Nya krav införs för svenskt medborgarskap

2025 03 21

Nya åtgärder införs för att “förstärka säkerheten i ärenden som rör svenskt medborgarskap”.

Det meddelar Migrationsverket på fredagsmorgonen.

Enligt myndigheterna gäller de nya villkoren även dem som redan har ansökt om medborgarskap och väntar på beslut.

Nya ansökningsregler

Flera förändringar ingår i de åtgärder som nu presenteras.

Bland annat gäller det krav på styrkt identitet. Konkret innebär det att den som vill bli svensk medborgare personligen måste besöka Migrationsverket genom en så kallad personlig inställelse.

– Den som vill bli svensk medborgare kommer också att behöva lämna mer information till Migrationsverket i samband med ansökan, framhåller myndigheten.

Undantag kan dock göras för vissa nationaliteter som har så kallade biometriska pass, det vill säga pass med inbyggt elektroniskt mikroprocessorchip.

Kommer att kontakta

Ytterligare förändring är att mer information måste lämnas i samband med ansökan om svenskt medborgarskap. För den som redan ansökt ska kompletteringar lämnas in.

Det gäller exempelvis uppgifter om personens identitetshandlingar, resor, familj, arbete och studier.

Migrationsverket kommer att kontakta de som ansökt om medborgarskap men ännu inte fått något beslut.

Handlar om stärkt kontroll

De nya villkoren innebär inte att kraven i sig ändras för att få svenskt medborgarskap. De nya villkoren gäller processen för att få ett ja.

– Kraven för att beviljas medborgarskap är desamma som tidigare. Förändringarna handlar om att Migrationsverket stärker kontrollerna för att ytterligare öka säkerheten när vi handlägger och fattar beslut om medborgarskap, förklarar myndigheten.

Åtgärderna införs efter att Migrationsverket tidigare i år fick i uppdrag av regeringen att stärka säkerheten i prövningen av svenskt medborgarskap.

Syftet med uppdraget är att förhindra att personer som utgör en säkerhetsrisk eller lever i Sverige under falsk identitet beviljas svenskt medborgarskap. Migrationsverket har, i samråd med andra berörda myndigheter, analyserat och utrett uppdraget och har nu beslutat om de nya åtgärderna.

Foto: Migrationsverket

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen


2,6 miljoner svenskar får pengar på kontot

2025 05 14

Senast till sommaren kommer 2,6 miljoner svenska kunder att få pengar tillbaka.

Det handlar om en återbäring, men inte den som Skatteverket betalar ut i form av skatteåterbäring och som många anställda fick ut i april.

Istället är det 500 miljoner kronor som ska delas ut till folk som är kunder i försäkringsbolaget Folksam.

Jens Wikström, chef Affärsområde Sak på bolaget, är nöjd över att kunna dela med sig av de glada nyheterna.

− Folksam är ett kundägt bolag och att vi nu kan ge drygt 2,6 miljoner kunder en återbäring på över 500 miljoner kronor att dela på känns väldigt bra och brukar vara ett välkommet tillskott hos våra kunder, säger han i ett uttalande.

Då kommer pengarna

Utbetalningarna kommer att inledas under maj månad. Redan då kan kunder med autogiro förvänta sig pengar. Övriga får återbäringen från och med juni.

Hur mycket det handlar om beror på den inbetalda premien samt Folksams överskott under 2024.

Det är de som är så kallad sakförsäkringskunder som får del av återbäringen, det vill säga de som har en fordons-, boende-, barn-, olycksfalls-, djur- eller tilläggsförsäkring.

Redan förra månaden skickade Folksam ut återbäringsbesked till kunder med 100 kronor eller mer i intjänad återbäring. 

Den som har ett lägre belopp än så får sin återbäring nästa år.

LÄS MER: En av fem gör samma miss med banken

En av landets största

Folksam är en av Sveriges största kapitalförvaltare och erbjuder förutom försäkringar även pensionssparande.

Nästan varannan svensk är försäkrad i bolaget.

– Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld, förklarar Folksam.

Försäkringsbolaget figurerade även nyligen i medierna efter att en skadereglerare på Folksams kontor i Helsingborg lurat företaget på 2,8 miljoner kronor.

Den anställda hade betalat ut ersättning för påhittade skador till totalt 77 personer under en period på fyra och en halv månad, rapporterade HD förra året.

Personen dömdes av Helsingborgs tingsrätt men ärendet togs tidigare i maj månad upp igen i hovrätten där skaderegleraren dömdes på nytt. Domen landade på fängelse i två år och åtta månader.

Foto: A. Poacquadio

Text: Redaktionen