Nya villkor för folk som kör över Öresundsbron

2024 04 30

Den som kör ut från eller in i Sverige via Öresundsbron kommer framöver att granskas noggrant.

För första gången någonsin i Sverige kommer kameror av modellen  ANPR (Automatic Number Plate Recognition) att användas för att fotografera och samla in uppgifter om fordon. 

Det meddelar polisen.

– I stället för att filma, så läser de automatiskt av passerande fordons registreringsskyltar och tar endast foton av fordonen, skriver myndigheten om de nya kamerorna.

Stor betydelse för polisen

Enligt polisen kommer kamerorna få stor inverkan på det polisiära arbetet. Fordonsuppgifterna som samlas in ger polisen möjlighet att lägga in bevakning på ett fordon och söka på ett fordon i efterhand.

Håkan Jarborg Eriksson, nationell samordnare för gränsnära brottsbekämpning hos polisens nationella operativa avdelning, Noa, berättar att uppgifterna ska samlas in i brottsbekämpande syfte.

Det nya systemet ska hjälpa polisen  att upptäcka, förebygga och förhindra brottslig verksamhet, utreda och lagföra brott, upprätthålla ordning och säkerhet samt fullgöra förpliktelser som följer av internationella åtaganden.

–  Det kan bland annat handla om att vi vill lokalisera en efterlyst person eller ett fordon i en pågående brottsutredning eller att identifiera ett fordon som har lämnat en brottsplats. Det kan också handla om att kunna utesluta att ett intressant fordon har passerat området, säger Håkan Jarborg Eriksson i ett uttalande.

Ny lagstiftning

En ny lagstiftning, som trädde i kraft i augusti 2023, ger polisen utökade befogenheter att använda ANPR-kameror i gränsområden.

Framöver kommer kamerorna att monteras upp på andra platser än Öresundsbron.

– Systemets funktionalitet kommer att utvecklas och successivt utökas också antalet kameror på olika platser i Sverige för att effektivisera polisens brottsbekämpande arbete, säger Håkan Jarborg Eriksson.

Den nya tekniken kommer inte att ha någon påverkan på trafiken och bilister kommer informeras om kamerabevakningen via skyltar i berört område. Polisen har rätt att behålla fordonsuppgifterna i sex månader, sedan kommer uppgifterna raderas.

Fakta: ANPR-kameror

- Polisens ANPR-system hanterar insamlad fordonsinformation. Fordonsinformationen samlas in via så kallade ANPR-kameror. Istället för att filma, så läser de automatiskt av passerande fordons registreringsskyltar och tar endast foton av fordonen. Inga foton tas i syfte att identifiera individer i fordonet. Trots det kommer bilden av fordonet att behandlas enligt polisens riktlinjer för allmän kamerabevakning som inkluderar kortare lagringstid och maskering.

- Genom dessa kameror kan polisen samla in fordonsinformation och fordonsrörelser i syfte att upptäcka, förebygga, förhindra brottslig verksamhet, utreda och lagföra brott, upprätthålla ordning och säkerhet samt fullgöra förpliktelser som följer av internationella åtaganden. Det kan handla om att lokalisera en efterlyst person eller ett fordon i en pågående brottsutredning eller att identifiera ett fordon som har lämnat en brottsplats.

- Att registrera en bevakning på ett registreringsnummer och att utföra en sökning, kräver att ett polisiärt ärende finns som anges vid registrering eller sökning.

- Implementeringen av förmågan att använda fordonsinformation och fordonsrörelser i brottsbekämpande syfte drivs via ANPR-projektet som är EU-finansierat genom Fonden för inre säkerhet (ISF). Fonden ger ekonomiskt stöd till aktiviteter som ska bidra till en hög säkerhetsnivå inom EU. 

Källa: Polisen

Foto: Johan Nilsson Øresundsbron

Text: Redaktionen


Anmälningar väller in – skarp uppmaning till alla med utemöbler

2026 06 19

Svenskar med utemöbler uppmanas att låsa fast dessa med en låsvajer.

Många svenskar njuter av det fina sommarvädret på uteplatser, altaner och trädgårdar.

Men samtidigt som möblerna ställs ut passar även tjuvar runt om i landet på att försöka stjäla dyra stolar och bord.

Den här tiden på året står exklusiva utemöbler högt på deras önskelista – och Länsförsäkringar riktar en skarp uppmaning till alla med utemöbler om att säkra dessa.

Anmälningar väller in

Exklusiva utemöbler med högt andrahandsvärde är enligt Länsförsäkringar extra stöldbegärliga.  

– Under sommaren får vi in anmälningar om stulna utemöbler i princip varje vecka, säger Caroline Josefsson, affärsområdeschef skador och skadeförebygg på Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän. 

Ju mer eftertraktad och lättsåld en möbel är, desto större är risken att den försvinner.  

Tips från proffsen

Länsförsäkringar har upprättat sex tips till den som vill skydda sina utemöbler – i synnerhet om det rör sig om dyra sådana:

- Lås fast möblerna med exempelvis en låsvajer.

- Om du ska resa bort – flytta in möblerna i ett låst förråd om du har möjlighet.

- Töm dynboxar, ställ in dynor och kuddar när de inte används – även dessa kan vara stöldbegärliga.

- Märk och dokumentera dina möbler – fotografera dem och spara kvitton.

- Gör alltid en polisanmälan om du blir bestulen och spara en kopia.

- Kontakta ditt försäkringsbolag för att göra en skadeanmälan.

Läs mer: Sverige slår USA – hamnar en plats före

“Tjuvarnas första val”

Caroline Josefsson säger vidare att “några enkla åtgärder kan göra stor skillnad”.

– Det är lätt att tro att utemöblerna står säkert på tomten, men vi ser att exklusiva möbler som lämnas utan uppsikt ofta är tjuvarnas första val, säger hon i ett pressmeddelande.

– Vi skulle inte lämna andra värdesaker för tiotusentals kronor framme utan skydd en längre period, och på samma sätt är det klokt att vara lite extra rädd om sina utemöbler. 

Så funkar det

Stöld av utemöbler omfattas ofta av hemförsäkringen.

För att kunna få ersättning krävs alltid en polisanmälan, och det är viktigt att spara en kopia av anmälan när man kontaktar sitt försäkringsbolag.  

Ersättningen baseras på möblernas värde och ålder.

Läs mer: Lägre priser i sommar – orsakar rusning

Foto: C. Banks

Text: Redaktionen


Åskoväder i halva Sverige – då drar det igång

2026 06 19

Kraftig åska och regn är att vänta i stora delar av landet under helgen.

Det blir en paus i det fina sommarvädret nu i helgen.

SMHI har gått ut med gula varningar för åskoväder som täcker halva Sverige.

På lördagseftermiddagen väntas ovädret dra igång – men i västra Götaland och sydvästra Svealand har en varning utfärdats redan från morgonen.

SMHI varnar

SMHI har utfärdat gula varningar som gäller:

- Östra Götaland, östra Svealand och sydöstra Norrland (12.00-22.00)

- Västra Götaland och sydvästra Svealand (08.00-18.00)

- Sydöstra Götaland och Öland (17.00-23.00)

- Delar av mellersta Norrland (16.00-23.00)

På vädermyndighetens hemsida har ett område motsvarande mer än halva landets yta gulmarkerats.

Ordentligt oväder

Det är ett ordentligt oväder som ser ut att dra in.

– Under lördag eftermiddag och kväll bildas regnskurar med risk för kraftig åska, framhåller SMHI om varningen som berör östra Götaland, östra Svealand samt sydöstra Norrland.

– I samband med åskskurarna kan även mycket hårda vindbyar förekomma samt stora regnmängder på kort tid. 

Läs mer: Sverige slår USA – hamnar en plats före

“Tänk på detta”

SMHI har gått ut med information till svenskarna om hur man kan förbereda sig på ovädret.

Det handlar bland annat om att rensa hängrännor, dagvattenbrunnar och andra vattenvägar så att vattnet kan rinna bort obehindrat. 

– Det kan vara farligt att vistas utomhus när det blixtrar mycket. Håll dig borta från höga saker, till exempel träd och stolpar, och undvik att bada.

Oklart exakt vart

Lokalt kan större mängder regn falla i samband med åskskurarna. 

Det återstår dock att se exakt vart de största regnmängderna och den värsta åskan kommer att vara.

– Restider kan bli längre då det kan vara dålig sikt och risk för vattenplaning. Avsätt längre tid för din resa och anpassa hastigheten, understryker vädermyndigheten.

Läs mer: Lägre priser i sommar – orsakar rusning

 Foto: T. Mansour

Text: Redaktionen