CHEFSLÄKARE: ”Ny pandemi oundviklig”

2024 10 25

En ny pandemi är ”oundviklig”.

Det framhåller Chris Whitty, Storbritanniens chefsläkare och medicinsk rådgivare till den brittiska regeringen.  

Whitty går ut med varningen i samband med lanseringen av en rapport om Storbritanniens hantering av coronapandemin.  

– Vi måste anta att en framtida pandemi i den här omfattningen kommer att inträffa. Det är helt säkert, säger han enligt The Guardian.

– Det vore dumt att tro att det inte kommer hända igen, tillägger chefsläkaren.

Kroppar i genomskinliga påsar

Pandemin drabbade Storbritannien hårt.

Sjukvården gick på knäna när viruset slog till i början av 2020.

Vissa sjukvårdsavdelningar i landet var så överbelastade att personalen tvingades lägga döda kroppar i genomskinliga plastavfallspåsar, eftersom vanliga kroppspåsar saknades.

Uppmanar sjukvården

Enligt officiella uppgifter från 2023 dog 220 000 britter i covid-19 under pandemin.

Chris Witty riktar skarp kritik mot landets sjukvård i sin nya rapport.

Chefsläkaren pekar bland annat på att Storbritannien har för få utbildade sjuksköterskor och läkare.

– Vi kan inte skala upp sjukvårdssystemet under en framtida pandemi om vi saknar utbildad personal. Du kan köpa sängar, medicin och ny utrustning. Men om du inte har tillräckligt med personal spelar det ingen roll i slutändan, säger han enligt The Guardian.

Sverige gjorde rätt

Stora delar av Storbritannien sattes i karantän under coronapandemin.

Sverige gick en annan väg och valde att inte stänga ner hela samhället.

Ett beslut som visat sig vara korrekt.

– Vägvalet i smittskyddet med inriktningen på råd och rekommendationer som människor förväntades att frivilligt följa var i grunden riktigt. Den innebar att medborgarna behöll mer av sin personliga frihet än i många andra länder, framhåller Coronakommissionen i sin rapport om smitthanteringen i Sverige.

Samtidigt kritiseras den dåvarande regeringen för att ha agerat senfärdigt.

– Det vidtogs för få och sena åtgärder. Sverige borde i februari/mars 2020 ha valt mer kraftfulla och ingripande smittskyddsåtgärder. När en plan saknades för att skydda de äldre och andra riskgrupper borde tidigare och fler insatser har gjorts för att försöka bromsa den allmänna smittspridningen. 

Foto: E. McLean

Text: Redaktionen


Ny åldersgräns för körkort i Sverige – kan införas inom kort

2024 10 25

En ny åldersgräns på körkort för bil kan väldigt snart bli verklighet i Sverige.

Trafiksäkerheten ska förbättras inom hela EU.

Av den anledningen ska återigen ett antal körkortsdirektiv uppdateras i samtliga medlemsländer.

Ett av dem inkluderar en sänkt åldersgräns på körkort till 17 år – baserat på vissa villkor.

Förslaget förhandlas

EU har tidigare vid tre tillfällen introducerat nya regler för körkort inom unionen: 1980, 1991 och 2006.

Det senaste direktivet har uppdaterats vid elva tillfällen och gäller framför allt medicinska krav, förarprov eller körkortets utformning.

I förslaget till det omarbetade körkortsdirektivet ingår det nu att man ska kunna ta körkort redan vid 17 års ålder. Villkoret är att man har med en ledsagare fram till dess att man fyller 18 år.

– Det föreslås också att medlemsstater ska utfärda ett B- och C-körkort (efter förarprov) till 17-åringar där dessa förare, fram tills de fyller 18 år, ska ha en medföljare i fordonet som uppfyller vissa krav vad gäller till exempel ålder och körkort, framhålls i det omarbetade körkortsdirektivet enligt ett PM från Landsbygds- och infrastrukturdepartementet.

Ledsagaren ska vara minst 24 år gammal och ha haft ett körkort utan anmärkningar i åtminstone fyra år.

Beslut före årsskiftet

För tillfället är Ungern ordförandeland i EU och det är samma land som trycker på för att få till de nya reglerna.

Ett beslut inom EU väntas inom kort, sannolikt redan före årsskiftet, rapporterar Expressen.

Därefter kommer de nya reglerna införas i alla medlemsländer – även Sverige.

Forskare: höj den istället

För Transportstyrelsen kan det innebära en stor förändring. Nuvarande 18-årsgräns har länge egentligen varit en icke-fråga.

Om något så har det snarare diskuterats att höja den, av skälet att hjärnan inte anses färdigutvecklad vid 18 års ålder.

Unga människor är även överrepresenterade i svåra trafikolyckor.

– Det skulle vara en morot att vänta, har kirurgiprofessorn Ulf Björnstig, som forskat på trafikolyckor, tidigare sagt till utbildningssajten Alla Studier.

– Om man ser på skadeutvecklingen så kanske det vore lönsamt för samhället att ge fritt körkort till dem som väntar till 25-årsåldern.

Foto: S. Davis

Text: Redaktionen


Skatteverket riktar meddelande till alla som ska byta till vinterdäck

2024 10 24

Det är snart dags att byta till vinterdäck.

Och Skatteverket riktar en uppmaning till bilister.

Myndigheten framhåller att det finns många oseriösa aktörer på marknaden.

De som ska betala för byte bör ha koll på vissa saker för att försäkra sig om att det är pålitliga och ordentliga företag som genomför däckbyten.

Det framhåller Skatteverket i ett pressmeddelande.

Ha koll på detta

Som bilägare finns det några saker man bör tänka på.

Att söka sig till billiga aktörer är naturligt, men Skatteverket menar att man ska se upp för de som erbjuder för billiga priser.

– När många ska byta till vinterdäck blir det högtryck hos däckbytarföretagen. Ett orimligt lågt pris kan vara tecken på skattefusk, dålig arbetsmiljö eller att de anställda utnyttjas, förklarar myndigheten.

– Genom att ta kvitto, kolla upp firman du anlitar, och fundera över om det pris du erbjuds är rimligt bidrar du till en konkurrens på lika villkor och minskat fusk.

Jämför företag

Som bilägare gör man rätt i att jämföra företagens priser.

Man kan exempelvis kolla upp vad seriösa aktörer som Mekonomen, MECA och liknande företag erbjuder.

Om priset är betydligt lägre hos andra aktörer så kan det vara en varningsflagga.

– Ett ovanligt lågt pris kan betyda att företaget inte följer lagar och regler, till exempel genom att inte betala rätt skatt. Om företaget får en fördel på felaktiga grunder kan det göra att seriösa företag slås ut, genom en osund konkurrens, fortsätter Skatteverket.

Be om kvitto

Myndigheten ger flera andra tips som bilägare kan följa för att försäkra sig om verksamhetens seriositet.

– De allra flesta företag måste ge dig som kund ett kvitto på ditt köp och registrera försäljningen i kassaregistret. 

– Det gäller oavsett om du betalar däckskiftet kontant, med kort, Swish eller via andra digitala betaltjänster. Du ska inte behöva be om ett kvitto utan säljaren ska själv erbjuda dig det. 

Kolla upp firman

Skatteverket uppmanar även till att kolla upp firman som byter däcken.

Recensioner och andra bedömningar kan ge ledtrådar till vad det rör om för verksamhet.

Foto: F. Bratt Skatteverket resp D. Foster

Text: Redaktionen