Nya regler för A-traktorer – det här gäller

2025 03 25

I augusti 2023 började nya regler för A-traktorer att gälla.

Flera nya krav infördes:

- Passagerare måste sitta på en plats som är avsedd för passagerare.

- Det får endast sitta en person på respektive plats.

- Den som färdas i en A-traktor måste använda bälte.

- En A-traktor får endast köra i högst 30 kilometer i timmen.

Ändras igen

Nu ändras återigen direktiven för det motordrivna fordonet, som främst används som ett transportmedel av ungdomar.

Detta med anledning av EU:s nya körkortsdirektiv.

Det nya direktivet innebär bland annat att fordonen kommer få köras i 45 km/tim.

Riksförbundet M – Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter – välkomnar beskedet.

–  Ur trafiksäkerhetssynpunkt är A-traktorn vida överlägsen mopedbilen, som också får köras från 15 år och då i 45 km/tim, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare på Riksförbundet M Sverige.

– Även A-traktorn bör få köras i 45 km/tim för att minska skillnaden i hastighet till annan trafik, och minska intresset av att manipulera fordonen, tillägger han.

Sverige undantas

Enligt EU-direktivet fastslås åldersgränsen för att köra A-traktor till 16 år. Alltså ett år högre än åldersgränsen i Sverige.

Men höjningen kommer inte att påverka svenska ungdomar.

Sverige undantas från direktivet, vilket bland annat Riksförbundet M arbetat hårt för. Organisationen har förespråkat att åldersgränsen på 15 år bibehålls, samtidigt som högre krav på utbildning och säkerhet bör införas för att minska olycksriskerna.

– En kombination av bibehållen åldersgräns, höjd hastighetsbegränsning och förbättrad utbildning kommer att leda till en säkrare och mer effektiv användning av A-traktorer på våra vägar, säger Jacob Sidenvall.

Foto: H Nilsson

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryssland riktar dramatisk anklagelse mot Finland

2025 09 08

Rysslands tidigare president och nuvarande vice ordförande i landets säkerhetsråd Dmitrij Medvedev hävdar att Finland förbereder sig för ett aggressivt krig mot Ryssland.

– Efter att ha gått med i Nato fortsätter Finland att förbereda sig för ett konfrontationskrig med Ryssland under förevändning av defensiva åtgärder. De förbereder tydligen en språngbräda för en attack mot oss, skriver Medvedev i sin kolumn i den ryska statskontrollerade nyhetsbyrån TASS.

Vidare hävdar Medvedev att Finland genomför operationer i den ”omedelbara närheten” av gränsen mot Ryssland. Han uppger att Finland arbetar för att skapa en högkvartersstruktur för Natos avancerade marktrupper i Lappland.

– I händelse av att det sker en förändring i den operativa situationen kan antalet trupper ökas till en fullfjädrad brigad, skriver Medvedev.

Ex-presidenten påpekar också att Nato har upprättat en kommandocentral för alliansens marktrupper i Norden i staden S:t Michel – cirka 13 mil från den ryska gränsen.

Enligt Medvedev råder det inget tvivel om ”mot vem” de nya åtgärderna riktas mot.

– Nya garnisoner dyker upp hela tiden. Exempelvis i Ivalo, som ligger 40 kilometer från ryskt territorium, hävdar han.

Känd propagandist

Dmitrij Medvedev är en av Kremls flitigaste propagandister. Under kriget i Ukraina har han gjort flera uppmärksammade uttalande.

Han har bland annat varnat Nato och Europa för ett framtida kärnvapenkrig och hotat Sverige efter den svenska ansökan om medlemskap i försvarsalliansen.  

Rysk propaganda har ökat

Kremls propaganda mot Finland har ökat efter landets inträde i Nato och den ryska invasionen av Ukraina.

– Typiska påståenden är att framställa Finland som ett "fascistisk" och "rysshatande" land. Genom att sprida oro över riskerna för krigsupptrappning vill Ryssland undergräva Finlands engagemang för att stödja Ukraina, rapporterar den finska tidningen Iltalehti.

LÄS MER: Ukrainska ”hälsningar” upptäckta i Moskva

Foto: Nato 

Text: Redaktionen


JUST NU: Flera stora bilmärken tvärvänder om elbilar

2025 09 08

Flera stora biltillverkare slopar nu sina målsättningar för elbilar.

Elbilsmarknaden i Sverige har vuxit kraftigt de senaste åren.

Sedan 2020 har den nästan tredubblats.

Många biltillverkare har gjort stora satsningar på att ställa om sin produktion mot den nya marknaden och de nya målen om utsläppsfria transporter.

Slopar målsättningen

Nu meddelar den fransk-italienska biltillverkaren Stellantis att man slopar sitt tidigare mål.

Företaget kommer inte längre att sträva efter målet att enbart producera elbilar 2030.

– EU:s mål för koldioxidutsläpp för 2035 är inte längre uppnåeliga för någon biltillverkare, säger företagets Europachef Jean-Philippe Imparato i ett uttalande, rapporterar Reuters.

Flera märken under Stellantis paraply

Under bolagsparaplyet Stellantis ryms 14 stora bilmärken.

Opel, Peugeot, Citroën, Jeep och Fiat är några av de mest populära i Sverige.

Företaget, som har sitt huvudkontor i Nederländerna, är en av världens största biltillverkare.

– Stellantis satsar på innovation, hållbarhet, och transformation till ett teknologiföretag inom mobilitet, med mål att bli koldioxidneutrala och utveckla nya teknologier som AI och elektrifiering, uppger företaget på sin hemsida.

Stellantis har tillverkning i över 30 länder och säljer bilar i över 130 länder. 

Elbilar i Sverige

Elbilsförsäljningen i Sverige har tagit fart under de senaste åren.

Av årets alla nyregistrerade bilar var 32 procent elbilar under 2022, vilket var en kraftig ökning jämfört med tidigare år.

– 2022 var det totalt 96 163 nyregistrerade personbilar som var elbilar. För år 2020 vara siffran 28 098, vilket innebär nästan en tredubbling på två år, säger statistiker Magnus Nyström, uppger SCB.

Andelen privatpersoner som kör elbil har också ökat markant.

– 2020 ägdes 33 procent av alla nyregistrerade elbilar av privatpersoner, eller var privatleasade. För år 2022 var motsvarande siffra 51 procent, säger Magnus Nyström.

Foto: My Energy

Text: Redaktionen