Nytt besked om bilförbud i Sverige – då kan det införas

2024 12 06

Nu kommer nya besked om planer på bilförbud i svenska städer.

Bilismen inne i städerna är en starkt omdebatterad fråga. Många vill begränsa biltrafiken kraftigt, medan andra ser rätten att köra bil som en frihetsfråga.

Nu kommer ett nytt besked om ett planerat bilförbud inne i Stockholms innerstad, och detsamma kan bli aktuellt i flera svenska städer.

Då kan miljözonen införas

I Stockholms stad har man beslutat att införa en ny miljözon klass 3 i en del av innerstan. Länsstyrelsen har dock pausat införandet av miljözonen, eftersom den har överklagats av fem bolag som är verksamma i området. Enligt Länsstyrelsen måste man invänta rättslig prövning.

Stockholms stad har dock överklagat Länsstyrelsens beslut till Transportstyrelsen, som har möjlighet att ändra det, uppger Miljöpartiet.

Nu hoppas man på att miljözonen ska kunna införas så snart som möjligt.

– Så fort det finns rättsliga förutsättningar att öppna miljözonen kommer vi att meddela ett nytt startdatum. Ambitionen är att kunna införa miljözon klass 3 redan under våren, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, i ett uttalande.

Stort område i city

Den planerade miljözonen blir den första i världen av sitt slag, enligt partiet, som har beslutat om den tillsammans med S och V.

Den planeras i ett stort område i city som ligger innanför de fyra stora gatorna Kungsgatan, Sveavägen, Hamngatan och Birger Jarlsgatan (dessa gator omfattas dock inte av miljözonen).

Miljözon klass 3 innebär att det ställs höga krav på vilka fordon som får färdas i zonen. Bara elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon får köra där.

De bolag som har överklagat miljözonen anser att processen har gått för fort.

”Många är frustrerade”

Många företag, liksom majoriteten av Stockholms invånare, ser dock positivt på miljözonens införande, framhåller Miljöpartiet.

– Väldigt många är frustrerade över att starten för miljözonen försenas. De som bor och verkar i miljözonen har ställt in sig på att vara redo den 31 december, säger Lars Strömgren.

Och Stockholm är inte den enda staden i Sverige som kan komma att begränsa biltrafiken allt mer framöver.

Statsministern vill begränsa biltrafiken

Statsminister Ulf Kristersson (M) har tidigare framhållit att biltrafiken i stora svenska städer kan komma att begränsas.

– Elektrifiering kommer att lösa en del problem. Men det löser inte det faktum att staden är för mycket gjord för bilar, säger han till Expressen förra sommaren.

Statsministern sade att han respekterar att många har vuxit upp med bilen som en frihetssymbol.

– Men att kunna strosa fritt i en stad är ju en minst lika stor frihetsupplevelse. I den mån man fixerar sig vid bilen som en frihetssymbol, bara för att den är det om man bor i orter med väldigt stora avstånd, då kan man inte alls ha samma tänkande när man bor mitt inne i en större stad, sade Kristersson till tidningen.

LÄS OCKSÅ: Statsministerns besked: Kommer att begränsa biltrafiken

Foto: Alex Dudar

Text: Redaktionen


Bilförsäkringar blir dyrare nästa år

2025 11 23

Bilförsäkringar blir dyrare för svenska bilägare under 2026.

Nästa år kommer det bli dyrare med försäkringar för bilen.

De som är elbilsägare riskerar de största prishöjningarna, rapporterar Börskollen.

Elbilar värst drabbade

Under 2025 har bilförsäkringarna redan ökat med cirka åtta procent, och många hushåll betalar idag närmare 48 miljarder kronor årligen för sina försäkringar.

Elbilsägare sticker ut som den mest utsatta gruppen.

– Generellt kan man sannolikt räkna med att vi tillsammans med andra bolag inte har hunnit ta ikapp kostnadsutvecklingen på elbilarna, säger Mikael Waldenvik, gruppchef för motorfordon hos Länsförsäkringar.

I vissa fall kan årskostnaden för att försäkra en elbil redan idag uppgå till 50 000 kronor, och nästa år kan det alltså bli ännu dyrare.

Ekonomer varnar för att höga premier kan skrämma bort potentiella köpare.

– Det är synd om höga försäkringskostnader ska skrämma människor från att köpa elbilar. Många kan tro att de lätt går sönder eftersom det är så dyra försäkringar. Men det är bara försäkringsbolagen som är ovana vid den här nya tekniken, säger Claes Hemberg till Carup.

LÄS MER: Från första december: Hårdare tag mot Sveriges bilister

Driver upp priserna

Försäkringsbolagen förklarar att ökade kostnader och inflation ligger bakom höjningarna.

Bolagen menar att prisnivåerna tidigare varit låga, men att den nuvarande marknadssituationen kräver justeringar.

Exempelvis har reparationer och bildelar blivit dyrare, vilket också påverkar försäkringskostnaden.

Vad bilägare kan göra

För bilägare innebär utvecklingen att det blir allt viktigare att jämföra villkor och priser mellan olika bolag.

Det gäller särskilt för elbilsägare, där prisökningarna riskerar att bli kraftiga.

Exakt hur mycket försäkringspremierna kommer att öka nästa år är fortfarande osäkert.

Försäkringsbolagen arbetar fortfarande med att fastställa de nya nivåerna.

– För vår del sitter vi med det arbetet just nu och lite för tidigt att säga något tydligt, säger Waldenvik om kommande premier.

Experter rekommenderar också att man tar höjd för ökade kostnader när man planerar sin bilbudget.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Foto: Jeshoots

Text: Redaktionen


UPPMANING: Vinteraktiviteter kan göra dig tillfälligt blind

2025 11 23

En vinterdag i solen kan göra mer skada än nytta.

Att vistas i sol och snö kombinerat kan ge tillfälliga ögonskador.

Detta då starka solreflektioner mot snö kan orsaka tillfällig blindhet.

Experter varnar nu för vinterfaran som många inte känner till, rapporterar Internetmedicin.

LÄS MER: FÖRSLAG: Populära drycker kan stoppas från Systembolaget

Snöblindhet – en dold risk

Fenomenet, som kallas snöblindhet eller fotoelektrisk keratit, uppstår när hornhinnan skadas av stark UV-strålning.

Skadan liknas vid en “solbränna” på ögat och kan uppstå när solens strålar reflekteras mot snö, is eller vatten.

– Snöblindhet beror på flera faktorer. Dels är atmosfären tunnare ju högre upp man kommer vilket gör att UV-ljuset lättare tränger igenom. Dessutom så reflekterar den vita snön UV-ljuset så att man blir exponerad dubbelt, både direkt och via reflection, uppger Internetmedicin.

Alla som vistas i snöiga landskap, fjäll eller skidbackar löper risk, men även promenader på vintern kan orsaka problem.

Symtom som varnar

Vanliga tecken på snöblindhet dyker ofta upp några timmar efter exponering:

  • Brännande eller skarp smärta i ögonen
  • Känsla av sand eller grus i ögonen
  • Rinnande och röda ögon
  • Extrem ljuskänslighet
  • Dim- eller tillfällig nedsatt syn
  • Huvudvärk

Så skyddar du dig

Snöblindhet går ofta över inom 24–48 timmar med smörjande ögondroppar eller salva.

Smärtstillande medel kan lindra obehaget, och kontaktlinser bör undvikas tills ögat återhämtat sig.

Förebyggande åtgärder är avgörande då du alltid bör bära solglasögon eller skidglasögon med 100% UV-skydd.

Välj även omslutande modeller som skyddar även från sidorna och använd glasögon även när det är mulet.

– Fotoelektrisk keratit kan förebyggas med adekvat solskydd. CE-märkta solglasögon med UV-filter hindrar UV-ljuset från att nå ögat, uppger 1177.

Alla kan drabbas, men risken ökar vid hög höjd, stark sol och reflekterande snö.

Fenomenet är vanligast under vårvintern, men även tidig vinter kan ge problem.

LÄS MER: ”Aktiverar beredskapsplan” – tung konkurs i Sverige

Foto: Alexandr

Text: Redaktionen