Nya villkor för kunder som handlar på Ikea

2024 08 28

Ikea byter ut sitt betalningssystem och inför därmed nya villkor både online och i fysiska butiker.

Skiftet medför flera förändringar när det gäller möbeljättens översikt av kundernas betalningar.

Från och med nu kommer Ikea att kunna samla in betalningsuppgifter från samtliga försäljningar till en och samma plattform.

Det innebär att företaget kan identifiera shoppingbeteenden över flera kategorier på ett enklare och mer effektivt sätt.

Så påverkas kunderna

Företaget bakom det nya betalningssystemet är den nederländska teknikjätten Adyen, som beskriver sig som ledande i sin bransch.

Samarbetet kommer att implementeras med Ikea över hela världen.

En direkt förändring för folk som handlar i varuhusen blir att de nya villkoren kommer att leda till bättre betalningsupplevelser och att trogna konsumenter i större utsträckning kan komma att belönas för sin lojalitet.

De nya villkoren kommer också att innebära nya kundinsikter, menar Adyen.

– Vi är stolta över att samarbeta med Ikea-verksamheten för att hjälpa till att skala upp deras arbete med att förstå sina kunder och de beteenden som leder till långsiktiga relationer med det ikoniska varumärket, säger Tobias Lindh, vd på Adyen Nordics & Baltics.

Flera nyheter

Förändringen är en av flera som Ikea presenterat nyligen.

Häromdagen gick företaget ut och lanserade en ny plattform där folk kan sälja begagnade Ikea-möbler.

Satsningen beskrivs som en konkurrent till exempelvis Blocket och Tradera och startas inledningsvis upp i Madrid och Oslo.

– Vi befinner oss i en position på Ikea där vi kan göra mer avancerade och häftiga saker. Det finns ett otroligt självförtroende inom företaget att utvecklas digitalt, säger Jesper Brodin, som är vd för Ikeas fastighetsbolag Ingka, till Financial Times.

Fakta Ayden:

  • Grundades 2006 i Nederländerna
  • Arbetar med målet att “förenkla betalningar"
  • Har 27 kontor över hela världen, bland annat i Stockholm
  • Över 4 000 medarbetare från över 115 länder
  • 970,1 miljarder euro i transaktionsvolym under 2023
  • Samarbetar redan med företag som Spotify, Elgiganten, H&M, 7Eleven och Viaplay

Källa: Ayden

Foto: Ikea, pressbild

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen