Ny smäll för Viaplay

2024 01 16

Krisande mediebolaget Viaplay fortsätter att gå med förlust.

Nu kommer ännu en smäll.

Minskat antal prenumeranter

Vid förra årets slut hade det populära mediebolaget cirka 6,5 miljoner abonnenter.

Det var ett lägre antal än målet på 6,6 – 6,7 miljoner.

– Förändringen beror främst på en nedgång i den finländska abonnentbasen under det fjärde kvartalet och högre kundomsättning och allmän osäkerhet på de internationella marknaderna som Viaplay Group planerar att lämna.

Miljonsmäll

– Under 2023 uppgick koncernens preliminära omsättning till 18,56 miljarder kronor med en rörelseförlust, före jämförelsestörande poster och resultat från intressebolag, på cirka 1,11 miljarder kronor, uppger Viaplay Group i ett pressmeddelande

Under föregående års tre första kvartal uppgick förlusten till 885 miljoner kronor.

Det innebär att bolaget backade med 225 Mkr under oktober, november och december.

Ny smäll för bolaget

Delårsrapport för tredje kvartalet för 2023 försenades fler gånger.

Det är allt annat än ett positivt tecken för ett företag.

Tyvärr ser det nu ut som att trenden håller i sig även fortsättningsvis.

Viaplay har nämligen meddelat att man skjuter på kvartalsrapporten för kvartal fyra till den 22 februari.

Nya mål

Nu inför mediebolaget nya mål inför 2024.

– Nettoomsättningen för kärnverksamheterna förväntas uppgå till 17,2 – 17,8 miljarder kronor. Rörelseresultatet spås landa mellan minus 250 Mkr och plus 50 Mkr. Kassaflödet förväntas vara negativt 1,7 – 2,2 miljarder kronor, skriver man i sitt pressmeddelande.

Viaplay Group förväntar sig att de åtgärder som vidtas kommer göra det möjligt för att leverera en långsiktig årlig försäljningstillväxt på låga till medelhöga ensiffriga procenttal.

Man förväntar sig även en leverans av tvåsiffriga rörelseresultatsmarginaler om cirka fem år och att generera ett positivt fritt kassaflöde 2025.

– Hela koncernen, inklusive de internationella icke-kärnverksamheterna, förväntas ha ett positivt fritt kassaflöde 2027.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen