Natos order till Sverige – om kriget kommer

2023 05 19

Sverige är ännu inte en fullvärdig medlem av Nato.

Turkiet och Ungern har dragit ut på ratificeringen av det svenska medlemskapet.

Men det hindrar inte försvarsalliansen från att ta med Sverige i försvarsplaneringen av norra Europa.

Tydliga direktiv har redan utfärdats till Sverige, rapporterar DN med hänvisning till källor med insyn.

Om kriget kommer förväntas Sverige bidra med tusentals soldater.

En fullt utrustad armébrigad ska ställas till Natos förfogande.

– Brigaden ska omfatta 5 000 officerare och soldater med stridsvagnar, stridsfordon, artilleri och underhållsresurser, rapporterar DN.

Pekar ut tre områden

Uppgifterna bekräftas av en Natokälla.

–  I uppmarschområdet kommer man att förflytta Natoförband, organisera svenska förband och föra fram logistik till fronten, säger källan till DN.

Tony Lawrence vid estniska tankesmedjan ICDF förklarar var den svenska brigaden förväntas verka.

Han pekar ut tre områden i en intervju med DN.

- Norra Finland

- Baltikum

- Söder om Baltikum

Först på plats

Baltikum har lyfts fram som ett potentiellt mål för den ryska krigsmakten om Moskva lyckas uppnå sina militära målsättningar i Ukraina.

Om Ryssland skulle attackera väntas Sverige få en nyckelroll.

Den första ryska anfallsvågen ska hejdas av svenska styrkor.

Det framhöll generalmajor Karlis Neretnieks i en intervju med Aftonbladet i början av året.

– Vi ligger närmast. Det går mycket fortare att skeppa över förband från Sverige jämfört med från England eller USA. Så lite som en eller två brigader kan vara tungan på vågen, i väntan på att andra allierade ska hinna få dit resurser, sa han till tidningen.

Spelar en avgörande roll

I dag har Sverige två armébrigader.

Enligt försvarsbeslutet ska ytterligare en brigad upprättas framöver.

– Brigaden är det krigsförband där alla olika funktioner inom armén samordnas och arbetar tillsammans mot ett gemensamt mål – att slå motståndaren.

– Artilleri, underrättelsetjänst, logistik och ledning är några exempel på funktioner som ingår. Allt arbete inom brigaden syftar till att nå så stor effekt som möjligt när vi möter en motståndare, och där utgör tre pansarbataljoner pilens spets, säger brigadchefen Stefan Pettersson i ett uttalande.

Foto: Joel Thungren Försvarsmakten

Text: Redaktionen


Nu blir det värmebölja – 30 grader varmt

2024 08 31

Ett högtryck för med sig riktig sommarvärme under nästa vecka, och temperaturerna kan på vissa håll stiga upp mot 30 grader.

Den kommande veckan lär förvisso börja med ganska tråkigt väder.

På måndagen blir det molnigt med skurar, framför allt i de mellersta landsdelarna, enligt SMHI.

Men redan på tisdagen börjar vädret förändras. Ett högtryck börjar dra in över landet, och kan medföra sol och höga temperaturer under veckan.

”Kan bli 30 grader”

Enligt TV4:s meteorolog Peter Kondrup ser det ut att bli riktigt sommarväder i stora delar av Sverige på onsdag.

– Det kan bli 27-28 grader i södra Sverige, och uppåt 20 grader i Norrbotten. Det är ovanligt höga temperaturer för årstiden, säger han till kanalen.

Och på torsdagen blir det på vissa håll ännu varmare i ännu större delar av landet.

– Under torsdagen kan det bli ungefär samma temperatur, och värmen sprider sig ännu mera norrut. Det är inte omöjligt att det i landets sydvästra delar kan bli 30 grader, säger Peter Kondrup till TV4.

Kan blir riktig värmebölja

Sommaren ser alltså inte ut att vara över riktigt än, trots att vi nu går in i september.

Det finns till och med chans till värmebölja i meteorologisk mening, det vill säga att det blir 25 grader eller mer i fem dagar i rad på samma ort, enligt kanalen.

Det återstår dock att se.

Klart är dock att prognosen talar för att värmen stannar kvar i flera dagar.

Högtrycket kan bli kvar över helgen

Exakt hur länge högtrycket stannar är i nuläget svårt att säga.

Men enligt SMHI så kan det stanna över helgen, vilket nog gläder många som inte har fått nog av sommaren riktigt än.

– Framåt veckoslutet är prognosen mer svårbedömd men mycket tyder på att högtrycket ligger kvar över landet, rapporterar SMHI:s meteorolog Viktor Bergman.

– Längst i norr pressar dock kylig höstluft på norrifrån och kan möjligen i alla fall delvis bryta igenom, tillägger han.

Foto: Herbert Goetsch

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Chockhöjer priser för bilister

2024 08 31

Kommuner har chockhöjt priser för bilister, visar en granskning.

Att vara bilist har blivit dyrare i Sverige, åtminstone när det gäller parkeringsavgifter.

Kommunala hyresvärdar i Sverige har chockhöjt parkeringsavgifterna för sina hyresgäster de senaste fem åren, visar en granskning av Hem & Hyra.

Många hyresgäster är beroende av bilen, men tvingas i många fall betala dubbelt så mycket för parkering jämfört med vad det kostade för bara några år sedan.

Skjuter i höjden

I granskningen har alla Sveriges 298 allmännyttiga fastighetsbolag tillfrågats om hur deras parkeringsavgifter har förändrats från 2019 fram till idag. 80 procent har besvarat frågorna, enligt tidningen.

Och resultaten är anmärkningsvärda: De billigaste parkeringsplatserna utan el har i genomsnitt blivit 40 procent dyrare på fem år.

Priserna skjuter i höjden för alla typer av parkeringsplatser.

De dyraste parkeringarna utan el har ökat med 36 procent i pris.

Parkeringsplatser med el har ökat med 31 procent (de billigaste) respektive 27 procent (de dyraste), enligt tidningen.

Kan finnas fördelar

Enligt Hyresgästföreningen beror den enorma ökningen bland annat på att det inte längre sker förhandlingar om parkeringsavgifter.

Detta leder till nackdelar i form av stora prisökningar.

– Å andra sidan slipper de som inte har bil att vara med och finansiera de som har bil. För det är vad som sker om det är en kollektiv förhandling kring parkeringsavgifterna, säger Martin Hofverberg, chefsekonom på Hyresgästföreningen.

Priserna försvaras

Höga parkeringsavgifter har ofta vållat diskussion och missnöje bland hyresgäster.

Förra året höjdes avgifter för boendeparkering med drygt 45 procent i Stockholms stad, vilket orsakade protester från flera håll.

Från politiskt håll försvarade man dock de höjda avgifterna.

– Poängen med parkeringsavgifter är att se till att det alltid finns en viss andel lediga parkeringsplatser. Det gör att bilister slipper köra runt och leta, sade Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, till tidningen.

– Tyvärr har inflationen gradvis urholkat avgifterna och minskat den trafikstyrande effekten. För att säkerställa framkomligheten i innerstan behöver vi höja avgifterna för boendeparkering, tillade han.

Foto: Anne Nygård

Text: Redaktionen