Ny tung konkurs i bilbranschen
2025 08 13
En av de största bilhandlarna i Tyskland dukar under.
Krisen fortsätter i bilbranschen.
Allt från bilhandlare och återförsäljare till större märken har enorma problem.
Synnerligen påtaglig är krisen i Tyskland – och nu kommer besked om att en av landets största bilhandlare dukar under, rapporterar tyska Auto Motor und Sport.
Går i konkurs
Det är giganten Matthes som tvingas tacka för sig.
Företaget, som i årtionden har marknadsfört sig med sloganen ”Matthes hat es” (Matthes har det), anses med en fordonspark på senast cirka 32 000 bilar vara en av de största återförsäljarna i landet.
Förutom huvudkontoret i Köln drev verkställande direktören Matthias Matthes en mindre filial i Berlin.
Trots pågående reklam har verksamheten nu upphört.
Orsakerna till konkursen har hittills inte offentliggjorts, och det finns heller inga uppgifter om omsättningssiffror eller andra specifika siffror.
Ökar i landet
Tingsrätten i Köln har nu inlett konkursförfarandet mot bilhandlaren och har utsett advokat Mike Westkamp från advokatbyrån Görg i Köln till konkursförvaltare.
Ledningen hade redan lämnat in ansökan den 18 juli.
Bolaget sålde bilar från bland annat Kia, Hyundai och Suzuki.
Matthes-konkursen sker i samband med en markant ökning av antalet konkurser i Tyskland.
Enligt uppgifter från det federala statistikkontoret var antalet nya konkurser i juli 19,2 procent högre än samma månad föregående år.
Pekar uppåt
Samtidigt har nya siffror släppts som visar hur det ser ut på marknaden i Sverige.
Totalt registrerades 17 684 nya personbilar i juli vilket är en ökning med 8 procent jämfört med samma månad förra året.
Andelen laddbara bilar uppgick i juli till 62,3 procent. Av dessa var 34,9 procent elbilar och cirka 27,4 procent laddhybrider.
Kommenterar tullarna
Mattias Bergman, vd för branschorganisationen Mobility Sweden som har släppt rapporten, kommenterar hur det ser ut gällande tullarna.
– De nya tullarna bedöms inte få någon kortsiktig effekt på den svenska fordonsmarknaden, då importtullar till EU än så länge är oförändrade, säger han.
– De högre tullarna mot USA kan medföra sämre lönsamhet för industrin och på sikt påverka utbud och prisbild på den svenska marknaden.
Arkivfoto: I. Cajina
Text: Redaktionen