Nordic Wellness i blåsväder – “blodet forsade”

2024 01 24

Den stora gymkedjan Nordic Wellness har blivit föremål för skarp kritik.

Nordic Wellness beskriver sig som Sveriges största gymkedja med 300 gym från Umeå i norr till Ystad i söder.

Totalt har man över 300 000 medlemmar.

Men efter en blodig incident på ett av kedjans gym i Sverige får nu gymjätten kraftig kritik, rapporterar Göteborgs-Posten.

"Hade ingen utbildning"

En 17-årig ung kvinna hade gjort så kallad “box jumps”, det vill säga jämfotahopp på en trälåda som är knappt en meter hög.

Hon slant och skadade smalbenet på ett sätt så att “blodet forsade”, skriver tidningen. Det gick inte att stå på benen på grund av den kraftiga blödningen.

Två unga personer som satt i receptionen tillkallades. Av besökare som hjälpte 17-åringen beskrivs personalen som hjälpsamma, men okunniga och helt oförberedda på att en olycka skulle kunna ske.

– Det var jättekonstigt att det inte fanns någon rutin och det kändes som att de inte hade någon utbildning på hur man lägger förband, säger en besökare på gymmet som tog hand om den skadade tjejen, till GP.

Gymmet svarar

Den unga kvinnan fick åka till akuten och sy 17 stygn.

Nu riktar även hon kritik mot Nordic Wellness och instämmer i att personalen inte tycktes ha några instruktioner. Enligt den hjälpande besökaren hade personalen berättat att båda precis börjat på jobbet. Den ena gjorde sin första dag.

Nordic Wellness har svarat på kritiken.

– All personal är utbildad på det sättet de ska. Vi kör HLR och alla möjliga varianter av utbildningar men är man där första dagen är det klart att man kanske inte hunnit med den biten. Det låter som att det är en person som jobbar och den nya kanske är under upplärning, säger gymkedjans vd Magnus Wilhelmsson till samma tidning.

Uppgifter: övervakar personalen

Så sent som i november förra året hamnade Nordic Wellness i blåsväder av andra skäl.

Enligt flera uppgiftslämnare kameraövervakade gymkedjan sin personal för att de inte ska “slappa” på jobbet, uppgav Aftonbladet.

Vi uppmanades att övervaka, speciellt ny personal, för att se till om de sköter sitt jobb. Om de inte gjorde det skulle vi i princip hota dem med att kameraövervakning fanns, sade platschef till tidningen.

Nordic Wellness framhöll då att man tog avstånd från övervakning av personalen.

Foto: A. Maragos

Text: Redaktionen


Banken går ut med varning till kunderna – om BankID

2024 04 28

En bank går nu ut och varnar sina kunder.

Bedrägerier är ett växande problem i dagens Sverige.

Nu går Svea Bank ut och varnar sina kunder, efter att bedrägeriförsöken ökat lavinartat.

Bedragarna använder sig inte bara av namnet Svea Bank, utan även av andra namn inom samma koncern.

– För närvarande ser vi en markant ökning av bedragare som ger sken av att företräda Svea Bank, Svea Inkasso eller annan Svea-klingande verksamhet, uppger bolaget.

”Var försiktig med BankID”

Rent specifikt handlar Svea Banks varning till kunderna om användningen av BankID.

– Var försiktig med ditt BankID, uppmanar bolaget.

Det är nämligen just med ”hjälp” av ditt BankID som bedragarna försöker komma åt dig.

Och dessa bedrägeriförsök har alltså ökat markant på senare tid.

Kontakta banken själv

Därför uppmanar Svea Bank sina kunder att inte låta sig luras.

Banken har inte för vana att kontakta folk och säga åt dem att starta sitt BankID.

– Starta och använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig, råder banken.

Om man är osäker på om den som har hört av sig verkligen företräder banken, så råds man att själv kontakta banken.

– Avsluta samtalet och ring upp oss – tänk på att inte använda telefonens återuppringningsfunktion, uppmanar banken.

Mejl och sms

Man bör också vara försiktig i hanteringen av mejl och sms som skickas till en, då även dessa kan ha skickats från bedragare.

– Klicka aldrig på länkar i mejl eller sms om du inte är helt säker på avsändaren.

Det är också viktigt att anmäla alla misstänkta försök till bedrägeri.

– Polisanmäl alltid om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök, råder Svea Bank på sin hemsida.   

Även BankID varnar

Även BankID själva varnar för bedragare som hör av sig och till exempel utger sig för att vara kundsupport.

– Samtalet kan handla om att du är utsatt för bedrägeri eller att du av någon annan anledning behöver identifiera dig. Samtalet kan se ut som att det kommer från bankens telefonnummer fast det inte är sant, varnar BankID.

Även BankID uppmanar den som är osäker att avsluta samtalet och i stället själv kontakta sin bank.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


Jula förbereder stor förändring – kunder påverkas direkt

2024 04 28

Ett helt nytt betalsätt kan snart bli verklighet i Julas varuhus.

Swish har under den senaste tiden presenterat möjligheten för företag att införa självskanningstjänster.

Intresset har enligt egen utsago varit stort, och flera aktörer har testat den nya betalmetoden.

Nu kommer uppgifter om att Jula kan vara på väg att införa betalsättet.

Det meddelar Swish i ett pressmeddelande.

Börjar i centrallagret

Jula kommer inledningsvis att prova självskanningen i centrallagret och på huvudkontoret, för att därefter ta det till varuhusen.

– Jula är ett företag som hela tiden vill utvecklas och utforska nya möjligheter för att göra erbjudandet ännu bättre för kunderna, säger Niklas Svensson, UX Design Lead på Jula.

– Det som är så fantastiskt med självskanning direkt i Swish-appen är att tröskeln till att komma i gång är så låg. Appen är redan installerad vilket gör det väldigt lätt för kunderna att våga testa.

“Är mycket roligt”

Swish framhåller att allt fler föredrar att kunna betala på egen hand direkt i mobilen.

– Det är så roligt att en stor handlare som Jula nu ska testa självskanning med Swish. Jula ser, precis som oss, ett stort värde i att låta kunderna sköta hela köpet i Sveriges största betalapp, som idag används av 8,5 miljoner användare, säger Simon Nilsson, Head of B2B på Swish.

Rapport visar

En ny rapport från Swish visar att självbetjäning blir allt mer populärt.

– Rapporten visar att användningen av alla typer av självbetjäningslösningar, i såväl matbutiker som sällanköpsbutiker, har ökat under det senaste året, framhåller Swish.

– Mest populära är självutcheckningsstationerna, som vuxit från 58 procent till 67 procent i användning. Även användningen av butiksappar eller webbsidor blir allt vanligare, från 22 procent i fjol till 27 procent i år.

Har debatterats länge

Vd Urban Höglund menar att rapporten ger ett efterlängtat klargörande.

– Hela fenomenet självbetjäning har länge debatterats inom handeln. Teknik som strulat har fått skeptiker att göra motstånd, och på andra sidan finns de som lovordat utvecklingen, säger han.

– Det vår rapport visar är att vi nu, svart på vitt, verkligen kan se effekterna av självbetjäningens införande, i form av fler köp, nöjdare kunder och högre snittkvitto.

Foto: Jula

Text: Redaktionen