, Tyskland, Storbritannien och Grekland att vidta omedelbara åtgärder.

EU har i skrivande stund inte svarat på kritiken.

Läs mer: Biljätte erbjuder rabatt hela september: Kunder kan spara 80 000 kronor

Foto: Portuguese Gravity resp European Parliament

Text: Redaktionen