JUST NU: Natos besked om flygförbudszon

2022 03 16

– Vi har ett ansvar för att detta krig inte eskalerar utanför Ukraina.

Det säger Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg på en pressträff i Bryssel – efter ett möte med militäralliansens försvarsministrar på onsdagen, rapporterar BBC.

Stoltenbergs besked är tydligt. Nato är enade och kommer inte att inrätta en flygförbudszon över Ukraina. Generalsekreteraren upprepade även återigen att Nato inte kommer skicka marksoldater till Ukraina.

Vill se en militär insats

Sent på tisdagskvällen – i kontrast till Stoltenbergs besked – uppmanade Polens vice premiärminister Jaroslaw Kaczynski att fredsbevarande väpnade styrkor ska skickas till Ukraina.  

– Jag tror att det är nödvändig att ha ett fredsuppdrag i Ukraina – det kan vara Nato, eller möjligtvis någon bredare organisation – men det ska vara styrkor som kan försvara sig själva och som ska operera på ukrainskt territorium, sade Jaroslaw Kaczynski på en pressträff, enligt Reuters.

Zelenskys vädjan

Ukrainas president Volodymyr Zelensky höll via länk ett tal inför den amerikanska kongressen på onsdagen.

Han upprepade återigen sitt krav på en flygförbudszon och framhävde även att han vill ha tillgång till stridsflygplan.

Joe Bidens svar

USA:s president Joe Biden har kommenterat Zelenskys tal under kvällen. Han gav besked om att USA kommer att skicka fler vapen till Ukraina.

Han meddelade att USA kommer att skicka ett nytt försvarspaket till  ett värde av 800 miljoner dollar, motsvarande cirka 8 miljarder kronor, till Ukraina. Bland den militära utrustning som skickas finns drönare, handeldvapen och luftvärnssystem.

Kämpa och försvara sig

– Vi kommer att ge Ukraina vapen till att kämpa och försvara sig genom alla de svåra dagar som ligger framför oss, säger Joe Biden, enligt CNN.

Presidenten poängterar även att USA kommer att fortsätta att mobilisera humanitär hjälp till Ukraina och han lovade även att fortsätta med de ekonomiska sanktioner, som slår hårt mot Rysslands utsatta ekonomi.

Isolera Putin

– Tillsammans med våra allierade kommer vi fortsätta att behålla trycket på Putins sönderfallande ekonomi och isolera honom på den globala scenen. Vårt mål är att få Putin att betala priset och försvaga hans position, samtidigt som vi stärker ukrainarnas hand, både på slagfältet och vid förhandlingsbordet, säger Biden, enligt CNN.

De vill ha flygförbudszon

Förra veckan blev Estland första Natoland att kräva en flygförbudszon över Ukraina.

– Riigikogu ber FN:s medlemsländer att vidta omedelbara åtgärder för att upprätta en flygförbudszon för att förhindra massiva civila offer i Ukraina, framhävde det estländska parlamentet i pressmeddelandet.  

Estland och Zelenskys krav på en flygförbudszon över Ukraina har ännu inte fått något gehör från USA eller Nato. 

Foto: The White House resp Nato

Text: Redaktionen


Ryssland har stått för enorm bluff – det omöjliga har hänt

2025 07 14

Ryssland har lyckats komma över viktig utrustning värd minst elva miljarder kronor från USA och EU.

Efter den ryska invasionen av Ukraina i februari infördes omfattande sanktioner från västvärlden mot Ryssland.

Trots det har diktaturen fått in flygplansdelar i landet värda minst en miljard euro, visar en granskning av Yle under rubriken “Rysslands stora flygplansbluff”.

Det borde ha varit omöjligt, konstaterar den finska public servicekanalen, och tillägger att “det betyder att västländernas hårda sanktioner mot Ryssland har misslyckats”.

Kan vara ännu värre

Enligt granskningen har Ryssland kommit över kritiska delar för civilflyg och utrustning som kan användas militärt. Det handlar om motorer, kabintillbehör, radarsystem och flygdatorer.

Utrustningen ska framför allt ha kommit från europeiska Airbus och amerikanska Boeing – världens största flygplanstillverkare.

– Affärerna är omfattande: flygplansdelar från Airbus värda i alla fall nästan 600 miljoner euro och Boeingdelar för nästan 400 miljoner euro har hamnat i Ryssland, framhåller Svenska Yle.

I verkligheten kan mängden vara ännu större.

Från Turkiet

Ryssland köper dock inte delarna direkt från flygjättarna. Utrustningen införskaffas via länder som står utanför EU:s och USA:s sanktioner.

Till exempel Natolandet Turkiet.

– Det är ett stort problem. Det här är viktiga västerländska handelspartners. Undandragande från sanktioner och ytterligare export till Ryssland gör det alltmer problematiskt att exportera till dessa länder. Turkiet är också Natomedlem, det säger sig självt att detta är mycket utmanande, säger sanktionsexperten Cathrine Lagerberg i en kommentar till norska Børsen.

"Följer lagen"

Även mellanhandsföretag i framför allt Kina, Gabon och Förenade Arabemiraten används för att få in utrustningen i Ryssland, enligt Yle.

Både Airbus och Boeing har avböjt intervjuer för att svara på kritiken. Båda bolagen framhåller i skriftliga uttalanden att de följer lagen.

– Airbus följer alla gällande lagar och sanktioner som rör Ryssland. Det finns inget lagligt sätt att exportera flygplan, delar, dokumentation eller tjänster till Ryssland, framhäver Airbus enligt Yle.

Gått miste om kunskapen

Drygt 4 000 leveranser med Airbus- eller Boeingdelar ska ha gjorts till Ryssland mellan februari 2022 och september 2024.

Enligt Stephen Wright, flygindustriexpert, har Ryssland förlorat stor del av landets kunskap inom flygteknik sedan Sovjetunionen föll.

– Ryssland skulle kunna tillverka flygplansdelar själv, men är de redo att satsa enorma summor på det nu? Det tror jag inte, säger professorn till Yle.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Historisk upptäckt om extremvärmen

2025 07 15

De senaste 15 åren har jorden värmts upp snabbare än väntat.

Sedan länge har det varit välkänt att mer koldioxid i atmosfären påskyndar den globala uppvärmningen.

Därför har utvecklingen i exempelvis Östasien förbryllat många forskare. Flera länder – inklusive Kina – har infört kraftfulla åtgärder mot luftföroreningar, vilket har lett till renare luft.

Trots det har världen blivit 0,28 grader varmare det sedan 2010. En betydligt kraftigare ökning jämfört med föregående decennier. I genomsnitt har jorden blivit cirka 0,18 grader varmare varje decennium sedan 1970.

– En av de stora frågorna inom klimatforskningen under de senaste 10–15 åren är varför den globala uppvärmningen verkar accelerera, säger klimatforskaren Bjørn Samset till NRK.

Här är svaret

Nu har forskarna löst mysteriet.

En studie, som publicerats i tidskriften Nature, visar att den renare luften har en oväntad baksida.

Enligt ledande klimatforskare bidrar minskade luftföroreningar till att påskynda den globala uppvärmningen. Detta eftersom partiklar som tidigare dämpade solens strålar har försvunnit från luften.

– Partiklarna blockerar en del av solstrålningen. Man kan föreställa sig en dag med mycket luftföroreningar – då är hela himlen grå. Solstrålarna hindras från att nå marken. Det gör marken lite svalare. Det blir som ett stort solskydd, säger Bjørn Samset som är en av forskarna bakom studien.

”Pusslet börjar falla på plats”

I studien kan forskarna visa att temperaturökningen sammanföll med den kraftiga minskningen av luftföroreningar i Östasien, främst i Kina.

I slutet av 2000-talet började kinesiska myndigheter införa kraftfulla åtgärder för att minska luftföroreningarna i landet.

Efter 15 års ansträngningar är luftföroreningarna nere på en relativt normal nivå – något som borde bidra till att bromsa in den globala uppvärmningen framöver.

– Pusslet börjar falla på plats, så vi hoppas att det här betyder att jorden inte permanent har börjat värmas upp snabbare. Det är faktiskt lite positiva klimatnyheter, säger Bjørn Samset till NRK,

Foto: Geralt 

Text: Redaktionen