Nytt besked från SJ till alla som försöker boka biljett
2022 11 09
Nu går SJ ut med ett nytt meddelande till alla som försöker boka tågbiljetter.
SJ:s uppmärksammade biljetsläpp inför jul slutade i stort fiasko i natt när webbsidan kraschade men nu går tågjätten ut med ny information.
Dessutom skyhöga priser
Inte nog med att det var nästintill omöjligt för många att boka tågbiljett på SJ.se trots att det statliga resebolaget sagt att det skulle gå bra – dessutom blev priserna skyhöga.
– Sidan kraschade direkt, jag tror inte den funkade en enda minut, säger Alice Öberg, 19, år till SVT.
I vanliga fall brukar hon få betala cirka 400 kronor för att resa mellan Uppsala och Sundsvall men nu blev det istället superdyrt – nästan 2 000 kronor för två biljetter.
Nytt besked från SJ ikväll
– Efter klockan tre fick jag tag på biljetter men till ett helt vansinnigt pris, säger hon.
SJ har under dagen uppmuntrat resenärerna att ligga i och försöka boka på sajten som väntades börja fungera allt eftersom.
Men ikväll går SJ ut med ett nytt meddelande som klargör att man ännu inte blivit av med problemen på webbsidan.
– Vi har fortsatt tekniska störningar vid bokning av biljett.
– Vi beklagar detta och jobbar på att under eftermiddagen och kvällen gradvis öka vår kapacitet, lovar SJ på sin webbsida.
Oförberett och oproffsigt
Alice Öberg är inte imponerad av hur SJ hanterar situationen.
– Det känns oförberett och oproffsigt, säger hon.
Innan det omtalade biljettsläppet bedömde SJ:s presskommunikatör att allt skulle gå fint.
– Min bedömning är att det här kommer att gå bra, sa presskommunikatör Jonas Olsson till Sveriges Radio.
Nådde inte hela vägen
Men nu i efterhand medger han att SJ inte har lyckats fullt ut.
– I det här fallet då så får man konstatera att vi nådde väl inte hela vägen då, säger han till SR.
Han betonar även att SJ ska undersöka var det är som har gått snett.
– Det får vi ju all anledning att se över här nu då, säger han.
Redan försenat
SJ:s stora biljettsläpp inför julen är redan rejält försenad. Och när SJ:s vd berättade om förseningen i september så var det dystra miner.
– Att inte kunna släppa våra julbiljetter förrän i november – det är klart att svenska folket undrar vad det är vi håller på med, sa SJ:s vd till DN.
Bakgrunden till förseningen var att Trafikverket haft problem med att i god tid meddela vilka banarbeten som ska utföras och för att råda bot på bristerna med korttidsplanering har myndigheten flyttat om sin personal.
En besvärlig sommar
Det har lett till att långtidsplaneringen fallerar vilket inkluderar tågtrafikens julbiljetter.
Inte nog med det – SJ har dessutom haft en mycket besvärlig sommar med upp emot 30 inställda tåg per dag vilket lett till mycket klagomål från drabbade resenärer.
5 400 anställda
SJ grundades 1856 och är ett aktiebolag som ägs till 100 % av svenska staten. Tågföretaget har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg och har 5 400 anställda i Sverige och Norge. Totalt trafikerar SJ 400 tågstationer.
Foto: M. Bender
Text: Redaktionen