Netflix backar – tar bort regel för användare

2023 02 06

I början av förra veckan meddelade Netflix hur man skulle råda bot på användare som delar sina lösenord.

På sin hemsida tydliggjordes att man skulle behöva logga in på sitt Netlifxkonto från sin primära IP-adress minst en gång i månaden.

Användarna skulle även behöva verifiera enheter som inte var belägna där, för att försäkra för streamingjätten att man inte delade med sig av sitt lösenord till andra personer som därmed skulle kunna snylta på kontot.

Var ett misstag

Men nu backar Netflix.

Regelpubliceringen var ett misstag, skriver sajten CBR.

Det krav som riktades mot användarna var enbart tänkt att gälla för kunder i några enstaka länder.

– Under en kort stund gick en supportartikel ut med information som bara ska tillämpas i Chile, Costa Rica och Peru, säger en talesperson för Netflix.

– Vi har sedan dess uppdaterat den.

Talespersonen låter också lova att Netflix inte kommer att genomföra den typen av förändringar utan att i detalj meddela sina kunder först.

Presenterade nya åtgärder i januari

I januari klargjorde streamingjätten att man skulle införa nya åtgärder för lösenordsdelning som planeras att implementeras under första halvan av 2023.

En av åtgärderna kan bli att det ska vara tillåtet att dela sitt lösenord – förutsatt att man betalar för det.

– Även om villkoren begränsar användandet av Netflix till ett hushåll, så inser vi att det här kan innebära en förändring för alla som delar sitt konto me andra utöver det, framhöll Netflix i ett uttalande.

Enligt CBR är bolaget medvetna om att många kommer att lämna streamingtjänsten som en följd, men uppskattar att företagets intäkter ändå kommer att öka på sikt.

Spekuleras om reklam

Netflix hade mycket tungt år 2022.

För första gången på över ett decennium gick man minus på antalet prenumeranter och på sommaren hade företagets aktier rasat med 70 procent, någonting som enligt CNN skakat om investerarna rejält.

Det spekulerades då om fler åtgärder än att begränsa lösenordsdelning för att vända skutan. 

Mest kontroversiellt var sannolikt förslaget om att införa reklam och annonser till tjänsten, vilket skulle kunna bli verklighet som följd av att företaget inleder ett samarbete med Microsoft.

220 miljoner prenumeranter

Enligt medieexperter kan streamingkunder förvänta sig hårdare regler inom hela branschen i framtiden.

– Det här är ett jättestort experiment just nu, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision, till Svenska Dagbladet angående Netflix jakt på lösenordsdelare.

Netflix har ungefär 220 miljoner prenumeranter i hela världen.

Streamingtjänsten återfinns i drygt 1,5 miljoner betalande hushåll i Sverige enligt siffror från 2020.

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen


JUST NU: Risk för akut elbrist i Sverige – strömavbrott hotar

2025 10 07

Sverige kan drabbas av en akut elbrist till vintern.

Beskedet kommer från Svenska kraftnät på tisdagsförmiddagen.

Anledningen till larmet är att Sverige plötsligt står utan elreserv inför de kommande vintermånaderna.

Upphandlingen av en strategisk reserv har nämligen avbrutits eftersom “samtliga anbud låg över det tillåtna maxpriset som beror av bestämmelser i EU-kommissionens statsstödsgodkännande vilket inga av anbuden kunde matcha”, skriver myndigheten.

– Det här är bekymmersamt. Dels gör det elsystemet mer sårbart i vinter, dels riskerar det på sikt att planerbar produktion försvinner, säger Pontus de Maré, driftchef vid Svenska kraftnät, i ett uttalande.

Blir "omöjligt"

Inför kommande vinter hade Svenska kraftnät försökt upphandla en strategisk reserv på upp till 800 mW.

Det skulle säkra effekttillräckligheten när elförbrukningen ökar som mest, vilket vanligtvis inträffar när det är som kallast.

Men enligt myndigheten har EU:s regelverk, den gemensamma elmarknadsförordningen och unionens statsstödsregler “omöjliggjort en upphandling”.

Priserna överskred det takpris som reglerna kräver.

– Nu med facit i hand av den avbrutna upphandlingen är det uppenbart att regelverket gör det i princip omöjligt att upphandla en strategisk reserv, inte bara till denna vintern utan även kommande vintrar, säger Malin Stridh, avdelningschef Elmarknad, Svenska kraftnät.

LÄS OCKSÅ: 420 000 svenskar riskerar betala mer än de behöver – enkelt att lösa

Kan inte kompensera: priset kan rusa

Därmed finns det ingenting Svenska kraftnät kan göra som till fullo kan kompensera för en strategisk reserv.

Och det kan även få elpriset att rusa.

Får vi effektbristsituationer som marknaden ser i förväg, kommer elpriserna att stiga kraftigt. Vi såg under elkrisen 2022 att företag och hushåll snabbt ställde om och sänkte sin förbrukning när priset steg kraftigt, vilket givetvis är positivt vid en effektbristsituation, säger Pontus de Maré.

En sista nödåtgärd som myndigheten kan göra är att beordra manuell förbruknignsfrånkoppling.

– Det innebär att vissa områden under en tid blir strömlösa för att elen inte räcker till. Det är en åtgärd vi hittills aldrig har behövt ta till.

LÄS MER: Tung smäll för hushåll med fjärrvärme

Foto: Tomas Ärlemo/Svenska Kraftnät

Text: Redaktionen


7 OKT 2025

Stänger ny butik – hela matkedjan förutspås lägga ned

2025 10 07

Ytterligare en matbutik slår igen.

Framtiden ser inte ljus ut för City Gross.

Sedan Axfood tog över bolaget förra året har nu tre av butikskedjans matbutiker stängt igen.

Den senaste i raden är City Grossbutiken i Kungens Kurva i Stockholm som fullkomligt blöder pengar.

Butiken går med stora förluster och har under en lång period kämpat med en negativ försäljningsutveckling. Det tillsammans med att lokalkostnaderna är höga och investeringsbehovet stort – speciellt med vårt nya koncept i åtanke, ligger till grund för beslutet, framhåller kedjan i ett uttalande till tidningen Fri Köpenskap.

Experten: hela kedjan kan gå i graven

Hittills har alltså tre City Grossbutiker kastat in handduken.

Men det kan bli betydligt fler. Samtliga butiker kan ryka.

I alla fall om man ska tro Ulf Johansson, handelsprofessor vid Lunds universitet. Experten har tidigare i år förutspått att City Gross går i graven. 

Med nedläggningen i Kungens Kurva får Ulf Johansson nu ytterligare vatten på sin kvarn.

Jag tror inte att City Gross finns så länge till, märket är för okänt och det handlar också om ganska få butiker. Varför kämpa för att bevara ett varumärke när man i koncernen har andra etablerade varumärken? har han tidigare sagt till Dagligvarunytt.

"Kommer inte leva vidare"

Professorn förutsåg “varumärkets död” redan vid uppköpet, skriver tidningen.

En faktor är att Axfood börjat göra en vana av att konvertera City Grossbutiker till Willysbutiker, koncernens stora dragplåster. En indikation på att matjätten inte litar på City Gross, enligt Ulf Johansson.

– Varumärket kommer inte att leva vidare, det dog med Bergendahls. Willys är ett mycket starkare varumärke.

LÄS MER: Kalldusch för City Gross – “tråkigt besked”

Var dyrast i Sverige

Under årets första kvartal var City Gross tillväxt blott 3 procent jämfört med Willys 10 procent.

Axfood har tidigare förklarat att det arbetas för att fortsätta utveckla matkedjan.

– City Gross har stor potential och ger Axfood närvaro inom stormarknad, ett attraktivt marknads-segment som koncernen tidigare inte verkat i, menar koncernen.

Förra året pekades City Gross ut av oberoende Matpriskollen som Sveriges dyraste matkejda. I år tog Coop över “förstaplatsen”.

I våras meddelade City Gross att en omfattande prissänkning inleds.

LÄS OCKSÅ: Svensk fotbollsklubb begärs i konkurs

Foto: Axfood

Text: Redaktionen