VÄRLDEN: Ny milstolpe passerad

2022 11 15

I dag förväntas jordens befolkning nå 8 miljarder, meddelar FN .

Bara elva år efter att jordens befolkning passerade milstolpen sju miljarder nås nästa milstolpe.

I dag, tisdag, nås nästa milstolpe: Åtta miljarder.

–  Årets världsbefolkningsdag infaller under ett milstolpeår, då vi förutser födelsen av jordens åtta miljardte invånare, framhåller FN:s generalsekreterare António Guterres i ett pressmeddelande från organisationen.

Han tillägger:

–  Detta är ett tillfälle att fira vår mångfald, erkänna vår gemensamma mänsklighet och förundras över framsteg inom hälsa som har förlängt livslängden och dramatiskt minskat mödra- och barndödligheten. 

Med ökning följer ansvar

Samtidigt, noterar generalsekreteraren, får vi denna inte glömma det faktum att vi har ett delat ansvar för planeten och att ta hand om den.

Även om den globala befolkningen växer, gör den det i sin långsammaste takt sedan 1950, efter att ha sjunkit under en procent 2020. En framtidsprognos från FN visar talar för att världens befolkning kan nå 8,5 miljarder till 2030 och 9,7 miljarder tjugo år senare.

Sedan, under 2080-talet, förväntas antalet människor uppgå till 10,4 miljarder för att sedan hålla sig på den nivån fram till 2100.

Åtta länder förväntas stå för mer än hälften av ökningen fram till 2050: Demokratiska republiken Kongo, Egypten, Etiopien, Indien, Nigeria, Pakistan, Filippinerna och Förenade republiken Tanzania.

Tillväxt och hållbarhet komplext

–  Förhållandet mellan befolkningstillväxt och hållbar utveckling är komplext och flerdimensionellt, understryker Liu Zhenmin, FN:s undergeneralsekreterare för ekonomiska och sociala frågor, i pressmeddelandet. 

Han tillägger:

–  Snabb befolkningstillväxt gör det svårare att utrota fattigdom, bekämpa hunger och undernäring och öka täckningen av hälso- och utbildningssystem.

Noterbart i övrigt från rapporten är att Indien väntas under 2023 passera Kina som världens folkrikaste land.

Foto: T. Williams

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen