Natoland slår tillbaka mot ÖB Micael Bydén

2024 02 13

Sveriges överbefälhavare Micael Bydén har varit tydlig med att alla i Sverige måste förbereda sig på att det kan bli krig.

– Vi måste förstå hur allvarligt det här läget är på riktigt och att man, ner till individnivå, mentalt förbereder sig, sade Micael Bydén till TV4 i början av januari.

Uppmaningen till svenska folket var tydlig: förbered dig för krig.

– Jag tycker att man ska ställa sig de enklaste basala frågorna, Om det som händer i Ukraina idag händer här imorgon, är jag då förberedd? sade han till SVT dagen därpå.

Går emot ÖB

ÖB:s utspel kom under en period när retoriken skruvades upp och krigsvarningarna duggade tätt från såväl regeringen som landets myndigheter.

Det betonades att risken för krig i Sverige och Norden i allra högsta grad är på riktigt.

Men nu går en av Natos medlemmar i Sveriges absoluta närområde rakt emot den varningen.

Det handlar om Norge och dess försvarschef Eirik Kristoffersen som, i en referens till Micael Bydéns uttalanden, tonar ned retoriken och menar att invånarna inte alls ska oroa sig för krig.

– Man ska vara orolig över utvecklingen i världen, men inte att det kommer att bli krig i Norge de närmaste åren, säger Eirik Kristoffersen till norska NRK.

Försvarschefen menar dock att det inte finns något fel i att vara redo.

– Men att ha ett beredskapslager hemma ett par dagar är alltid en bra idé, säger Erik Kristoffersen.

"Lätt att vara efterklok"

Norge, som till skillnad från Sverige är fullvärdig medlem i Nato och därmed skyddas av den omtalade artikel 5 vid ett väpnat angrepp, säger samtidigt att västvärlden borde ha engagerat sig i Ukraina mycket tidigare än vad man gjort.

– Efter 2014 började västländer stödja Ukraina. Men om vi hade gjort ännu mer hade tröskeln för att invadera Ukraina kanske varit högre, säger Eirik Kristoffersen.

– Det är lätt att vara efterklok, men ett försvar är i första hand att förebygga krig, och ett starkt försvar är en bra garanti för att inte få krig.

I Ungerns händer

Sverige väntar fortfarande på ett ungerskt ja för att kunna träda in som fullvärdig medlem i försvarsalliansen Nato.

Det ungerska parlamentet är schemalagda att återsamlas efter vinteruppehållet den 26 februari.

Premiärminister Viktor Orbáns parti Fidesz har tidigare nobbat ett blixtinkallat parlamentsmöte för att ratificera Sveriges ansökan.

Foto: Joel Thungren/Försvarsmakten

Text: Redaktionen


JUST NU: Sverige kan förlora 13 miljarder kronor

2025 05 29

Nya uppgifter indikerar att Sverige riskerar en samhällsekonomisk förlust på närmare 13 miljarder kronor.

Svenska Hamnarbetarförbundet, HF, har meddelat varsel om strejk. Blockadåtgärder har riktats mot Sveriges Hamnars medlemsföretag.

Beskedet ligger kvar trots att ett avtal med Transportarbetareförbundet står klart. Enligt Transportföretagen omfattas alla Sveriges hamnarbetare, även medlemmarna i HF, av det nya avtalet.

Nu presenterar branschorganisationen en ny rapport som pekar på att Sverige riskerar att gå med miljardförluster om strejken håller i sig.

291 miljoner per dag

Rapporten är framtagen av Handelns utredningsinstitut, HUI, på uppdrag av Transportföretagen.

Uträkningen är baserad på ett scenario “med total strejk från alla hamnarbetare”, framhåller organisationen.

Det argumenteras för att HF har en vana av att förlänga strejker. Blir det som 2017, då total strejk varade i 44 dagar, skulle det enligt analysen innebära 291 miljoner kronor per dag i förlust för förseningar och alternativa transportlösningar.

Det motsvarar 12,8 miljarder kronor för hela räkneexemplet.

– Hamnarna är livsviktiga för ett litet exportberoende land som Sverige. När hamnarna stannar får inte industrin sina råvaror, handeln får inte ut sina produkter och sjukvården riskerar att stå utan viktiga leveranser, säger Johan Grauers, förhandlingschef på Sveriges Hamnar, i en kommentar.

Kan bli ännu mer

Egentligen bedöms den verkliga kostnaden kunna bli ännu större. Den exakta följden av produktionsstopp, förlorade kontrakt och förseningsböter är svår att förutse.

– Det är lätt att underskatta hur beroende vi är av fungerande godsflöden, men ett stopp slår direkt mot människors vardag – från jobben i fabriken till varorna på butikshyllan. Dessutom är hamnarna sårbara i det oroliga omvärldsläge som råder. Hamnarna är avgörande utifrån ett säkerhets- och beredskapsperspektiv, säger Johan Grauers.

Nya överläggningar på gång

Det var tidigare i maj som Hamnarbetarförbundet varslade om strejk i alla svenska hamnar med start 21 maj. Bakgrunden är att facket vill få till förändringar i det nya kollektivavtalet.

– Det är ett inledande varsel för att få fart på förhandlingarna. Det är högst troligt att vi lägger fler om vi inte kommer någonstans, sade Erik Helgeson, vice ordförande i förbundet, till Arbetet vid beskedet.

Parterna har kallats till nya överläggningar på måndag den 2 juni.

– Vi försökte gå in i dagens förhandlingar utan prestigelåsningar eller ultimatum för att försöka hitta lösningar som kan förbättra situationen utan att någon tappar ansiktet. Men det var tydligt att arbetsgivarsidan än så länge inte anser att det finns något kompromissutrymme, säger Erik Helgeson i ett uttalande.

Foto:

Text: Redaktionen


Hela Sverige uppmanas att tänka om – många missar klassisk trafikregel

2025 05 29

I snart hundra år har högerregeln varit en viktig del av Sveriges trafikregler.

Sedan 1930-talet har högerregeln funnits som en grundregel i trafiken och bland annat tillämpats i korsningar där det saknas vägmärken.

Den klassiska trafikregeln gäller i bostads- och parkeringsområden där vägar möts men inte har en tydlig reglering.

Men trots att högerregeln nästan har 100 år på nacken glömmer många svenskar bort vad som gäller ute på vägarna.

– Högerregeln är en skyldighet, som så mycket annat i trafikmiljön, som innebär att fordon som närmar sig från höger har företräde. Men den glöms ofta bort i både små och stora samhällen, där inofficiella huvudleder ofta tagit över och styr trafiken, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.

Uppmaningen: Tänk tvärtom

Nu går M Sverige – landets största konsumentorganisation för bilister – ut med en uppmaning till alla bilförare.

Bilister uppmanas att förutsätta att högerregeln alltid gäller.  

– I stället för att leta efter något som inte finns, förutsätt att högerregeln alltid gäller, precis som det står i trafikförordningen, och leta efter undantagen, alltså huvudledsmärket, stopp- eller väjningspliktskylten för trafik som kommer från höger, en upphöjd trottoar och så vidare, så lär man sig snabbt var högerregeln gäller, förklarar Jacob Sidenvall.

Det här gäller

Trafikordningen fastslår följande när det gäller högerregeln:

När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger utom i de fall som avses i 21-23 §§. 18 § Trafikförordningen (1998:1276)

– Just uttrycket ”närmar sig” har också betydelse för hur man ska bete sig, och betyder just att fordon som närmar sig, och som alltså rör sig fram mot en korsning från höger, äger företräde och ska få köra före, framhåller Jacob Sidenvall

Foto: M. Teirlinck

Text: Redaktionen