Nya regler för lampor på bilen – kan införas inom kort

2025 04 10

Klagomålen haglar över starka halvljus som bländar andra trafikanter.

Nu har Transportstyrelsen fått nog.

Förändring är på gång för att skärpa reglerna för vilken styrka som ska få lov att användas i strålkastarna på bilen.

– Vi överväger att införa en mer modern kontroll av strålkastare, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen, till SR.

Kan införas redan nästa år

De starka lamporna bländar såväl trafikanter framför bilen som de som kommer i motsatt riktning.

Syftet med Transportstyrelsens utredning är att motverka problemet.

Nya kontrollmetoder i besiktningen väntas regeländringen lär troligen leda till att kraven på lampornas styrka ska justeras, enligt radiokanalen.

Däremot ska bilägare inte behöva byta ut lampor i sina nuvarande fordon.

Senast 1 januari nästa år ska de nya reglerna trä i kraft, enligt myndighetens mål.

– Det är först på senare tid som vi förstår att tekniken sprungit iväg på ett sätt så att man skulle behöva göra något, säger Anders Gunneriusson.

LÄS MER: Vanligaste felet i besiktningen – var fjärde bil underkänns

Flera länder har klagat

Xenon- och LED-strålkastare är tekniken som möjliggjort de starka halvljusen.

Problemet med att folk bländas är dock varken nytt eller unikt för Sverige.

I England finns en organisation som går under namnet “Lightmare” 

– Vår organisation har bildats för att bekämpa den växande trafiksäkerhetsfrågan med bländande ljus som minskar en förares förmåga att uppfatta faror som försätter mer sårbara och mindre iögonfallande trafikanter i riskzonen och bländar mötande förare, framhåller Lightmare.

Fick gehör

Den brittiska organisationen fick stort gehör för ett antal år sedan och fick World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations, en arbetsgrupp inom FN, att diskutera problemet.

Målet var att sätta upp riktlinjer för fordon över hela världen som bland annat EU skulle behöva anpassa sig efter, rapporterade bland annat Teknikens värld vid tillfället.

Foto: M. Bird

Text: Redaktionen


JUST NU: Kreml hånar Trump – ”Vi har kommit till slutsatsen…”

2025 05 28

En hög företrädare för Kreml hånar nu Trump och säger att Ryssland har kommit fram till en bestämd slutsats om den amerikanska presidenten.

USA:s president Donald Trump har tidigare understrukit att han har goda relationer till Vladimir Putin.

Men den senaste tiden har tonläget mellan USA och Rysslands höjts avsevärt.

Nu hånas Donald Trump av Kreml.

”Har kommit till slutsatsen…”

Kremls hån mot Trump kommer efter att Trump rutit till mot Putin i ett inlägg på plattformen Truth Social:

– Han leker med elden! skrev Trump om Putin på tisdagen.

Yttrandet kommenteras av Kreml-höjdaren Jurij Usjakov, tidigare ambassadör i Washington och en nära allierad till Putin.

Usjakov understryker att Kreml noga följer alla utspel från Donald Trump.

– Trump säger en hel del saker. Naturligtvis läser och övervakar vi allt detta, säger Usjakov, enligt CNN.

Kreml har dock dragit en slutsats om den amerikanska presidenten, menar Usjakov – och hånar Trump för dennes påstådda okunskap.

– På många sätt har vi kommit fram till slutsatsen att Trump inte är tillräckligt informerad om vad som verkligen händer i samband med den rysk-ukrainska konfrontationen, säger Usjakov till rysk statlig tv, enligt kanalen.

Kreml-toppen anklagar Trump för att ha fel och vara okunnig om flera saker.

Upprepar Moskvas lögner

Donald Trump har flera gånger reagerat mot ryska attacker där ukrainska civila har dödats.

Men Usjakov påstår att Trump är omedveten om "de allt frekventare massiva terroristattackerna som Ukraina utför mot fredliga ryska städer", enligt kanalen.

Samtidigt hävdar Usjakov, felaktigt, att Ryssland ”enbart slår till mot militär infrastruktur eller det militärindustriella komplexet”.

Ryssland har emellertid genomfört stora flygattacker som har drabbat ukrainska civila hårt. Dessa attacker har inte bara varit riktade mot militära mål, enligt kanalen.

Bara de senaste veckorna har dussintals civila dödats i ryska drönar- och robotattacker mot bostadsområden. I helgen dödades minst 14 civila, inklusive tre barn från en och samma familj, i samband med ryska flygattacker.

LÄS OCKSÅ: Trump sätter deadline - "Om två veckor vet jag"

Foto: I. Lapyrin resp Gage Skidmore

Text: Redaktionen


Ny åldersgräns föreslås i Sverige

2025 05 28

En ny åldersgräns föreslås i Sverige.

Trafiken kan vara en farlig miljö för barn och unga, där risken för skador och olyckor är stor.

Men trots det så finns det många unga som tar stora risker ute i trafiken.

Nu föreslås att Sverige inför en åldersgräns för elsparkcyklar.

Vill se åldersgräns

Frågan har aktualiserats i Sverige sedan Finlands regering meddelat att man har för avsikt att införa ålders- och promillegräns för elsparkcyklister före midsommar, och att bara personer över 15 år ska få köra elsparkcykel.

Nu höjs röster för att en liknande åldersgräns bör införas i Sverige, rapporterar SR.

En av dem som kräver detta är Johan Jansson, professor i företagsekonomi vid Umeå Universitet.

Han framhåller att man riskerar väldigt allvarligt skador, exempelvis huvudskador, om man kraschar med en elsparkcykel.

– Då kan man ju tänka sig att en yngre person som skadar sig tidigt i livet – det kan ju vara påverkan både mentalt, psykiskt, men även naturligtvis kroppsligt, säger han till radiokanalen.

Åldersgräns – eller nybörjarträning

I Finland blir det alltså en åldersgräns på 15 år och en promillegräns på 0,5 för elsparkcyklar, om den finska regeringen får som den vill.

– Det är mycket bra att vi får en ålders- och promillegräns för elsparkcyklar. Det ser ut som att vi får igenom det här paketet innan midsommar, säger Finlands kommunikationsminister Lulu Ranne (Sannf), enligt Svenska Yle.

I Sverige hoppas vissa på en liknande lagändring. Det har också kommit förslag om att kommuner och uthyrningsföretag bör erbjuda nybörjare möjligheten att träna med elsparkcykeln i kontrollerade miljöer.

– Träningen bör utgå från kunskap om säkerhet baserat på vetenskapligt insamlad data. Föräldrar bör särskilt uppmuntras att delta i sådana evenemang, skriver Marco Dozza, professor i aktiv säkerhet, i en forskarkommentar i Forskning & Framsteg.

Johan Jansson vid Umeå Universitet påpekar att barn och unga ännu inte har lärt sig att läsa av trafiken.

– Vi ser ju att de här elsparkcyklarna används till viss del som leksaker, man hittar på grejer och man stajlar, och det kan väl vara helt okej på ett inhägnat område, säger han till radiokanalen.

Han anser emellertid att en 15-årsgräns är nödvändig för att skydda barns och ungas säkerhet.

Frågan om elsparkcyklar har länge debatterats, inte minst efter rapporter om ett kraftigt ökande antal skador och olyckor.

LÄS OCKSÅ: Tusentals skadade och flera döda – stort larm om populärt fordon

Foto: D Posteby

Text: Redaktionen