Nytt besked från SJ till alla som försöker boka biljett

2022 11 09

Nu går SJ ut med ett nytt meddelande till alla som försöker boka tågbiljetter.

SJ:s uppmärksammade biljetsläpp inför jul slutade i stort fiasko i natt när webbsidan kraschade men nu går tågjätten ut med ny information.

Dessutom skyhöga priser 

Inte nog med att det var nästintill omöjligt för många att boka tågbiljett på SJ.se trots att det statliga resebolaget sagt att det skulle gå bra – dessutom blev priserna skyhöga.

– Sidan kraschade direkt, jag tror inte den funkade en enda minut, säger Alice Öberg, 19, år till SVT. 

I vanliga fall brukar hon få betala cirka 400 kronor för att resa mellan Uppsala och Sundsvall men nu blev det istället superdyrt – nästan 2 000 kronor för två biljetter.

Nytt besked från SJ ikväll 

– Efter klockan tre fick jag tag på biljetter men till ett helt vansinnigt pris, säger hon.

SJ har under dagen uppmuntrat resenärerna att ligga i och försöka boka på sajten som väntades börja fungera allt eftersom.

Men ikväll går SJ ut med ett nytt meddelande som klargör att man ännu inte blivit av med problemen på webbsidan. 

– Vi har fortsatt tekniska störningar vid bokning av biljett. 

– Vi beklagar detta och jobbar på att under eftermiddagen och kvällen gradvis öka vår kapacitet, lovar SJ på sin webbsida.

Oförberett och oproffsigt 

Alice Öberg är inte imponerad av hur SJ hanterar situationen.

– Det känns oförberett och oproffsigt, säger hon. 

Innan det omtalade biljettsläppet bedömde SJ:s presskommunikatör att allt skulle gå fint.

– Min bedömning är att det här kommer att gå bra, sa presskommunikatör Jonas Olsson till Sveriges Radio.

Nådde inte hela vägen 

Men nu i efterhand medger han att SJ inte har lyckats fullt ut.

– I det här fallet då så får man konstatera att vi nådde väl inte hela vägen då, säger han till SR.

Han betonar även att SJ ska undersöka var det är som har gått snett.

– Det får vi ju all anledning att se över här nu då, säger han.

Redan försenat 

SJ:s stora biljettsläpp inför julen är redan rejält försenad. Och när SJ:s vd berättade om förseningen i september så var det dystra miner.

– Att inte kunna släppa våra julbiljetter förrän i november – det är klart att svenska folket undrar vad det är vi håller på med, sa SJ:s vd till DN.

Bakgrunden till förseningen var att Trafikverket haft problem med att i god tid meddela vilka banarbeten som ska utföras och för att råda bot på bristerna med korttidsplanering har myndigheten flyttat om sin personal.

En besvärlig sommar

Det har lett till att långtidsplaneringen fallerar vilket inkluderar tågtrafikens julbiljetter.

Inte nog med det – SJ har dessutom haft en mycket besvärlig sommar med upp emot 30 inställda tåg per dag vilket lett till mycket klagomål från drabbade resenärer.

5 400 anställda

SJ grundades 1856 och är ett aktiebolag som ägs till 100 % av svenska staten. Tågföretaget har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg och har 5 400 anställda i Sverige och Norge. Totalt trafikerar SJ 400 tågstationer.

Foto: M. Bender

Text: Redaktionen


Klassisk dryck plockas bort – butikskedjor säger nej

2025 05 09

Sveriges kanske mest klassiska läsk är numera en utmaning att hitta i butikerna.

Detta trots ett kraftigt uppsving för intresset de senaste månaderna.

"Valt att plocka bort"

Drycken det handlar om är Cuba Cola, klassikern från 1953 som även var Sveriges första cola på läskmarknaden. Först efter lanseringen kom den amerikanska bjässen Coca-Cola till svenska butiker.

Men idag är det få som erbjuder Cuba Cola i sortimentet.

Flera butiker har plockat bort kultläsken, rapporterar Dagligvarunytt.

– Vi gör allt vi kan för att hjälpa konsumenter att hitta Cuba Cola i butik. Dock har flera dagligvarukedjor valt att plocka bort Cuba Cola ur sortimentet på grund av tidigare låg rotation för Cuba Cola, säger Annika Svensson, chef för externa relationer på Spendrups som tog över läsken 2020, till tidningen.

Hon tillägger att man på grund av ovanstående behövt skära ned på sortimentsbredden.

– Cuba Cola finns i dag inte alltid i handeln i de förpackningar som konsumenter önskar – vilket såklart är beklagligt. Får vi förbättrade listningar hos kedjorna så har vi kapaciteten att lösa det. 

Vanlig missuppfattning

Trots sitt namn har Cuba Cola ingenting med landet Kuba att göra.

Syftet när läsken kom fram på 50-talet var att ge varumärket “en exotisk och internationell känsla”.

Det kändes trist med svensk cola, trots att den alltså är svensk. Borås Cola låter till exempel lite mindre spännande än Cuba Cola, framhåller företaget om namnet.

En annan vanlig missuppfattning är att drycken skulle ha kopplingar till vänsterpolitik.

– Nej, varumärket har inga kopplingar till politik oavsett läger. Däremot sägs det att många trodde att varumärket hade vänstersympatier under 70-talet med tanke på landet Kuba och dess politik, förklarar Cuba Cola.

Hade höga ambitioner

För fem år sedan köptes Cuba Cola upp av Spendrups. Ambitionen var då att “skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter”.

Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner till varumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, sade Anna-Stina Hallberg, då marknadschef och numera marknadsdirektör på Spendrups, i ett uttalande i samband med uppköpet 2020.

I samband med att bojkotter mot amerikanska varor fått uppmärksamhet under våren har ett nyfunnet intresse visat sig för drycken.

Läs mer här: “Explosionsartat intresse" för Cuba Cola – istället för Coca-Cola och Pepsi

Foto V. Caricatte resp S. Hamal

Text: Redaktionen


Nytt system för kortbetalning införs i Sverige

2025 05 09

Ett nytt bankkortssystem ska införas i hela landet.

Endast tio procent av svenska folket betalar med kontanter i butik, enligt en rapport från Riksbanken.

Swish pekas ut som en av de främsta anledningarna till den dalande kontantanvändningen.

– De kontanta betalningarna mellan privatpersoner har i många fall ersatts av tjänsten. Swish lanserades i slutet av 2012 och antalet betalningar via tjänsten har ökat mycket sedan dess, framhåller Riksbanken.

Majoriteten av betalningarna i Sverige sker dock med fysiska bankkort, även om den metoden också minskar i konkurrens med digitala alternativ. 

Och nu ska ett helt nytt system för betalning med kort införas, rapporterar DN.

Ska fungera utan internet

Det handlar om ett reservsystem som ska kunna vara i bruk även om nätet slås ut, en farhåga som ökat bland annat efter de upprepade kabelbrotten i Östersjön.

Det pågår ett krig i Europa, och i samband med det kriget finns alla möjliga typer av hybridpåverkan och trakasserier, som kan innebära att man stör eller klipper av kommunikationer, säger Tuomas Välimäki, styrelseledamot i Finlands centralbank, till tidningen.

Systemet ska göra det möjligt med så kallade offlinebetalningar, i det här fallet att betala med kort under avbrott på uppemot sju dagar. Liknande system finns redan i Norge och Danmark.

Just beroendet av kortbetalningar har visat sig i skarpt läge flera gånger, bland annat när kortsystemet havererade på Ica i hela Sverige vid tillfällen både under 2023 och 2024.

Riksbankens förhoppning är att det ska kunna införas i Sverige 1 juli nästa år, erfar DN.

LÄS MER: Alla tar det för givet – kan försvinna helt från matbutikerna

Varnar för nedstängning

Tidigare under våren har danska experter, däribland Jacob Herbst, chef för regeringens CyberSecurity Council, varnat för att risken ökar att USA stänger ned Danmark.

Han har uppmanat danska myndigheter och företag att göra sig oberoende av amerikansk teknik och infrastruktur.

Det kommer att bli riktigt, riktigt svårt att frigöra oss från de amerikanska teknikjättarna, säger Herbst till Politiken.

LÄS MER: Akut uppmaning till Danmark – fruktar direkt order från Trump

Överväger digital valuta

Tuomas Välimäki är av liknande åsikt.

– Vi kan inte utesluta att någon en natt på Truth social får idén att använda betalningssystemet som ett påtryckningsmedel.

Utöver ett reservsystem som inte är beroende av exempelvis Mastercard eller Visa tittar Sverige även på att införa en digital valuta, så kallad E-krona, enligt DN.

EU undersöker samma sak gällande euron.

Foto: Axfood resp J. Leupe

Text: Redaktionen