Ny flaggdag – det här gäller

2023 05 26

Den 15 september är det dags att hissa flaggan.

Regeringen föreslår att dagen blir en tillfällig allmän flaggdag.

– Detta för att högtidlighålla 50-årsdagen av Konungens trontillträde, framhåller regeringen i ett uttalande.

50 år på tronen 

Den 15 september i år har Hans Majestät Konung Carl XVI Gustaf suttit på tronen i 50 år.

Han är därmed Sveriges genom tiderna längst regerande monark.

Och det är något som bör firas, enligt regeringen.

– Det är en händelse med koppling till landets konstitutionella historia som är betydelsefull för Sverige som nation, står det i uttalandet.

”Mycket betydelsefulla insatser”

Statsminister Ulf Kristersson (M) stämmer in i hyllningskören.

– Konungens insatser för Sverige under dessa första 50 år vid tronen har varit mycket betydelsefulla för vårt land, säger han och tillägger att regeringen avser att uppmärksamma detta faktum.

– Därför föreslår regeringen att den 15 september 2023 ska högtidlighållas som allmän flaggdag.

Bollen hos riksdagen

Förslaget skickas nu vidare.

Regeringens förslag behöver fortfarande godkännas av riksdagen, men eftersom regeringen och SD har majoritet ska det mycket till för att förslaget inte ska klubbas igenom.

När riksdagen godkänner förslaget kommer regeringen att besluta om en ändring i förordningen om allmänna flaggdagar.

Allmänna flaggdagar i Sverige

- 1 januari – Nyårsdagen

- 28 januari – Konungens namnsdag

- 12 mars – Kronprinsessans namnsdag

- Påskdagen

- 30 april – Konungens födelsedag

- 1 maj

- Pingstdagen

- 29 maj – Veterandagen

- 6 juni – Sveriges nationaldag och svenska flaggans dag.

- Midsommardagen

- 14 juli – Kronprinsessans födelsedag

- 8 augusti – Drottningens namnsdag

- Dag för val till riksdagen

- 24 oktober – FN-dagen

- 6 november – Gustav Adolfsdagen

- 10 december – Nobeldagen

- 23 december – Drottningens födelsedag

- 25 december – Juldagen

Vid flaggning på dessa officiella flaggdagar hissas svenska flaggan på samtliga flaggstänger och då med flaggor i samma storlek.

Källa: Riksarkivet

Foto: M. König

Text: Redaktionen 


Rusning till Sverige – ”köper allt”

2024 04 13

Den svenska kronan har försvagats ytterligare.

I onsdags åkte den svenska valutan på ett nytt bakslag.

Nya inflationssiffror från USA ledde till att kronan tappade rejält mot både dollarn och euron.

Den svaga kronan gör att det blir extra dyrt att semestra utomlands för svenska resenärer. Det omvända gäller för många utländska turister som åker till Sverige. Med en starkare utländsk valuta blir det betydligt billigare att semestra och shoppa i Sverige.

Det är något som inte minst den danska befolkningen har uppmärksammat.

Flera svenska städer uppger att danska turister fortsätter att strömma in i landet – till exempel har antalet skidsemestrande danskar ökat med 82 procent sedan coronapandemin, rapporterar P4 Kalmar.

– De känner att de har mer pengar i plånboken när de kommer till oss, säger Louise Söderlund, ansvarig på skidanläggningen Isaberg i nordvästra Småland, till radiokanalen.

Hon uppger att tre av fyra skidåkare som kommer till Isaberg är från Danmark och att skidanläggningen har sålt rekordmånga skidpassdagar i år.

– De köper allt man behöver ha. De går på restauranger och köper alkohol, säger Louise Söderlund om de danska turisterna.

Störst ökning i tre områden

I Skåne, västra Götaland  och Kalmar län ökar antalet besök av danska turister mest i landet.

I Kalmar län nyttjades nästan 90 000 gästnätter av turister från grannlandet – en ökning på hela 63 procent jämfört med 2022.

– Det är glädjande att vår internationella marknadsföring ger resultat. Vi fortsätter att samarbeta med aktörerna i länets besöksnäring för att fler ska besöka oss. Det är en viktig pusselbit i länets regionala utveckling, säger Stine Breum Appelquist, samordnare besöksnäring på Region Kalmar län, i ett uttalande.

Kalmar län har anpassat turistnäringen efter den stora anstormningen från Danmark. Numera går det till exempel att få guidade turer på danska vid besök på det medeltida Kalmar Slott.

LÄS MER HÄR:

Kraftig förändring för svenska kronan

Foto: L. Mimietz

Text: Redaktionen


Willys stoppar populära chips – allt försvinner från hyllorna

2024 04 12

Ett omfattande prisbråk utspelar sig i svensk dagligvaruhandel.

Nu försvinner de populära chipsen Pringles från Hemköps, Willys och City Gross sortiment.

Anledningen till beslutet är att supportbolaget Dagab, som ansvarar för inköp till butikerna, inte lyckats nå en överenskommelse med Pringles-ägaren Kellogg's.

Dagab anser att Kellogg's höjt priserna för mycket på de populära chipsen.

–  Vi som dagligvaruaktör lägger stor vikt vid att både värna konsumentens intressen av prisvärda produkter och att producenter och leverantörer ska få skäligt och rimligt betalt.

Det säger Marie Svaton, kommunikationschef på Dagab, till sajten Ehandel.

Vidare konstaterar Svaton att butikerna endast kommer att stoppa produkter av märket Pringles. Andra varor från Kellogg's kommer fortfarande vara en del av sortimentet.

– Det här är inget nytt. Vi fattar alltid sortimensbeslut på kommersiella grunder och det händer därmed att sortimentet revideras. I detta fall utgick Pringles ur sortimentet redan i vecka 3, säger Marie Svaton till sajten.

Stoppat kaffe

Det är inte första gången som Willys, Hemköp och City Gross stoppar en populär produkt.

I slutet av mars meddelade butikerna att produkter från kaffejätten Zoégas försvinner från butikshyllorna – eftersom Dagab inte kommer överens om prissättningen med Nestlé som äger Zoégas.

Dagabs Marie Svaton framhöll att Nestlé höjt priserna på Zoégas-produkter ”orimligt mycket”.

–  När vi får aviseringar om prisjusteringar så är det viktigt att det är rimliga och väl underbyggda. När vi inte anser det så kan det hända att vi inte kommer överens, men det här är som sagt dialoger som vi har löpande, sa hon till Dagligvarunytt. 

Tillhör Axfood

Willys, Hemköp och City Gross tillhör Axfood-koncernen.

Axfood är en av de ledande aktörerna inom dagligvaruhandeln i Sverige med 13 000 årsanställda och en nettoomsättning om drygt 80 miljarder kronor.

Här är koncernens nyckeltal för 2023:

Nettomomsättning:

81 111 Mkr (73 474)

Rörelseresultat:

3 353 Mkr (3 101)

Rörelsemarginal:

4,1 % (4,2)

Medelantalet anställda:

13 185

Egenägda butiker/handlarägda butiker

337/266

Försäljningsandel hållbarhetsmärkta varor

26,6 %

Källa: Axfood  

Foto: Willys Axfood 

Text: Redaktionen