Nya riktlinjer för kontantinsatsen

2024 01 25

Regeringen vill höja bolånetaket för svenska hushåll.

Nuvarande tak innebär att bolånetagare som mest får ha ett bolån som motsvarar 85 procent av värdet på bostaden. Resten måste betalas med kontantinsats.

Nu föreslår regeringen att taket ska höjas från 85 till 90 procent, vilket skulle innebära att kontantinsatsen minskar från 15 till 10 procent av värdet på bostaden. 

Finansinspektionen ska ta ställning till den nya gränsen.

Enligt regeringen kommer en höjning av bolånetaket skapa större möjlighet för fler personer att äga sitt boende och bidra till att färre bolånetagare kompletterar lån mot säkerhet i bostad med blancolån vid bostadsköp.

– Det här är ett viktigt uppdrag till Finansinspektionen. En höjning av bolånetaket skulle kunna sänka tröskeln för att fler ska komma in på den ägda bostadsmarknaden och samtidigt minska drivkrafterna att ta blancolån för att finansiera bostadsköp.

Det säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).

Nytt direktiv för blancolån

Utöver den föreslagna höjningen går regeringen fram med ytterligare ett förslag för att komma åt överskuldsättningen i Sverige.

Ränteavdraget för blancolån ska ses över, meddelar finansminister Elisabeth Svantesson (M).

Regeringen föreslår att ränteavdrag för lån som inte lämnas mot säkerhet i bostad, fordon eller båt trappas av under två år för att vara helt utfasat 1 januari 2026.

– Det här är en viktig strukturell åtgärd för att minska överskuldsättningen i Sverige. Skattebetalarnas pengar ska inte gå till att finansiera dyra blancolån, säger Elisabeth Svantesson.

Större skatteintäkter

Förslaget om avtrappade ränteavdrag på konsumtionslån utan säkerhet skickas på remiss och kommer ingå i höstens budgetförhandlingar.

Förslaget innebär att skatteintäkterna ökar med drygt 4 miljarder kronor 2025 och 8 miljarder kronor 2026, uppger regeringen.

Uppdraget till Finansinspektionen ska redovisas den 23 februari 2024.

Foto: A. Odom

Text: Redaktionen


JUST NU: Bokningarna har femdubblats – svenska folket har ny favoritstad

2025 04 16

Många svenskar väljer att fira påsk utomlands i år.

Det visar färsk statistik från resebolaget Ticket.

Enligt Ticket har bokningarna ökat kraftigt – med över 50 procent jämfört med påsken 2024.

I synnerhet lockar ett resmål: Nederländernas huvudstad Amsterdam.

Den tulpanrika staden i västra Europa är numera svenska folkets populäraste resmål. Jämfört med påsken 2024 har antalet bokningar till Amsterdam mer än femdubblats.

Sen påsk och skatteåterbäring

Toyoneh Jah, PR- och kommunikationsansvarig på Ticket, tror att det finns flera förklaringar till det stora reseintresset under påsken.

För det första infaller högtiden senare än vanligt i år, vilket ger fler möjlighet att ta del av skatteåterbäringen. För det andra har vädret hunnit bli betydligt behagligare på många håll i Europa.

–  Vi ser att många vill resa under påsken och en anledning till den stora ökningen i år kan vara att påsken infaller senare. Det gör att fler hunnit få skatteåterbäringen, vilket ger ett välkommet tillskott i ekonomin. Dessutom ligger påsken längre ifrån årets så kallade fattigmånad och vädret har hunnit bli bättre på många populära resmål i Europa. Tillsammans är det faktorer som gör det lättare att unna sig en resa under långhelgen, säger Tiyoneh Jah.

Därför toppar Amsterdam

Att just Amsterdam seglat upp som en påskfavorit följer en trend från hösten 2024. Då ökade resandet till staden med över 100 procent jämfört med samma period året innan.

– Amsterdam utmärker sig särskilt som årets raket, med mer än dubbelt så många bokningar, framhöll Ticket vid tillfället.

Tiyoneh Jah  konstaterar att det finns flera anledningar till det ökade intresset för Nederländernas huvudstad.

– Amsterdam är verkligen på uppgång. Vi såg redan ett ökat intresse under sommaren och den trenden håller nu i sig. Staden erbjuder en mix av kort flygtid, vackra kanaler, trendiga caféer och en livlig stadspuls – vilket gör den till en lockande destination, säger hon.

Mest bokade resmålen över påsken

  1. Amsterdam, Nederländerna (7)
  2. London, Storbritannien (4)
  3. Berlin, Tyskland (2)
  4. Barcelona, Spanien (5)
  5. Paris, Frankrike (3)
  6. Wien, Österrike (10)
  7. Prag, Tjeckien (1)
  8. Malaga, Spanien (NY)
  9. Alicante, Spanien (9)
  10. Rom, Italien (NY)

Källa: Tickets bokningsstatistik, resor bokade senast 14 april 2025 med av- och hemresa mellan 17–21 april 2025. Jämfört med resor bokade senaste den 25 mars 2024 med av- och hemresa mellan 28 mars – 1 april 2024.

Foto: Norwegian 

Text: Redaktionen


JUST NU: Dåliga nyheter för folk som kör elbil

2025 04 16

En ny trend i kombination med en kommande prischock utgör dyster läsning för många elbilsägare.

Ofta har det varit mer ekonomiskt fördelaktigt att ladda elbilen på station jämfört med att tanka en bensinbil.

Åtminstone sett till kostnaden för fordonet per mil.

Men så är inte längre fallet.

Det visar en ny genomgång från Privata Affärer som publiceras under onsdagen.

Enligt den uppdaterade kalkylen har snabbladdning på station blivit tio öre dyrare sedan början av 2024, samtidigt som bensinpriset under motsvarande period sjunkit med tio procent.

Riskerar prischock

I bakgrund av de nya siffrorna konstaterar tidningen därmed att milkostnaden numera är något dyrare för elbilen, baserat på laddning vid bensinstation.

Snabbladdningen bedöms i uträkningen kosta 11,02 kronor per mil medan bensinpriset ligger på 11,38 kronor per mil.

Visserligen har dock hushåll med tillgång till laddare hemma en bränslerabatt på drygt 75 procent i förhållande till bensinbilen.

Men det kan också sättas i relation till den prischock som kan drabba elbilsägare den närmaste tiden.

Ny modell

Från och med 1 januari 2027 ska nämligen alla elnätsföretag ha infört en ny prismodell som inkluderar en så kallad effektavgift. Flera av dem har den redan på plats.

Den nya prismodellen innebär att elnäts­kostnaden kan bli lägre om kunder sprider ut eller flyttar sin elanvändning till tidpunkter där efterfrågan är mindre.

Samtidigt kan elkostnaderna bli högre om man använder mycket el samtidigt och vid tidpunkter då efterfrågan är stor. 

LÄS MER: Tyskt bilmärke i konkurs efter 43 år

500 kronor i månaden

Den nya avgiften riskerar att slå mot elbilsägare.

Effektavgiften – som många elnätsjättar redan infört – kan leda till att laddningen av elbilen blir betydligt dyrare, enligt låneförmedlaren Lendo som hänvisar till en analys från elbolaget Tibber.

Enligt analysen riskerar elbilsägare att få elnätsavgifter som är över 500 kronor dyrare per månad.

– En elbilsägare som laddar sin bil under dagen med hög effekt skapar en effekttopp på ungefär 12–13 kW. Enligt Ellevios nya effekttariff innebär detta att man får betala cirka 1 421 kronor bara i elnätsavgift – och det exkluderar kostnaden för själva elen, säger Tobias Aspenberg, elbilsexpert på Tibber. 

– Laddar man i stället under natten blir elnätsavgiften cirka 893 kronor.

LÄS MER: Hushållen förvarnas – chockräkning på väg

Foto: My Energy

Text: Redaktionen