JUST NU: Nytt bottenrekord för Miljöpartiet

2022 04 09

Miljöpartiet faller ner till sitt sämsta stöd sedan Svensk Väljaropinion inledde sina sammanvägda mätningar för 12 år sedan.

– Det är frustrerande, säger Miljöpartiets partisekreterare Katrin Wissing till Sveriges Radio.

Hänger löst 

Med bara fem månader kvar till valet hänger De Gröna rejält löst och riskerar att trilla ur riksdagen vid valet som äger rum söndagen den 11 september.

I mätningen som består av en sammanvägning av Novus, Kantar Sifo och Ipsos får Miljöpartiet i mars 2022 endast 2,9 procent.

Tror vändning är på gång

Avhoppet från regeringen, diskussionerna kring de höga bensin- och dieselpriserna och energifrågan är några av de frågor som cirkulerat kring partiet den senaste tiden.

Men nu tror partisekreteraren att vändningen är nära.

Senaste veckorna

Hon känner på sig att lyftet redan är på gång.

– Vi ska vända, vi ska uppåt. Vi måste bli bättre på att nå ut, och det tycker jag att vi har gjort de senaste veckorna, säger Katrin Wissing till SR.

Ryska olja och gas

Källor uppger att partiet tror sig ha funnit en stark fråga som är mycket het på den politiska dagordningen just nu – nej till rysk gas och rysk olja.

– Att stoppa export av rysk energi är att slå mot Putin där det gör ont! Därför lägger vi ett nytt initiativ i riksdagen om att stoppa rysk olja och gas. Våra pengar ska inte gå till Putins krigskassa, säger MP-ledaren Per Bolund.

Ebba Busch

Miljöpartiet hoppas på att få med sig de andra partierna på ett nej till rysk energiimport.

– Sverige måste gå före och visa vägen för resten av EU. Det är hög tid för att införa importstopp av rysk energi. Bra att Ebba Busch gått ut med att KD ändrat sig i frågan. Nu väntar vi på de andra partierna, säger Per Bolund.

Högsta sedan 2014

Samtidigt går det mycket bättre för Socialdemokraterna i nya Svensk Väljaropinion för mars månad.

Magdalena Anderssons (S) parti ökar med hela 2,2 procentenheter till 32,6 procent vilket är det högsta stödet för S i Svensk Väljaropinion sedan 2014.

Backar mest

Ett annat vinnarparti är Moderaterna som lyfter med 0,5. Moderatledaren är den enda av partiledarna för de tre stora partierna – S, M och SD – som säger ja till Nato.

De två partier som backar mest är Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna som båda har hamnat i blåsväder den senaste tiden kopplat till vapenleveransen till Ukraina samt inställningen till Rysslands diktator Putin.

Byter partiledare

Centern, Kristdemokraterna och Liberalerna ligger stilla i opinionen men Liberalerna är nere på katastrofala 2,3 procent.

Partiet bytte dock partiledare igår och har nu chans till en nystart.

Här är nya Svensk Väljaropinion:

                                                       Mars      Febr

🔴Vänsterpartiet                      8,4     -1,3
🔴Socialdemokraterna       32,6      +2,2
🟢Miljöpartiet                           2,9      -0,5
🟢Centern                                   6,9      +0,0
🔵Liberalerna                            2,3      -0,2
🔵Moderaterna                     21,5      +0,5
🔵Kristdemokraterna           5,3      +0,1
🔵SD                                            18,7      -0,7

Text: Redaktionen


Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen