Nya regler på gång – för alla som ska ta körkort

2024 09 17

Transportstyrelsen föreslår flera nya regler för folk som planerar att ta körkort för personbil.

Det är för många som misslyckas i förarproven.

Av det skälet går nu Transportstyrelsen fram med en rad förändringar som ska göra körkortsaspiranter bättre förberedda när det väl är dags för proven.

– Det hela handlar om att skapa ett förarutbildningssystem där de blivande förarna får bättre stöd under utbildningen och där det är tydligt att man ska komma till prov när man är redo, säger Josefin Hallenberg, utredare vid Transportstyrelsen i en kommentar.

Hon tillägger:

– Vi föreslår ett paket av åtgärder som sammantaget kommer ge bättre förberedda provtagare. I förlängningen bör det innebära färre underkända prov och därmed minskade köer vid Trafikverket.

57 procent är omprov

Bland myndighetens förslag finns krav på två nya obligatoriska vägledningstillfällen på trafikskola.

Kravet, om det går igenom, kommer att omfatta både blivande förare som utbildar sig på trafikskola och de som väljer den privata vägen.

Man vill även förbjuda täta omprov och införa längre giltighetstid för kunskapsprov.

En del av bakgrunden är att 57 procent av alla körprov som bokas är omprov, enligt Expressen.

– Tanken med vägledningen är att blivande förare ska få en bra bild över var i utbildningsprocessen de befinner sig, och vad som krävs ytterligare för att bli tillräckligt förberedd för att genomföra proven, säger Josefin Hallenberg.

Alla nya regelförslag

Här är Transportstyrelsens samtliga förslag på nya regler i korthet. Myndigheten lämnade över förslagen till regeringen under måndagen som så småningom kommer att fatta beslut i frågan.

Obligatoriska moment i utbildningen:

  • Krav på två obligatoriska vägledningstillfällen vid trafikskola under utbildningsprocessen.
  • Introduktionsutbildningen avskaffas.

Förutsättningar vid privat övningskörning:

  • Ny speciell handledarutbildning för blivande handledare som ersätter dagens introduktionsutbildning.
  • Handledare ska kunna övningsköra med fler än fem elever över tid.
  • Utökade informationsinsatser om privat övningskörning.

Förutsättningar vid förarprov:

  • Utökad giltighetstid för godkänt kunskapsprov (teoriprov) till 12 månader.
  • Förbud mot täta omprov. Ett nytt prov får genomföras tidigast två veckor efter underkännandet.

Utökade informationsinsatser till blivande förare:

  • Förbättrad information till blivande förare via digitala kanaler.
  • Utökad information om körkortstagande på andra språk än svenska.
  • Skolverket bör få i uppdrag att ta fram utbildningskurs i trafikkunskap vid Komvux.

Källa: Transportstyrelsen

Foto: Entheta resp J. Lucas

Text: Redaktionen


Viktigt polismeddelande till alla som kör bil – gäller hela veckan

2025 04 08

Under veckan kommer fler poliser att synas på och längst vägarna.

Detta eftersom polisen genomför en nationell trafikvecka mellan 7 och 13 april.

Från och med i dag, måndag, kommer fler hastighetskontroller att genomföras i hela landet.

– De extra hastighetskontrollerna kommer att genomföras i hela landet, både synligt med laserinstrument vid vägkanten, samt dolt med genomsnittshastighetsmätare – i såväl målade som civila polisbilar samt på motorcyklar, framhåller polisen i ett uttalande.

Målet med insatsen är att rädda liv.

– Polisens mål med att finnas i trafiken är inte att bötfälla någon utan att alla trafikanter ska få komma hem tryggt och säkert, säger Ursula Edström, trafikstrateg vid polisen.

Avgörande betydelse

Enligt Transportstyrelsens preliminära siffror omkom 210 personer i vägtrafiken förra året. 

Vägar med hastighetsbegränsningar från 70 km/h och uppåt är överrepresenterade i olycksstatistiken.

Maria Krafft, måldirektör för trafiksäkerhet på Trafikverket, konstaterar att hastighetsöverträdelser i samband med kollisioner kan få ödesdigra konsekvenser. Fordonets hastighet har många gånger en avgörande betydelse för utgången av en olycka.

– Om alla håller hastighetsgränserna kan vi rädda ungefär 50 liv varje år. Kör man till exempel i 80 km/tim i stället för 90 km/tim halveras risken att omkomma om man frontalkrockar. Dessutom: när vi lättar på gasen sparar vi på bränslet och minskar utsläppen, säger hon.

Därför berättar polisen i förväg

Varje år genomför polisen flera nationella trafikveckor med olika fokusområden.

Enligt Polismyndigheten är insatsveckor i trafiken ett effektivt sätt att få trafikanter att sänka hastigheten, vilket också är anledningen till att polisen berättar om insatserna i förväg.

Fakta: Polisens nationella trafikveckor

- Den nationella trafikveckan med fokus på hastighet är en av många trafiksäkerhetsveckor som polisen genomför varje år.

- Under de andra veckorna ligger fokus på bland annat nykterhet, brott på väg och yrkestrafik.

- Syftet med veckorna är att kraftsamla resurser och göra samstämmiga kontroller i hela EU.

Källa: Polisen

Foto: Polisen

Text: Redaktionen


Ny skatt på väg – ”2 160 kronor om året”

2025 04 08

Skattebetalarna ska bidra till ny kärnkraft i Sverige.

Det föreslår en statlig utredning som regeringen har tillsatt.

Enligt utredning ska kraftbolag som investerar i ny kärnkraft erbjudas ett garanterat elpris på 80 öre/kWh i över 40 år. Om elpriset är lägre än så, ska mellanskillnaden täckas av staten genom en ny elskatt. 

Enligt elbolaget Nordic Green Energy kan det innebära en ökad kostnad med 2 160 kronor om året för villaägare. En summa som många inte är beredda att betala. Hela 85 procent av Sveriges villaägare är inte beredda att stå för kostnaden, framhåller Nordic Green Energy med hänvisning till en ny Sifo-undersökning.

Enligt undersökningen kan villaägare i genomsnitt tänka sig att betala upp till 1 134 kronor om året för mer kärnkraft. Alltså betydligt mindre än 2 160 kronor om året.

– Att en så stor majoritet inte är villig att betala vad kärnkraften kostar visar på ett tydligt behov av att se över alternativa lösningar. Vi kan inte låsa oss vid kärnkraft som den enda vägen framåt, särskilt när det är en investering som kommer att belasta svenska hushålls plånböcker under många år framöver, säger Lars Jungerth, affärsområdeschef konsument på Nordic Green Energy.

– För att säkerställa att elen blir både hållbar och prisvärd måste vi parallellt satsa på teknisk utveckling och snabbare utbyggnad av förnybara energikällor, så att vi kan minska vårt fossilberoende.

Ebba Busch: Stora risken är att inte göra något

Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) har försvarat finansieringsmodellen.

– Den stora risken är att inte göra den här investeringen, har hon sagt i SVT:s Aktuellt.

Här är finansieringsplanen

Regeringens finansieringsplan för ny kärnkraft kan sammanfattas i tre delar:

Statlig lånefinansiering Statliga lån med låg ränta för byggkostnader ställs ut av Riksgäldskontoret för att finansiera investeringar i ny kärnkraft. Staten kommer stå för 75 procent eller 300 miljarder kronor av investeringen. Räntan på de statliga lånen höjs successivt under driftsfasen för att ge incitament att ersätta de statliga lånen med marknadsfinansiering.

Prissäkringsavtal Ett prissäkringsavtal upprättas mellan staten och kärnkraftsproducenten. Kraftbolagen garanteras ett elpris på 80 öre/kWh i över 40 år. För perioder då marknadspriset på el är lägre än det avtalade lösenpriset uppstår en kostnad för staten, som finansieras med en ny skatt på elkunderna. I de fall marknadspriset är högre än lösenpriset kommer staten att erhålla intäkter från differenskontraktet som kan föras vidare till elkonsumenten.

Risk- och vinstdelning Den tredje komponenten är en risk- och vinstdelningsmekanism som ger projektägaren en lägsta avkastning på sin investering. När reaktorn tas i drift delas projektets vinster i de bästa utfallen med staten och elkonsumenterna.        

LÄS MER HÄR: CHOCKHÖJNING: Bortglömd skatt har ökat med 100 procent | Ekonomibladet

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp Henrik Nyström Regeringskansliet

Text: Redaktionen