Nya villkor för kunder som handlar på Ikea
2024 08 28
Ikea byter ut sitt betalningssystem och inför därmed nya villkor både online och i fysiska butiker.
Skiftet medför flera förändringar när det gäller möbeljättens översikt av kundernas betalningar.
Från och med nu kommer Ikea att kunna samla in betalningsuppgifter från samtliga försäljningar till en och samma plattform.
Det innebär att företaget kan identifiera shoppingbeteenden över flera kategorier på ett enklare och mer effektivt sätt.
Så påverkas kunderna
Företaget bakom det nya betalningssystemet är den nederländska teknikjätten Adyen, som beskriver sig som ledande i sin bransch.
Samarbetet kommer att implementeras med Ikea över hela världen.
En direkt förändring för folk som handlar i varuhusen blir att de nya villkoren kommer att leda till bättre betalningsupplevelser och att trogna konsumenter i större utsträckning kan komma att belönas för sin lojalitet.
De nya villkoren kommer också att innebära nya kundinsikter, menar Adyen.
– Vi är stolta över att samarbeta med Ikea-verksamheten för att hjälpa till att skala upp deras arbete med att förstå sina kunder och de beteenden som leder till långsiktiga relationer med det ikoniska varumärket, säger Tobias Lindh, vd på Adyen Nordics & Baltics.
Flera nyheter
Förändringen är en av flera som Ikea presenterat nyligen.
Häromdagen gick företaget ut och lanserade en ny plattform där folk kan sälja begagnade Ikea-möbler.
Satsningen beskrivs som en konkurrent till exempelvis Blocket och Tradera och startas inledningsvis upp i Madrid och Oslo.
– Vi befinner oss i en position på Ikea där vi kan göra mer avancerade och häftiga saker. Det finns ett otroligt självförtroende inom företaget att utvecklas digitalt, säger Jesper Brodin, som är vd för Ikeas fastighetsbolag Ingka, till Financial Times.
Fakta Ayden:
- Grundades 2006 i Nederländerna
- Arbetar med målet att “förenkla betalningar"
- Har 27 kontor över hela världen, bland annat i Stockholm
- Över 4 000 medarbetare från över 115 länder
- 970,1 miljarder euro i transaktionsvolym under 2023
- Samarbetar redan med företag som Spotify, Elgiganten, H&M, 7Eleven och Viaplay
Källa: Ayden
Foto: Ikea, pressbild
Text: Redaktionen