Nya regler vid charterresor – gäller alla

2025 09 12

EU är på väg att införa nya regler för paket- och charterresor.

När det brittiska resebolaget Thomas Cook, också ägare av det svenska resebolaget Ving, gick i konkurs 2019 drabbades hundratusentals människor.

Mängder av semesterfirare blev strandsatta runt omkring i världen.

Svenska Ving uppgav att nästan 17 000 av företagets resenärer var fast på olika destinationer, och inledningsvis visste man inte hur man skulle lösa situationen.

– Vi behöver analysera läget. Flygbolaget som flyger våra nordiska gäster tillhör Thomas Cook Group så nu utreds hur snabbt vi kan få igång den flygande verksamheten hos dem, sa Vings presschef Fredrik Henriksson till SVT då.

EU ser över skyddet

Efter det har EU-kommissionen arbetat för att ta fram ett bättre skydd för konsumenter som bokat paketresor som ställs in.

Och nu har EU-parlamentet röstat om att gå vidare med ett förslag.

– För en vanlig barnfamilj kan det handla om väldigt mycket pengar och som konsument vet man inte alltid vilka rättigheter man har. Men inställda paketresor ska inte innebära inställda rättigheter, säger EU-parlamentarikern Arba Kokalari (M), rapporterar SR.

Läs mer: Svenskt börsbolag går i konkurs

Alla resor ska omfattas

Enligt förslaget ska alla köpta paketresor omfattas av skyddet.

Men Västerpartiets Hanna Gerdin hade önskat att skyddet skulle omfatta ännu fler resor.

– Det finns delar av det här förslaget som är bra men mycket kvarstår innan du som resenär faktiskt kan känna dig helt trygg. Alldeles för ofta går företagens vinst före människans rätt till trygghet, säger hon.

Tydlig majoritet

Omröstningen i EU-parlamentet gav en tydlig majoritet för att gå vidare med den nya och moderniserade lagstiftningen.

535 ledamöter röstade för förslaget och endast 36 ledamöter emot.

Det gör att förslaget nu går vidare till förhandlingar i ministerrådet.

Under 2023 var 24 procent av svenskarnas utlandsresor charterresor.

Det motsvarade ungefär 2,3 miljoner charterresor under året.

Läs också: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Foto: T. Salas, resp E. Jong

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Natoland vill rekrytera 100 000 soldater

2025 09 12

Den tyska armén har ambitionen att rekrytera ytterligare 100 000 soldater.

Tysklands storsatsningen på armén behövs för att möta Natos mål.

– Landet ser också behovet av att förbereda sig för en eventuell rysk aggression, rapporterar Reuters med hänvisning till ett konfidentiellt brev från en högt uppsatt armébefälhavare.

100 000 nya soldater

De nya rekryterna skulle ansluta sig till de cirka 62 000 aktiva soldater och 37 000 icke-aktiva soldater som redan nu tillhör den landbaserade delen av den tyska armén.

– I ett brev daterat den 2 september ska den tyske arméchefen Alfons Mais ha sagt att grenen behöver minst 45 000 soldater ytterligare fram till 2029 och sedan 45 000 till innan 2035, framhåller nyhetsbyrån.

– Tyskland bör också rekrytera ytterligare 10 000 soldater till sin territoriella försvarsstyrka, stod det i brevet adresserat till militärchefen Carsten Breuer.

Det tyska försvarsdepartementet har avböjt att kommentera uppgifterna, med hänvisning till sekretesskäl.

Läs också: Liseberg stoppar gäster i dörren: folk fattar ingenting

Nato varnar

Nyheten kommer samtidigt som Rysslands fullskaliga invasion fortsätter i Ukraina. 

Nato har också varnat för en potentiell öppen konflikt med den ryska krigsmakten under de kommande fem åren.

– Efter krigets början 2022 har de flesta europeiska länder ökat sina försvarsutgifter och utökat sina militärer, efter årtionden av nedrustning efter Kalla kriget, uppger Kyiv Independent.

Ökade ansträngningar

Frågan om återupprustning har blivit extra aktuell efter att USA signalerat sin avsikt att minska landets militära närvaro i Europa.

Tyskland har påbörjat återställningen av sin militära kapacitet efter inledningen av det fullskaliga kriget i Ukraina.

Ansträngningarna har accelererat under förbundskansler Friedrich Merz.

Tyskland har också anslutit sig till insatsen för att stärka Natos östra flank, med en permanent placerad brigad i Litauen, som har direkt gräns till Ryssland och dess allierade Belarus.

Läs också: Polen markerar – Trump ifrågasätter drönarna

Foto: Nato

Text: Redaktionen


JUST NU: SAS sänker priserna – men bara för vissa resor

2025 09 12

Flygbolaget SAS erbjuder tillfälligt sänkta priser på vissa flygresor.

Den senaste veckans stora regnmängder och stormiga väder har orsakat stora problem i delar av Sverige.

Vägar har spolats bort och tågtrafiken står still på flera platser.

– Konsekvenserna efter regnovädret är fortsatt stora, framhåller Länsstyrelsen i Västernorrland i ett uttalande.

– Många vägar är avstängda eller svårframkomliga och det är stopp i gods- och persontrafik på sina håll. Det är mycket höga flöden i många vattendrag och vissa områden har översvämmats.

Nu agerar SAS genom att sänka priserna på resor till regionen.

Tillfälligt reducerade priser

SAS sänker nu tillfälligt priserna, som en direkt följd av stormens påverkan på infrastrukturen i norra Sverige.

Förhoppningen är att göra det lättare för människor som behöver resa till arbete, sjukvård, studier eller familj.

– Vårt fokus just nu är att hjälpa människor att komma fram när andra, kompletterande alternativ är begränsade, säger SAS kommunikationschef Alexandra Lindgren Kaoukji i ett uttalande.

– Inrikesflyget utgör en viktig länk för både vardag och samhälle, och vi på SAS vill bidra till trygga och smidiga resor till, från och inom Sverige.

Järnvägen obrukbar

Till följd av det tunga regnvädret är järnvägen mellan norra och södra Sverige i princip obrukbar.

Det tvingar också många logistikföretag att hitta alternativa sätt för sina transporter.

Företaget Sandahls i Umeå har ställt om alla sina transporter från tågrälsen till vägarna.

– Jag har varit med om diverse tågstopp, men aldrig med så här kraftiga skador, säger företagets platschef Erik Lögdström, till SVT.

När Botniabanan stängdes för tågtrafik i början av veckan, på grund av de höga vattenflödena, blockerades också företagets transportväg till och från Umeå.

– När jag såg nyheterna kände jag ”nej, nej, nej”.  Men sen började vi mobilisera oss, säger Erik Lögdström.

Läs också: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Foto: Niklas Jonasson

Text: Redaktionen