Nya krigare vänder sig mot Putin

2024 12 04

Vladimir Putin har fått problem med krigare som vänder sig emot honom långt ifrån Ukraina.

Vladimir Putin har fiender långt bortom Ukrainas gränser.

Den ryske diktatorn har försökt hjälpa sin allierade i Syrien, Bashar al-Assad, som nyligen har förlorat kontrollen över landets näst största stad, Aleppo.

Nu kommer rapporter om att syriska rebeller visar sin avsky mot Putin och ser honom som en måltavla, rapporterar Newsweek.

Visar sin avsky mot Putin

Den syriska regimen är beroende av Rysslands hjälp i kriget mot rebellerna. Sedan inbördeskriget i Syrien startade 2011 har Ryssland spelat en avgörande roll, bland annat genom sina bombningar av Aleppo 2016 som ledde till att regimen kunde fortsätta kontrollera delar av staden.

Men för några dagar sedan tog rebellerna full kontroll över Aleppo. Flera rapporter och vittnesmål inifrån Syrien visar också att rebellerna vänder sin ilska direkt mot Putin.

En video som journalisten Thomas van Linge har publicerat på X visar till exempel hur en bild föreställande Putin och al-Assad plockas ned och stampas på, enligt tidningen.

– Ett porträtt av diktatorn Assad, och hans facilitator Putin, möter en syrisk rebells stövel, står det i inlägget.

Assad-regimen vill ha hjälp

Flera liknande incidenter har rapporterats.

Bilder som har publicerats i The Sun visar hur rebeller bränner den ryska flaggan på ett torg i Aleppo.

– Det tycks vara en varning till Putin, enligt Newsweek.

Vladimir Putin har försökt att hjälpa Bashar al-Assad, bland annat med hjälp av det ryska flygvapnet.

Men Ryssland har idag sina egna problem i Ukraina att tänka på. Därför är det inte sannolikt att den syriska regimen kan få all hjälp från Ryssland som de hoppas på.

– Assadregimen kommer att försöka övertyga ryssarna om att förse dem med uppbackning som kan bli nyckeln till regimens motoffensiv mot rebellernas senaste avancemang i norra Syrien, säger Rateb Atassi från den geopolitiska konsultfirman S-RM.

Men det blir svårt för Ryssland att bidra med den uppbackningen, eftersom det skulle få konsekvenser för Ukrainakriget.

– Investerade resurser för att stödja Assad-regimen nu kommer att ske på bekostnad av Rysslands offensiv i Ukraina, säger han till Newsweek.

LÄS OCKSÅ: Katastrof för Rysslands allierade – Putin ingriper

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen