Banker ger besked – så mycket behöver du spara till dina barn

2024 04 22

Den genomsnittliga föräldern sparar i år 597 kronor per månad och barn.

Summan är en ökning med 76 kronor, eller 13 procent, från fjolåret, visar nya siffror från Länsförsäkringar.

Det är även en högre summa än det generella råd som Nordea ger till sina föräldrar.

– Hur mycket man väljer att spara styrs självklart av den egna ekonomin men en genomsnittlig summa ligger på mellan 300 och 500 kronor per månad och barn, framhåller Ingela Gabrielsson, privatekonom på Nordea, i ett uttalande.

Borde spara 735 kronor

Men den nya ökningen håller inte jämna steg med inkomstutvecklingen.

För tio år sedan – när den genomsnittliga nettoinkomsten låg 22 000 kronor per månad – sparade föräldrar i snitt 515 kronor per barn.

Idag ligger snittet på nettoinkomsten istället på 31 000 kronor.

– Om föräldrar ska spara i relation till hur mycket mer en vanlig familj fått i plånboken varje månad borde sparandet i snitt snarare ligga på 735 kronor och inte på 597 kronor, understryker Länsförsäkringar i ett pressutskick.

Glömmer att det blir dyrare

Enligt banken glömmer man lätt bort att sådant som man ofta sparar till – till exempel körkort och bostäder – blir dyrare med tiden.

– Det innebär att man måste justera sparandet i takt med inflationen eller löneutvecklingen för att bibehålla köpkraften. Fundera också ett extra varv kring syftet med barnsparandet, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar.

"Betydande belopp på sikt"

I bankens nya rapport framgår det även att det finns stora skillnader mellan hög- och låginkomsttagares sparande. Den förstnämnda gruppen sparar 675 kronor i snitt per månad och barn, medan den senare sparar 375 kronor.

Det pågående ekonomiska läget pekas ut som anledningen till att många dragit ned på sparandet.

– Att spara till barnen handlar om att underlätta insteget till vuxenvärlden, som ofta kommer med en redig prislapp. Det ligger i farans riktning att barnens livschanser segmenteras utifrån föräldrarnas ekonomi. Små skillnader kanske inte ser så betydelsefulla ut här och nu men kan innebära betydande belopp på lång sikt, säger Stefan Westerberg

Swedbank: Lite bättre än inget

Även Swedbank uppmanar att lägga undan pengar varje månad för att öka förutsättningarna till en bättre framtid för barnen.

Banken ger dock mer av ett mellan tummen och pekfinger-besked snarare än att man pekar ut en exakt summa som föräldrarna ska rätta sig efter.

– Med några hundralappar i månaden kommer du långt. Även ett litet sparande är bättre än inget. Sparar du i till exempel fonder kommer ju pengarna att ha många år på sig att växa, framhåller Swedbank.

Foto: K. McClintock

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio: sluta omedelbart

2024 06 14

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar. De fyra resterande företagen nämns inte vid namn.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen