Natochefen varnar hela Europa

2025 06 11

Ryssland kan anfalla Nato inom fem år.

Det understryker Natos generalsekreterare Mark Rutte i samband med ett besök hos tankesmedjan Chatham House.

– Låt oss inte lura oss själva. Vi befinner oss på östra flanken nu. Den nya generationen ryska missiler färdas många gånger snabbare än ljudet. Avståndet mellan europeiska huvudstäder är bara en fråga om minuter. Det finns inte längre öst eller väst, det finns bara Nato, säger Rutte i ett tal.

"Kan vara redo inom fem år"

I anförandet påtalar Natochefen behovet av att hela alliansen måste förstärkas för att möta yttre hot.

Han talar i synnerhet om Rysslands förmåga att slå till mot Natomedlemmar inom en snar framtid.

– När det gäller ammunition producerar Ryssland på tre månader vad hela Nato producerar på ett år. Och dess försvarsindustriella bas förväntas rulla ut 1 500 stridsvagnar, 3 000 bepansrade fordon och 2 000 Iskandermissiler bara i år, säger Rutte och fortsätter:

– Ryssland skulle kunna vara redo att använda militär makt mot Nato inom fem år.

Delas av flera medlemmar

Mark Rutte är inte ensam om att varna för att Ryssland kan vara redo att anfalla Nato inom bara några år. 

Förra året påtalade Tysklands försvarsminister Boris Pistorius samma sak.

Våra militära rådgivare säger mig: Ryssland kan inom fem till åtta vara i stånd att angripa Natoterritorium. Om Ryssland är berett att den risken – det kan vi för dagen inte utesluta, framhöll ministern i en intervju med svenska DN vid tillfället.

Även Danmark har varnar för liknande scenarier.

Om kriget i Ukraina upphör eller pausas kommer Ryssland att kunna frigöra betydande militära resurser och därmed öka sin militära förmåga att utgöra ett direkt hot mot Nato, uppgav danska försvarets underrättelsetjänst FE i en rapport i februari.

Trump kommer delta

Den 24 juni inleds årets Natotoppmöte. I år hålls sammankomsten i Haag.

Talet för Chatham House är Ruttes sista offentliga tal innan mötet drar igång. Vita huset har bekräftat att USA:s president Donald Trump kommer att delta. Han väntas då sätta ytterligare press på europeiska länder att rusta upp sin försvarsförmåga, skriver tankesmedjan.

Även Rutte påminner om den uppmaningen.

Han menar att USA har burit en för stor börda alldeles för länge.

– USA:s allierade har breda axlar, och Europa och Kanada kommer att göra mer för vår gemensamma säkerhet. Och det kommer att backas upp av USA:s bergfasta engagemang för Nato.

Foto: Nato

Text: Redaktionen


JUST NU: Full panik i bilbranschen – fabriker kan stoppas helt

2025 06 11

Det råder “full panik” i bilindustrin.

Krisen har börjat bli global.

Enligt Franck Eckard, vd för den tyska magnettillverkaren Magnosphere, väller det in desperata förfrågningar från biltillverkare och reservdelsleverantörer till hans företag.

Anledningen är att alla söker alternativa källor till magneter på grund av att kinesiska exportrestriktioner orsakat brist på jordartsmetaller, rapporterar Reuters.

– Hela bilindustrin är i full panik. De är villiga att betala vilket pris som helst, säger Eckard till nyhetsbyrån.

Kan bli tredje stora krisen på fem år

De sällsynta jordartsmetallmagneterna är avgörande för att tillverka bilar.

Enligt Magnosphere kan bristen leda till att flera fabriker kan behöva stoppa sin produktion helt redan i mitten av juli.

Redan nu oroar sig branschen för att situationen kan urarta till den tredje massiva chocken i leveranskedjan på fem år. De tidigare var bristen på halvledare 2021-2023 när miljontals bilar ströks ur produktionen samt coronapandemin som stängde fabriker i flera veckor under 2020.

– Har ingen lärt sig av historien? frågar sig Eckard.

LÄS MER: Ny tung konkurs i elbilsbranschen

Flera fabriker redan stängda

Kina dominerar marknaden när det gäller sällsynta jordartsmetaller. Diktaturen kontrollerar uppemot 70 procent av den globala gruvbrytningen, 85 procent av raffineringskapaciteten och omkring 90 procent av produktionen av metallegeringar och magneter av metallerna, enligt konsultföretaget AlixPartners.

Flera billeverantörer i Europa har redan stängt sina fabriker. Och fler lär dölja, menar CLEPA som samlar över 3 000 leverantörer.

– Förr eller senare kommer det här att konfrontera alla, säger CLEPA:s generalsekreterare Benjamin Kriger till Reuters.

Samtal i veckan

Ett genomsnittligt elfordon använder omkring ett halvt kilo sällsynta jordartsmetaller. Bilar som drivs av fossila bränslen använder drygt hälften, enligt International Energy Agency.

Det finns få bra alternativ för bilbranschen, skriver Reuters.

USA:s president Donald Trump gav i fredags beskedet att Kinas diktator Xi Jinping går med på att släppa sällsynta jordartsmetaller, mineraler och magneter till USA. 

I veckan ska nya samtal mellan Kina och USA föras.

LÄS MER: Elbilsjätten stäms – “Slavliknande förhållanden”

Foto: 

Text: Redaktionen


JUST NU: Unikt stridsflyg lyfter från Sverige

2025 06 11

Stridsflyg av typen Gripen E inbyggda med helt nya funktioner har lyft från svensk mark.

Det meddelar Saab i ett uttalande på onsdagen.

Enligt försvarsjätten har de tre första AI-styrda flygningarna nu genomförts. Beskedet beskrivs som “ett stort steg framåt i införandet av artificiell intelligens i stridsflyg”.

– Och visar hur Gripen E är unikt i att möjliggöra uppdateringar av programvaran i mycket hög takt utan att göra avkall på säkerhetskraven, framhåller Saab.

Lämnar över kontrollen

Projektet genomförs i samarbete med tyska försvarsindustriöretaget Helsing. Det är företagets AI-agent Centaur som integrerats i stridsflygen.

Under flygningen lämnar Gripen E över kontrollen av flygplanet till Centaur. AI-agenten tar därefter själv över “komplexa manövrar" i stridsmiljöer och instruerar piloten att avfyra.

Saab understryker att testflygningarna, som hittills varit tre till antalet, genomförts framgångsrikt.

Detta är en viktig milstolpe som visar Saabs tekniskt avancerade förmåga. Vi har på kort tid både integrerat och framgångsrikt testflugit Helsings AI i Gripen E, vilket är ett bevis på den snabba förmågeökning vi kan erbjuda våra kunder, säger Peter Nilsson, chef för Advanced Programs inom Saabs affärsområde Aeronautics, i en kommentar.

Unik design

Det är Gripen E:s unika design som möjliggör att det går att flyga med AI-agenten ombord, enligt Saab.

– Vi utforskar och suddar ut gränserna mellan idag och framtiden. Med mjukvara är det inte längre en fråga om stridsflygsgenerationer, snarare om hastigheten i utvecklingen, säger Peter Nilsson.

Han understryker också att företaget kommer att fortsätta utveckla och utforska och såväl Centaur som andra AI-agenter kan användas i Saabs plan även framöver.

– Saab har än en gång visat att förmågeutvecklingen i Gripen E går fortare framåt än i andra stridsflyg, vilket innebär att användaren får ett övertag i snabbare takt än motståndarens system utvecklas.

Flygtesterna inleddes den 28 maj. Fokus har framför allt legat på Centaurs prestanda.

Foto: Jörgen Ericsson/Saab AB

Text: Redaktionen