Ny uppmaning till köttkonsumenter

2023 06 20

Konsumtionen av rött kött bör minska med flera procent. 

Det framgår av de nya nordiska näringsrekommendationerna, NNR, som presenteras i dag, tisdag.

Enligt de nya rekommendationerna bör intaget av rött kött minska med hela 30 procent för gemene person, rapporterar SVT.

Det innebär att den rekommenderade mängden rött kött per vecka ändras från 500 till 350 gram.

Det motsvarar ungefär sju medelstora pannbiffar.

Hälsa och miljö

Den nya rekommendationen baseras på ett stort forskningsunderlag och rådet utgår från vad som är bra för hälsan.

Nytt för i år är dock att NNR även tar hänsyn till miljö- och klimatforskning.

Att äta mindre kött anses vara bra för både hälsan och planeten. Det framgår av den nya rekommendationen.

– Generellt är det som är bra för hälsan också bra för miljön, säger Hanna Eneroth, som är nutritionist på Livsmedelsverket och medlem i NNR-kommittén, till SVT Nyheter.

Det ska ersätta

NNR-kommittén rekommenderar konsumenter att ersätta rött kött med växtbaserad kost – till exempel grönsaker och baljväxter.

–  Det är bättre för hälsan och miljön, säger Hanna Eneroth till SVT.

Ny modell av Matcirkeln

Livsmedelsverket har hittills inte uppdaterat sina köttrekommendationer utifrån NNR:s nya riktlinjer.

För några månader sedan fastslog dock myndigheten att svenska folket äter för mycket kött och för lite grönsaker.

Livsmedelsverket uppdaterade sin välkända ”Matcirkel” – ett verktyg som används för att visa hur man kan få i sig varierad kost och en mix av näringsämnen varje dag.

Numera får växtbaserade alternativ mer plats på bekostnad av animaliska produkter.

– Den nya Matcirkeln har kompletterats med bland annat vego-drycker, nötter och fröer. Och baljväxterna har fått en mycket mer framträdande roll, eftersom de är livsmedel med egenskaper som gör att de passar in i fler grupper, framhöll Livsmedelsverket i början av mars.

"Minska på köttportionen"

Kött finns dock kvar även på i den uppdaterade modellen, men kompletteras alltså  i större utsträckning med baljväxter.

Rekommendationen är dock inte att avstå kött helt och hållet, men om man gör det finns särskilda uppmaningar.

Om man till exempel aldrig äter kött, fisk, fågel eller ägg bör man ta kosttillskott eller äta livsmedel som är berikade med vitamin B12 och vitamin D, skriver myndigheten på sin hemsida.

Däremot kan det vara fördelaktigt att äta mindre kött både av hälso- och miljöskäl.

– Minska på köttportionen och ät mer vegetariskt. Det är bra att ersätta en del av köttet med vegetabilier oms rotfrukter, spannmål, ärter och bönor, uppmanar Livsmedelsverket.

Foto: J. I. Pompe

Text: Redaktionen


Stort larm om bageri – säljer på Ica

2024 12 05

Nybakade bröd ligger bland döda råttor och fåglar. Spillning från gnagare syns på golvet och i bakformar hittas skadedjur som trampats ihjäl.

Ovanstående är bara några av alla brister som upptäckts hos bageriet Bake my day.

I en omfattande granskning avslöjar Arbetet stora missförhållanden i bagerifabriken i Huddinge, söder om Stockholm.

– Vi fick börja dagen med att skrämma bort råttorna som fanns överallt i bageriet, säger en källa till tidningen.

Vidare berättar personen att samtliga arbetsdagar inleds med att skaka metallvagnarna med bakformar för att få bort djuren.

Utöver missförhållandena i fabriken visar Arbetets granskning att företagets anställda jobba extremt mycket övertid utan att få tillräckligt betalt. En person vittnar om att han jobbat dubbelpass i flera månader.

Matjättarna agerar

Bake my days bakverk säljs hos flera stora aktörer i livsmedelsbranschen, bland annat på Ica, Coop, Willys och Hemköp.

Nu agerar flera av matjättarna.

Coop kallar Bake my day till ett möte och Axfood, som äger Willys och Hemköp, kommer följa upp missförhållandena i företagets fabrik.

Det rapporterar tidningen Dagligvarunytt.

– Det här är en märkesvaruleverantör som också levererar till många andra butiker och kunder, och det är självklart att gällande lagstiftning och riktlinjer måste efterlevas.  framhåller Axfoods presschef Magnus Törnblom i en kommentar till tidningen.

– Vi har inlett arbetet med att sätta oss in i detta, noga följa upp de här uppgifterna och utreda frågan vidare.

Coops pressekreterare Therese Knapp bekräftar att livsmedelskedjan har kontaktat Bake my days.

– Coop tog i går en första kontakt med företaget och kommer att följa upp det med ett möte. Syftet med det är att få direktinformation från företaget och få deras svar på medieuppgifterna.

Även Ica har kommenterat avslöjandena. Lena Sparring, kvalitetschef Ica Sverige, framhåller att Ica ser mycket allvarligt på uppgifterna.

Vidare uppger Sparring att Ica kommer agera för att säkerställa att Bake my day lever upp till de krav och villkor som ställs på leverantörer.  

Foto: M. Mingle

Text: Redaktionen


Julprodukt på Ikea har blivit viral – nu vill alla ha den

2024 12 05

En vara i den mer juliga kategorin har orsakat uppståndelse på Ikea.

Konsumentmakten är stor hos influencers på sociala medier.

I höstas rapporterades det om kundrusning till Rusta för att köpa en dekorationslampa i form av en enhörning som hade blivit viral på Tiktok. Lågpriskedjan Normal har tagit steget längre och byggt stora delar av sina framgångar på att deras produkter marknadsförts i liknande forum.

Nu har turen kommit till Ikea.

Blivit viral: fördubblad försäljning

Det är blockljuset med namnet “Gränsskog” som börjat flöda på Instagram och Tiktok, framför allt i Danmark.

Och trenden har inte gått Ikea obemärkt förbi, skriver danska Boligmagasinet.

– Vi har faktiskt sett en fördubbling av försäljningen den senaste tiden, säger Rikke Andersen, presschef på Ikea Danmark, till tidningen.

Succén har dock låtit vänta på sig. Ikea tog nämligen in ljuset i sitt sortiment redan förra året.

Vi har haft ljuset i vårt sortiment sedan januari 2023 och började se det bli populärt på sociala medier förra året. Men det är först nu som det verkligen slår till, säger Rikke Andersen.

Säljs även i Sverige

“Gränsskog” finns förstås även i de svenska varuhusen. 

Ljuset kostar 149 kronor och karaktäriseras av sin kraftiga stomme, sina tre vekar och brinntiden på 50 timmar.

Men det är främst i våra grannländer som ljuset blivit en viral hit, då även Norge har hakat på trenden.

– Speciellt i Danmark har det tagit fart. Vi har inte märkt av den stora efterfrågan i Norge än, men den kommer nog, säger Stine Odland, kommunikationschef på Ikea Norge, till Dagbladet.

Ljuset "Gränsskog" gör galen succé i Danmark och Norge. Foto: MarcusOscarsson.se

Designern: Onödig uppståendelse

Att det är ett ljus som blir viralt vid juletid är kanske ingen överraskning. Ljusförsäljningen går generellt upp markant den här tiden på året.

Inredningsarkitekten, stylisten och designern Tone Kroken Horten är dock generellt tveksam till modeflugor som dessa.

Hon menar att uppståndelsen är onödig.

– När det gäller en del av de här sakerna går man banans, oavsett alla normer och regler. Du måste bara ha det.

Men till skillnad från andra prydnadsföremål kan designern förstå tjusningen för ljus som Gränsskog. Den har ett värde och är inte bara rent dekorativ.

– Jag älskar kubljus, och de tre vekarna ger mycket ljus. Att många vill ha det här är kanske för att det sticker ut och är lite större än andra.

LÄS MER: Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

Foto: A. Kolmacka resp A. Piacquadio

Text: Redaktionen