Ny covidupptäckt i Sverige – ökad risk

2023 12 11

En ny covidvariant ökar kraftigt i flera europeiska länder.

Det handlar om en undergrupp till omikronvarianten av viruset.

Slår larm 

Den nya varianten kallas för JN.1 och har spridit sig snabbt i Europa.

Storbritannien är ett av flera länder som noterat en explosionsartad ökning av JN.1.

– Det kommer förmodligen snart vara den mest förekommande varianten, säger Clare Bryant, professor vid Cambridge universitet, till Sky News.

Hon varnar för att den nya varianten kommer att leda till en ökad smittspridning. 

– De olika mutationerna i JN.1 innebär sannolikt att den är mer smittsam, säger Bryant och hänvisar till förändringar som uppstått i virusvariantens så kallade spikprotein.

– Det är det som orsakar störst problem för oss. Man kan  inte kontrollera något som är så smittsamt, säger professorn. 

Längre sjuktid

Sheena Cruickshank, immunolog vid universitetet i Manchester, delar Bryants bedömning.

Hon konstaterar att JN.1 redan har visat sig vara smittsammare.

Dessutom riskerar personer som smittas av varianten att bli sjuka under en längre tid.

– En av mutationerna i JN.1 verkar ha en ökad potential att låsa fast sig vid celler. Det ökar risken för att drabbas av viruset, säger Cruickshank och tillägger:

–  Det i kombination med immunförsvarsmekanismer betyder att det kan vara svårt för vårt immunsystem att bli av med viruset.

Upptäckt i Sverige

JN.1 har även upptäckts i Sverige.

Det uppger Folkhälsomyndigheten i sin senaste lägesrapport om smittspridningen.

– JN.1 ökar snabbt i många länder och vi ser nu också en ökning i Sverige, framhåller myndigheten.

Antalet dödsfall ökar kraftigt 

I sin rapport noterar Folkhälsomyndigheten även en ökning av antalet avlidna med covid-19.

Tidigare i höstas låg antalet dödsfall i genomsnitt på 120 per vecka men nu ökar siffrorna markant.

De senaste tre veckorna har nästan 600 personer dött i Sverige

– Hittills har 214 respektive 176 bekräftade fall rapporterats avlidna under vecka 47 och 48, framhåller Folkhälsomyndigheten.

På grund av eftersläpning kan siffrorna öka ännu mer.

Foto: U. Majnun

Text: Redaktionen


Jättebesked från Lidl – gäller i en månad

2024 03 03

Lidl genomför nu omfattande prissänkningar på Matrikets produkter.

I samband med kostnadskrisen som har varit och den höga inflationen hyllades Lidl då man var tidigt ute med att sänka eller frysa priset på matvaror.

Nu kommer man med ett nytt besked som gynnar kunderna, nämligen att man sänker priserna på 200 varor tillhörande varumärket “Matriket” under hela mars.

Det framhåller Lidl via sociala medier.

“Du läste rätt”

Det rör sig om en omfattande rad prissänkningar som gäller varumärket “Matriket”, vilket är varor från svenska gårdar.

– Det är sant! Du läste rätt, vi gör vår största prissänkning hittills under mars för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel, framhåller Lidl via sociala medier.

200 produkter

Livsmedelskedjan framhåller vidare att sänkningarna berör hundratals produkter.

– Vi sänker priset med 20 procent på 200 Matriket-varor under hela mars. Ett år efter lanseringen av vårt varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment, allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Produkter från Sverige

Gemensamt för alla produkter inom varumärket “Matriket” är att de är svenskproducerade.

– Här samlar vi mat från svenska gårdar, producenter och odlare, för en levande landsbygd och goda smaker. Svensk mat är unik och vårt avlånga land med fyra årstider ger förutsättningar för otroliga smakupplevelser, framhåller Lidl angående satsningen.

Ökar igen

Statistiska centralbyrån har meddelat att matpriserna generellt stigit något på sistone, men att det inte rör sig om någon extrem ökning.

– Det följer mönstret från tidigare år. Priserna på kaffe, te och kakao, på oljor och fetter samt på fisk brukar gå upp i januari. Där ingår nämligen många produkter som brukar ingå i olika kampanjer i december, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,3 procent i januari jämfört med december.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – oväntad produkt lockar

2024 03 03

Norrmännens intresse för svenska produkter är fortsatt högt.

Under året har personer från såväl Norge som Danmark och Finland handlat i Sverige mot bakgrund av den svaga kronan.

Bland produkterna som norrmännen är mest intresserade av finns godis, kött och läsk.

Samtidigt tar sig många över gränsen för att handla en något oväntad produkt, nämligen glutenfria varor.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Större och billigare

Anledningen till att norrmännen tar sig till Sverige för att handla glutenfritt handlar om att utbudet beskrivs som både större och billigare.

Det säger norska kunder som besöker affärer i värmländska Charlottenberg.

– Det är större utbud här, det bidrar till att det är intressant att komma hit, säger Snezana Bartulovic, som rest över gränsen för att handla glutenfritt, till SR.

Viktig del

Försäljningen av glutenfria produkter är inte lika stor som exempelvis kött, men är ändå en viktig del av utbudet.

Det förklarar Tommy Johansson som är chef för Maximats butik i Charlottenberg nära den västvärmländska gränsen mot Norge.

– Det är viktigt att få hit de här familjerna och kunderna som har glutenintoleranta personer i familjen, säger han.

Åtta miljarder kronor

År 2023 handlade norrmännen för ett sammanlagt värde om 9,3 miljarder kronor varav 85 procent, eller drygt 8 miljarder kronor, hamnade i Sverige.

Den största omsättningen återfanns inom just livsmedel och dryck.

Intresset är även stort för alkohol och tobak samt vissa sällanköpsvaror som exempelvis kläder, apoteksvaror och hygienprodukter.

Det rapporterar Dagligvarunytt.

Charlottenberg tvåa

Ungefär hälften av gränshandelsomsättningen hamnade i Strömstads kommun.

– Det är området runt Strömstad med Nordby och Svinesund som är den solklara ettan som destination för gränshandlande norrmän, säger Guro Henriksen vid den norska statistikmyndigheten SSB.

Därefter återfinns Charlottenberg på en andra plats, med nästan 15 procents omsättningsandel.

Foto: A. Dudar

Text: Redaktionen