JUST NU: Nytt bensinbesked efter EU-förbud av rysk olja

2022 05 05

Sanktionerna mot Ryssland och Vladimir Putin får konsekvenser även för svenska bilägare.

En ökning av bensinpriset sker idag. Literpriset är nu uppe på 20,53 kronor, en ökning med 35 öre baserat på Circle K:s bemannade stationer.

Anledningen till det nya priset beror på att EU vill förbjuda rysk olja i unionen, rapporterar Expressen.

Historiskt höga priser

Bensinpriserna har varit en följetong i Sverige de senaste månaderna och ligger på historiskt höga nivåer.

Från att ha legat på 16 kronor för bensin och diesel för ett år sedan nådde det en historisk topp på 28 kronor den 9 mars. Idag ligger diesel på cirka 24,21 kronor litern i Sverige.

EU vill fasa ut

Priserna steg under gårdagen efter att EU gått ut med att unionen vill sätta stopp för rysk olja. Enligt kommissionens ordförande Ursula von der Leyen kommer oljan att fasas ut under ett halvår.

– Vi kommer att se till att vi fasar ut rysk olja på ett ordnat sätt, säger hon enligt BBC.

Tredje största oljeproducenten

Ryssland är den tredje största oljeproducenten i världen, och innan landet invaderade Ukraina den främsta oljeexportörer bland alla världens länder.

Regeringen positiv

Drygt åtta procent av oljan i Sverige kommer från Ryssland. Trots att Sverige påverkas av ett oljeembargo är det en liten uppoffring menar energiminister Khashayar Farmanbar (S). 

– Våra myndigheter bedömer att de åtta procent vi importerar kan vi skaffa från andra länder. Vi driver verkligen på i EU för att man ska frigöra sig från det ryska beroendet, men jag har respekt för att det finns många länder som inte har den goda position som Sverige har, säger han till Aftonbladet.

Sänker energiskatten

I slutet av förra månaden meddelade riksdagen att man tillfälligt sänker energiskatten på bensin och diesel med 50 öre. 

Sänkningen gäller fram till 30 september 2022 och innebar ett sänkt literpris med uppemot 1,80 kronor vid pumpen.

Höjer reseavdragen

Regeringen har även höjt reseavdraget på grund av de höga drivmedelskostnaderna för att gynna fler människor som pendlar med bilen.

Det innebär att milersättningen för reseavdragen höjs från dagens 18:50 till 25 kronor

“En skattelättnad”

– En byggnadsarbetare som tar bilen till jobbet från Tingsryd till Växjö får med det nya systemet en skattelättnad på närmare 3 500 kronor, säger finansminister Mikael Damberg (S) enligt Sveriges Radio.

Foto: E Mclean resp President of Russia Office

Text: Redaktionen


Risk för jättekrasch – ”värre än finanskrisen”

2024 12 21

Hösten 2008 kraschade den amerikanska bostadsmarknaden, vilket ledde till en global finanskris.

När investmentbanken Lehman Brothers gick i konkurs i september 2008 spred sig paniken på världens finansmarknader.

Stockholmsbörsen rasade nästan 60 procent på ett år och kronans värde störtdök med 40 procent. Samtidigt sköt arbetslösheten i höjden och räntan tickade uppåt i en snabb takt.

”Panik på marknaden”

Orsaken till finanskrisen 2008 var en katastrofalt fungerande amerikansk bolånemarknad.

– Folk hade fått lån på felaktiga grunder. Sedan hade de här lånen paketerats om och sålts vidare, har Swedbanks dåvarande chefsekonom Anna Breman förklarat i en intervju med SVT.

– När huspriserna sedan började falla visste man inte vem i det finansiella systemet som satt på riskerna. Då blev det panik på marknaden.

Stort larm: ”Kan bli värre än 2008”

Nu kan det återigen vara dags för panik på marknaden.

Världen riskerar en ny finanskris och den här gången kan det bli ännu värre än förra gången.  

Det framhåller den amerikanska senatens finansutskott i en ny rapport

– Den växande instabiliteten på de amerikanska bostadsförsäkringsmarknaderna kan leda till en bostadskrasch värre än 2008 om inte beslutsfattare agerar snabbt, står det i rapporten. 

Ökad risk 

Den ökade risken för extrema väderhändelser pekas ut om orsaken till den potentiella kraschen. 

Bostäder som drabbas av naturkatastrofer har blivit ett stort problem för försäkringsbolag i USA.

Detta eftersom klimatförändringarna har ökat risken för extrema väderhändelser, vilket tvingar försäkringsbolagen att betala ut mer pengar. 

I dag vägrar många försäkringsbolag att teckna försäkringar i utsatta områden. Alternativt chockhöjer försäkringsbolagen priserna eller begränsar omfattningen av ersättningen.

Finansutskottet varnar för att utvecklingen riskerar att leda till en ny finanskris.

– Om försäkringsbolagen vägrar att täcka fastigheter, som riskerar extrema väderhändelser, kommer inte bolånebolag att låna ut till dem.  Som ett resultat av den ökade svårigheten att få ett bolån kommer fastighetsvärdena sannolikt att sjunka. Det kommer innebära farliga konsekvenser för hela den amerikanska bostadsmarknaden.

Foto: E.J Sutcliffe

Text: Redaktionen


Klart besked till alla som kör bensin- och dieselbil

2024 12 20

Sverige riskerar att missa EU:s klimatmål till 2030.

Detta trots att regeringen tidigare i år meddelade en uppmärksammad höjning av reduktionsplikten.

– Regeringen kommer att gå fram med en ny reduktionsplikt som innebär att Sverige väntas kunna nå ESR-åtagandet, den del av EU:s klimatmål som bland annat reglerar utsläppen från vägtransporter, arbetsmaskiner och jordbruk, framhöll Finansdepartement och Klimat- och näringslivsdepartementet i augusti.

Kalkylen kan spricka

Enligt Statistiska centralbyrån har dock utsläppen från fossila drivmedel ökat med 23 procent hittills i år.

Det innebär ett högre trafikutsläpp än regeringen räknade med – och den beräkning som regering gick fram med är därmed på väg att spricka, uppger SVT Nyheter.

– Det är såklart inget som är bra, men alla gör ju prognoser utifrån sin bästa förmåga, ingen har en spåkula, inte regeringen, inte myndigheterna. Och märker vi att det inte stämmer överens med verkligheten får vi anpassa vårt arbete efter det, säger klimatminister Romina Pourmokhtari (L) i en kommentar till kanalen.

Tydligt besked

Missar Sverige ESR-målet kan det resultera i böter på miljardbelopp till EU. 

Beskedet till folk som kör bensin- och dieselbil är dock mycket tydligt: att höja inblandningen är överhuvudtaget inte aktuellt som en anpassning.

– Nej, jag menar att ytterligare vrida reduktionsplikten inte är att lösa problemet, den riktiga lösningen är mycket mer komplex, säger Romina Pourmokhtari.

Sänkte skatten

I samma veva som regeringen i augusti meddelade att reduktionsplikten höjs från sex till tio procent aviserades också ett förslag om sänkt skatt på drivmedel.

– Den sänkta skatten beräknas totalt mer än kompensera för det prispåslag som reduktionsplikten kan leda till, framhöll regeringen.

– Staten står för hela kostnaden. De som oroas av detta kan sova lugnt, vi kompenserar genom skattesänkningar på drivmedel, tillade Sverigedemokraterna i en kommentar till Aftonbladet vid tillfället.

Foto: Circle K resp Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen