Nytt avslöjande om Oceana – Liseberg vägrar kommentera

2024 03 25

Den 12 februari var katastrofen för Lisebergs nya vattenpark Oceana ett faktum.

När parken fattade eld befann sig flera personer högst upp i Ocenas torn, samma utrymme där rutschkanorna fanns.

Men på de övre våningarna i byggnaden saknades utrymningsvägar.

Det avslöjar nu P4 Göteborg tillsammans med P1-programmet Kaliber.

En person dog

På grund av att det inte fanns några utrymningsvägar tvingades flera personer i tornet springa genom röken i trapporna.

I branden dog en person, som enligt uppgifter till Kaliber ska ha befunnit sig på just de övre våningarna i parken.

Alla som vistades på fjärde eller femte våningen behövde ta sig till tredje våningen där det fanns en utrymningsväg. 

I övrigt fanns den enda utrymningsvägen längst ned i byggnaden.

– Istället för att springa från elden sprang jag mot den, säger exempelvis städaren Zoran Makimovic, som också befann sig mitt i katastrofen, till radion.

Brandexperter kritiska

De övre våningarna i Oceana klassades inte formellt som våningsplan. Av det skälet gjordes inte bedömningen att det krävdes utrymningsvägar, enligt brandskyddsbeskrivningen.

Men det möts av kritik från flera brandexperter som Kaliber talat med.

– Jag ser svårigheter att göra utrymningsvägar bara sett till byggtid, men sett till hur det blev så måste nog svaret bli att ja, det skulle vara bra att ha en utrymningsväg där uppe, säger exempelvis Joakim Sandström som är brandingenjör på Luleå Tekniska Universitet.

Vill inte kommentera

Liseberg har inte velat ge någon kommentar till de nya uppgifterna.

NCC Sverige, huvudentreprenören som hade ansvar för bygget, har uppgett att man följt de regler som finns men vill likt Liseberg i övrigt inte heller svara på kritiken.

Vill bygga upp parken

Kort efter den stora branden på Oceana meddelade Liseberg att man planerar att bygga upp vattenparken igen.

– Branden blev förödande, men den ska inte stoppa utvecklingen av destinationen Liseberg. Liseberg är en viktig del av Göteborgs identitet och Lisebergs Jubileumsprojekt är en viktig byggsten i den västsvenska besöksnäringens återhämtning, sade Kurt Eliasson (S), styrelseordförande i Liseberg, vid tillfället.

Det ska dock inte tolkas som att det ännu finns grönt ljus, förtydligade nöjesparkens vd Andreas Andersen tidigare i mars.

– Styrelsen har inte fattat ett beslut om att vi ska bygga upp igen, men de har fattat ett beslut om att vi ska ta fram ett underlag så att de kan fatta ett beslut om de vill, har han sagt till P4 Göteborg.

Foto: Liseberg

Text: Redaktionen


Banken går ut med varning till kunderna – om BankID

2024 04 28

En bank går nu ut och varnar sina kunder.

Bedrägerier är ett växande problem i dagens Sverige.

Nu går Svea Bank ut och varnar sina kunder, efter att bedrägeriförsöken ökat lavinartat.

Bedragarna använder sig inte bara av namnet Svea Bank, utan även av andra namn inom samma koncern.

– För närvarande ser vi en markant ökning av bedragare som ger sken av att företräda Svea Bank, Svea Inkasso eller annan Svea-klingande verksamhet, uppger bolaget.

”Var försiktig med BankID”

Rent specifikt handlar Svea Banks varning till kunderna om användningen av BankID.

– Var försiktig med ditt BankID, uppmanar bolaget.

Det är nämligen just med ”hjälp” av ditt BankID som bedragarna försöker komma åt dig.

Och dessa bedrägeriförsök har alltså ökat markant på senare tid.

Kontakta banken själv

Därför uppmanar Svea Bank sina kunder att inte låta sig luras.

Banken har inte för vana att kontakta folk och säga åt dem att starta sitt BankID.

– Starta och använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig, råder banken.

Om man är osäker på om den som har hört av sig verkligen företräder banken, så råds man att själv kontakta banken.

– Avsluta samtalet och ring upp oss – tänk på att inte använda telefonens återuppringningsfunktion, uppmanar banken.

Mejl och sms

Man bör också vara försiktig i hanteringen av mejl och sms som skickas till en, då även dessa kan ha skickats från bedragare.

– Klicka aldrig på länkar i mejl eller sms om du inte är helt säker på avsändaren.

Det är också viktigt att anmäla alla misstänkta försök till bedrägeri.

– Polisanmäl alltid om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök, råder Svea Bank på sin hemsida.   

Även BankID varnar

Även BankID själva varnar för bedragare som hör av sig och till exempel utger sig för att vara kundsupport.

– Samtalet kan handla om att du är utsatt för bedrägeri eller att du av någon annan anledning behöver identifiera dig. Samtalet kan se ut som att det kommer från bankens telefonnummer fast det inte är sant, varnar BankID.

Även BankID uppmanar den som är osäker att avsluta samtalet och i stället själv kontakta sin bank.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


Jula förbereder stor förändring – kunder påverkas direkt

2024 04 28

Ett helt nytt betalsätt kan snart bli verklighet i Julas varuhus.

Swish har under den senaste tiden presenterat möjligheten för företag att införa självskanningstjänster.

Intresset har enligt egen utsago varit stort, och flera aktörer har testat den nya betalmetoden.

Nu kommer uppgifter om att Jula kan vara på väg att införa betalsättet.

Det meddelar Swish i ett pressmeddelande.

Börjar i centrallagret

Jula kommer inledningsvis att prova självskanningen i centrallagret och på huvudkontoret, för att därefter ta det till varuhusen.

– Jula är ett företag som hela tiden vill utvecklas och utforska nya möjligheter för att göra erbjudandet ännu bättre för kunderna, säger Niklas Svensson, UX Design Lead på Jula.

– Det som är så fantastiskt med självskanning direkt i Swish-appen är att tröskeln till att komma i gång är så låg. Appen är redan installerad vilket gör det väldigt lätt för kunderna att våga testa.

“Är mycket roligt”

Swish framhåller att allt fler föredrar att kunna betala på egen hand direkt i mobilen.

– Det är så roligt att en stor handlare som Jula nu ska testa självskanning med Swish. Jula ser, precis som oss, ett stort värde i att låta kunderna sköta hela köpet i Sveriges största betalapp, som idag används av 8,5 miljoner användare, säger Simon Nilsson, Head of B2B på Swish.

Rapport visar

En ny rapport från Swish visar att självbetjäning blir allt mer populärt.

– Rapporten visar att användningen av alla typer av självbetjäningslösningar, i såväl matbutiker som sällanköpsbutiker, har ökat under det senaste året, framhåller Swish.

– Mest populära är självutcheckningsstationerna, som vuxit från 58 procent till 67 procent i användning. Även användningen av butiksappar eller webbsidor blir allt vanligare, från 22 procent i fjol till 27 procent i år.

Har debatterats länge

Vd Urban Höglund menar att rapporten ger ett efterlängtat klargörande.

– Hela fenomenet självbetjäning har länge debatterats inom handeln. Teknik som strulat har fått skeptiker att göra motstånd, och på andra sidan finns de som lovordat utvecklingen, säger han.

– Det vår rapport visar är att vi nu, svart på vitt, verkligen kan se effekterna av självbetjäningens införande, i form av fler köp, nöjdare kunder och högre snittkvitto.

Foto: Jula

Text: Redaktionen