SVERIGE: Ny vändning – glädjebesked för bilister

2022 10 09

Sverige får lov att tillfälligt pausa energiskatten på bensin och diesel.

Det är beskedet som EU lämnar till Sverige på torsdagen, rapporterar SVT.

Klartecknet att slopa energiskatten kommer att få effekt på priset vid pump för den som tankar bilen med bensin eller diesel.

Bensinpriset beräknas sänkas med dryga tre kronor och för diesel kommer priset sjunka med en krona.

Beslutet gäller för tre månader framöver.

Upp till nya regeringen

Det är EU:s industri- och konkurrenskraftministrar i Bryssel som fattat beslutet, skriver SVT.

Beskedet innebär också att det blir Sveriges nya regering som behöver ta ställning till om man ska använda sig av möjligheten till slopad energiskatt.

Så måste sannolikt bli fallet om Ulf Kristersson (M) lyckas bilda regering och hans parti ska infria sina löften från valrörelsen.

Moderaternas nyaste vallöfte är att sänka priset på diesel med minst 5 kronor litern, genom att sänka reduktionsplikten till EU:s miniminivå. För utan bilen stannar Sverige, framhöll exempelvis partiet på Twitter i somras.

Attackerat "Magdapriser"

Även Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch har haft stort fokus på bränslepriserna under valrörelsen. Inte minst under Almedalsveckan gick hon till hård attack mot vad hon flera gånger benämnt som “Magdapriser”.

– Det har att göra med “Magdapriserna” som vi såg innan “Putinpriserna” som har gjort att elen har blivit så dyr, bensin och diesel har blivit så dyrt som slår hårt mot barnfamiljer och äldres ekonomi. Men också den otrygghet som har brett ut sig, sade Ebba Busch i en intervju i somras.

Vill sänka med 10 kronor litern

Sverigedemokraterna har gått ännu längre i hur mycket man vill sänka priset på bensin och diesel. 

I en debattartikel i Aftonbladet från i våras framhöll Jimmie Åkesson (SD) att priset på diesel måste sänkas med 10 kronor litern.

– Vi går fram med en historisk satsning på sänkta bensin- och dieselpriser. Vi föreslår tre åtgärder, för maximal effekt, som skulle göra en omedelbar skillnad i människors vardag. Med förslagen sänks dieselpriset med 10 kronor och bensinpriset med 6,50 kronor, uttryckte partiledaren.

Bakslag i måndags

Beskedet från EU kommer kort efter att bilister i Sverige åkte på ett bakslag i bränslefrågan tidigare i veckan.

Den svenska kronan blir nämligen allt svagare gentemot den amerikanska dollarn, vilket kommer få direkta konsekvenser för priset vid pump, uppgav Sveriges Radio i måndags.

Någonting som bedömdes slå extra hårt mot just priset vid pump.

– Det är en omedelbar inflationsimpuls eftersom den sedan handlas i dollar, säger Lars Henriksson, ränte- och valutaexpert på Handelsbanken, till SR.

Foto: E. Mclean

Text: Redaktionen


”Bilhandlare gör allt” – undvik fällorna när du letar ny bil

2025 09 18

Riksförbundet M Sverige ger ut en checklista för den som letar ny bil.

Det finns många saker att ta hänsyn till när det är dags för en ny bil.

– Det finns mycket att tänka på för att ditt bilköp ska bli så bra som möjligt. Exempel på saker att tänka på är garantier, miljöpåverkan och finansiering av köpet, uppger Konsumentverket.

Privatleasing allt vanligare

Ett allt vanligare alternativ till att köpa, är att privatleasa en bil.

Hittills i år har privatleasingen ökat med 20 procent mot föregående år.

Under årets första åtta månader privatleasade 31 450 svenskar en ny bil.

– Privatleasingen ökar av flera skäl, säger Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M, i ett uttalande.

– Flera billigare små elbilar når marknaden i år, de tilltalar i första hand privatkunder snarare än tjänstebilsektorn. Ränteläget är mer fördelaktigt och priserna på begagnade bilar fortsatt höga.

LÄS MER: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Hundratals anmälningar

Allmänna Reklamationsnämnden får årligen in hundratals anmälningar från besvikna konsumenter.

– Många är nöjda med leasing medan andra aldrig skulle välja leasing igen, om problem dyker upp är man tyvärr ganska rättslös, säger Carl-Erik Stjernvall.

– Avtalen är sällan konsumentvänligt skrivna, det kan handla om en leveransförsening, kvalitetsproblem eller en tvist om slitage.

Checklista vid privatleasing

Riksförbundet M ger nu ut en checklista med tre saker som är bra att titta lite extra efter innan man skriver på för privatleasing.

- Undvik lockpriser. Bakom ovanligt låga månadsavgifter kan det dölja sig krav på första ”förhöjd hyra” om 30 000 kronor.

- Avtalet får inte innehålla fördelar för bara den ena parten, vilket tyvärr är vanligt. Om övermil kostar extra ska undermil innebära rabatt.

- Efter hyrestiden ska bilens slitage bedömas. All information om bilens förväntade skick ska framgå av avtalet. Bilhandlaren som förmedlar leasingen har ofta förbundit sig att köpa bilen av banken för ett bestämt pris och kommer att göra allt för att hitta så många fel som möjligt för att få en fin åtgärdad bil till sitt lager.

LÄS OCKSÅ: Biltema öppnar nytt – första 100 kunderna får presentkort

Foto: Kathy

Text: Redaktionen


Chockbesked för prestigeprojekt: Kan kosta 56 miljarder kronor

2025 09 18

Kostnaden för det prestigefulla Västlänkenprojektet skjuter i höjden.

Prislappen för den cirka åtta kilometer långa järnvägstunneln under Göteborg beräknas landa på 56 miljarder kronor. Det är en ökning med 80 procent om man räknar bort inflationen, rapporterar DN.

–  Kostnaden som WLC angett för Korsvägenetappen har ökat med fem miljoner per dag varje dag sedan 2018. Vi är mycket besvikna, för att inte säga rent ut sagt förbannade, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket, till tidningen.

Häver kontraktet

Tidigare under torsdagen meddelade Trafikverket att kontraktet för Västlänkens Korsväggen-etap hävs.

Myndigheten riktar allvarliga anklagelser mot det NCC-ledda konsortiet WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG).

Enligt Trafikverket ska WLC ha gynnat egna och närstående bolag i samband med upphandlingar inom konsortiet. Dessutom anklagas företaget för att ha valt tekniska lösningar som främst gynnat den egna vinningen, samt för att ha lagt på oskäliga påslag i flera led.

– Enligt granskningen har WLC allvarligt brustit i omsorgsplikten avseende kontraktsadministration och ekonomistyrning. Allt detta med ökade kostnader för skattebetalarna som följd, uppger Trafikverket.

LÄS MER: Hundratals tvingas lämna svenskt storföretag

Slår tillbaka

Byggföretaget NCC tillbakavisar anklagelserna som riktats mot WLC.

Företaget kallar Trafikverkets påstående för felaktiga.

– Detta är ett djupt beklagligt beslut som kommer att öka slutkostnaden och leda till stora förseningar av Västlänken. De påståenden som anges som hävningsgrund stämmer inte, och med det här försöket att skyla sina egna tillkortakommanden illustrerar Trafikverket sin oförmåga att driva stora samverkansprojekt, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef på NCC Infrastructure.

Trafikverkets Patrick Guné köper inte byggföretagets förklaring.

– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger han.

– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg.

LÄS MER: Kalldusch för Ica – konkurrenten närmar sig snabbt

Foto:

Text: Redaktionen