EUROPA: Natoland vill placera missilförsvar vid Ukrainas gräns

2022 11 21

Polen vill placera ut ytterligare Patriot-missiler precis vid den ukrainska gränsen.

Detta efter ett erbjudande från ett annat Natoland – Tyskland. Det rapporterar Sky News.

– Under dagens samtal med den tyska sidan kommer jag att föreslå att systemet stationeras vid gränsen till Ukraina, säger Polens försvarsminister Mariusz Blaszczak.

Ska säkra luftrummet

Det var efter att en robot slagit ned på den polska sidan av gränsen förra veckan som Tyskland erbjöd Polen ett missilförsvarssystem.

Försvarssystemet ska bidra till att säkra det polska luftrummet, menar den tyska försvarsministern Christine Lambrecht.

Tysklands regeringen har också uppgett att man kommer att erbjuda ytterligare hjälp att skydda luftrummet, vilket initialt väckte farhågor om att kriget i Ukraina skulle kunna sprida sig över gränsen, skriver Sky News.

Dödade två personer

Den missil som slog ned i Polen förra veckan dödade två personer. Enligt Nato har den sannolikt avfyrats av Ukrainas luftförsvar med syfte att skjuta ned ryska missiler.

– Vår preliminära analys tyder på att incidenten sannolikt orsakades av en ukrainsk luftvärnsmissil som avfyrades för att försvara ukrainskt territorium mot ryska kryssningsrobotattacker, sade Natochefen Jens Stoltenberg på en pressträff efter ett möte med medlemstaternas ambassadörer i Bryssel i onsdags.

Zelensky förnekar

Ukrainas president Volodymyr Zelensky förnekade först kraftigt att det rörde sig om en ukrainsk missil, men backade senare något från sitt påstående.

– Jag vet inte vad som hände, vi vet inte säkert. Världen vet inte, uppgav Zelensky enligt AFP i torsdags och tillägger:

– Men jag är säker på att det var en rysk robot och jag är säker på att vi avfyrade vårt luftvärnssystem.

Uppmaning till Ukraina

Polen har å sin sida uppmanat Ukraina att sluta förneka att roboten kom från just ukrainska styrkor. Ett fortsatt förnekande kan allvarligt skada landets relation med Polen och Nato.

Det framhäver det polska utrikesdepartementet , rapporterar SR Ekot.

 Łukasz Jasina, talesperson för polska utrikesdepartementet, varnar för att situationen riskerar att eskalera.

– Det är ingen konflikt idag, men det har en potential att bli en konflikt. Men vi hoppas på att vi de kommande dagarna ska kunna rädda vår relation, säger han till SR.

Ska få tillträdde till platsen

Polen har accepterat Ukrainas begäran om att få tillgång till platsen för robotnedslaget. Landet kan således starta en egen utredning av händelsen.

Łukasz Jasina hoppas att det leder till att Ukraina ändrar åsikt.

– Våra ukrainska vänner kommer att se vad som hände med egna ögon. Vi behöver verkligen inte den här typen av konflikter just nu, säger han till SR.

Foto: M. Studzinski

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 04

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Nya besiktningsregler – om bilen är så här gammal

2024 12 04

Reglerna för bilbesiktning kan vara på väg att ändras.

Ändringen avser en regel som infördes 2018 och som då innebar att en viss typ av bilar inte längre behöver besiktas.

Det gäller fordon äldre än 50 år som då befrias från besiktning.

En förutsättning för att bli befriad från besiktning är att fordonet har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom de senaste 2 föregående kalenderåren för att undantaget ska börja gälla, framhåller Transportstyrelsen på sin hemsida.

Uppgifter: regeln kan försvinna

Den nya förändringen skulle kunna innebära att regeln försvinner – med andra ord att dessa äldre bilar måste börja besiktas igen.

Uppgifterna kommer från bilmagasinet Klassiker som ska ha tagit del av dem från Transportstyrelsen.

Det är viktigt att klargöra är att det ännu inte finns något förslag från Transportstyrelsen, men uppgifter som nått redaktionen genom olika källor tyder på att ett sådant är under framställande, skriver tidningens chefredaktör Carl Legelius.

Pågår arbete

Transportstyrelsen har själva bekräftat att det pågår ett arbete med att se över och uppdatera flera föreskrifter.

I dem ingår just regler om kontrollbesiktning.

– Inom kort ska förslag skickas ut på remiss och då kommer samtliga organisationer, besiktningsorgan och även enskilda kunna svara på remissen, säger Transportstyrelsens kommunikatör Sofia de Bourg Wetterlund till tidningen Vi Bilägare.

LÄS MER: Nya regler på gång: många ägare kan tvingas skrota sina bilar

Nya miljökrav på gång

Redan i våras initierade Transportstyrelsen flera åtgärdsförslag vid fordonsbesiktningar. 

Anledningen var då primärt att Sverige för femte året i rad var ett av EU:s sämsta länder gäller att följa miljökraven.

Då framhöll myndigheten att man vill invänta EU:s nya besiktningspaket innan de nya reglerna träder i kraft.

– Vi har länge pekat på bristerna i dagens regelverk och är positiva till de nya åtgärdsförslagen, sade Tord Fornander, ordförande i Fordonsbesiktningsbranschen, FBB, vid tillfället.

LÄS MER: Nya regler kan bli aktuellt när du ska besiktiga bilen

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen