Natoland slår tillbaka mot ÖB Micael Bydén

2024 02 13

Sveriges överbefälhavare Micael Bydén har varit tydlig med att alla i Sverige måste förbereda sig på att det kan bli krig.

– Vi måste förstå hur allvarligt det här läget är på riktigt och att man, ner till individnivå, mentalt förbereder sig, sade Micael Bydén till TV4 i början av januari.

Uppmaningen till svenska folket var tydlig: förbered dig för krig.

– Jag tycker att man ska ställa sig de enklaste basala frågorna, Om det som händer i Ukraina idag händer här imorgon, är jag då förberedd? sade han till SVT dagen därpå.

Går emot ÖB

ÖB:s utspel kom under en period när retoriken skruvades upp och krigsvarningarna duggade tätt från såväl regeringen som landets myndigheter.

Det betonades att risken för krig i Sverige och Norden i allra högsta grad är på riktigt.

Men nu går en av Natos medlemmar i Sveriges absoluta närområde rakt emot den varningen.

Det handlar om Norge och dess försvarschef Eirik Kristoffersen som, i en referens till Micael Bydéns uttalanden, tonar ned retoriken och menar att invånarna inte alls ska oroa sig för krig.

– Man ska vara orolig över utvecklingen i världen, men inte att det kommer att bli krig i Norge de närmaste åren, säger Eirik Kristoffersen till norska NRK.

Försvarschefen menar dock att det inte finns något fel i att vara redo.

– Men att ha ett beredskapslager hemma ett par dagar är alltid en bra idé, säger Erik Kristoffersen.

"Lätt att vara efterklok"

Norge, som till skillnad från Sverige är fullvärdig medlem i Nato och därmed skyddas av den omtalade artikel 5 vid ett väpnat angrepp, säger samtidigt att västvärlden borde ha engagerat sig i Ukraina mycket tidigare än vad man gjort.

– Efter 2014 började västländer stödja Ukraina. Men om vi hade gjort ännu mer hade tröskeln för att invadera Ukraina kanske varit högre, säger Eirik Kristoffersen.

– Det är lätt att vara efterklok, men ett försvar är i första hand att förebygga krig, och ett starkt försvar är en bra garanti för att inte få krig.

I Ungerns händer

Sverige väntar fortfarande på ett ungerskt ja för att kunna träda in som fullvärdig medlem i försvarsalliansen Nato.

Det ungerska parlamentet är schemalagda att återsamlas efter vinteruppehållet den 26 februari.

Premiärminister Viktor Orbáns parti Fidesz har tidigare nobbat ett blixtinkallat parlamentsmöte för att ratificera Sveriges ansökan.

Foto: Joel Thungren/Försvarsmakten

Text: Redaktionen


Efterlängtade chips gör comeback – klassiker från 1980-talet

2025 01 15

Två saknade chipssorter från 2024 kommer nu att återvända till butikerna.

Det meddelar Estrella i ett pressmeddelande.

En av dem är en riktig klassiker.

– Båda gjorde kortare gästspel i fjol, och nu är det dags för dem att återta sina platser i snackshyllan, framhåller chipsjätten.

Klassiker från 1980-talet

Det handlar om populära “Dillskruvar” som framför allt gjorde succé vid lanseringen 1983 och sedan dess blivit något av en klassiker.

Från och till har den dock försvunnit från butikshyllorna, för att därefter återvända vid flera tillfällen.

Nu ska dillskruvarna förhoppningsvis bli kvar permanent.

– Genom åren har den fått trogna fans som till och med skapat en helt egen Facebookgrupp tillägnad skruvarna, förklarar Estrella och tillägger:

– Dillfavoriten är gjord av potatis som bakas, torkas och friteras för att uppnå perfekt form och krisp. Dillkryddan blir sedan pricken över i:et fulländar smakupplevelsen. Och inte nog med det, nu är skruvarna dessutom veganvänliga.

Dillskruvar och Västkustchips: Tryffel & Havssalt gör comeback. Foto: Estrella

"Limited edition"

Den andra chipssorten som återvänder är den som var en “limited edition” under våren 2024: Västkustchips Tryffel & Havssalt.

Efter att ha gjort succé under våren är den lyxiga smaken nu äntligen tillbaka och här för att stanna. Smaken av tryffel och havssalt är rik på umami och gifter sig perfekt med den milda svenska potatisen, skriver Estrella vidare.

Precis som dillskruvarna kommer även Västkustchips Tryffel & Havssalt att vara veganvänliga.

– Och certifierad med Svenskt Sigill för ett extra miljöansvar, adderar chipstillverkaren.

LÄS MER: Stoppad läsk gör comeback – var populär på 1980-talet

Säljs här

Dillskurvarna kommer i påsar om 80 gram och det rekommenderade cirkapriset blir 18,90 kronor.

Påsvikten för västkustchipsen blir 160 gram och kommer att kosta cirka 29,90 kronor per påse.

Chipssorterna väntas vara tillgängliga för försäljning från och med 20 januari och kommer att finnas i följande butiker och kedjor:

- Ica

- Coop

- Hemköp

- Willys

- City Gross

- Hemmakväll

- Foodora Market

- Välsorterade servicebutiker

Foto: Estrella

Text: Redaktionen


Kritiserad förändring på bankerna – driver kunder till vansinne

2025 01 15

En slags “revolution” kommer att prägla världens banker inom de närmaste åren.

Så många som 200 000 jobb kommer att försvinna från världens banker under de kommande tre till fem åren.

Tjänsterna ska istället ersättas med artificiell intelligens.

Den slutsatsen dras i en ny rapport framtagen av informations- och teknikchefer som granskat utvecklingen, rapporterar Bloomberg. 

– Alla jobb som involverar rutinmässiga, repetitiva uppgifter är i riskzonen. Men AI kommer inte att eliminera dem helt, snarare kommer det att leda till omvandling av arbetsstyrkan, säger Tomasz Noetzel, senioranalytiker på Bloomberg Intelligence och en av författarna till rapporten.

Extremt kritiserad funktion

Kundtjänst är ett av uppdragen som pekas ut och som kan komma att ersättas av AI.

Redan idag har banker i stor utsträckning börjat använda sig av så kallade “chatbots” som ska svara på kunders frågor och önskemål, istället för en verklig människa.

Och det lär med andra ord bara bli mer av den varan.

Det handlar dessutom om en mycket illa omtyckt funktion, enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som nyligen publicerade en studie om hur nöjda Sveriges privat- och företagskunder är med sina banker.

I den framgår det att AI-botarna istället för att vara en hjälpande hand tycks driva folk till vansinne.

– De löser helt enkelt inte kundens problem. Dessutom känner sig endast 41 procent bekväma med dessa tjänster och hela 60 procent av de kunder vi pratat med säger att de hellre vill ha kundtjänst med riktiga människor än med en chattbot, framhåller Johan Parmler, vd för SKI i en kommentar till resultaten.

"Tigger om missnöje"

På bara några år har AI blivit helt centralt i hur företag interagerar med kunder.

Ett vanligt “försvar” bland dem som förespråkar tekniken är att bottarna främst ämnar att ta hand om enklare ärenden.

– Men hur i hela friden ska kunden veta vad företagen definierat som enkla respektive svåra ärenden? frågar sig Johan Parmler.

– Snacka om att tänka inifrån och ut. Och snacka om att tigga om missförstånd och missnöje! Dags att tänka om.

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen