JUST NU: Natobeslut kan fattas med mycket kort varsel

2022 05 02

Socialdemokraterna öppnar för att ett beslut om Nato kan komma inom kort, betydligt fortare än det datum partiet har kommunicerat.

Socialdemokraternas interna dialog pågår. En dialog inom partiet i hela landet som ska landa i en analys om det säkerhetspolitiska läget som också förväntas ge besked om Sverige ska gå med i Nato eller inte.

Beslut med kort varsel

24 maj är det datum som sedan tidigare är spikat för när partiet ska ge besked. Men nu öppnar partisekreterare Tobias Baudin (S) för att ett beslut istället kan komma med kort varsel – till och med inom en vecka, rapporterar Sveriges Radio.

“Ungefär en vecka”

På en fråga om ett beslut kan komma tidigare än 24 maj och hur lång tid partiet behöver på sig svarar Tobias Baudin att det kan ske med “väldigt kort varsel”, men betonar samtidigt att partiet inte är där idag.

Inte imorgon, men ungefär en vecka skulle vi behöva ha på oss, säger han.

Kan landa i icke-beslut

Tobias Baudin säger också till SR att det mycket väl även kan bli så att det inte fattas något beslut alls. 

– Det händer så mycket i vår omvärld. Det är Putins krig, processen i Finland, allting annat. Marken rör sig under våra fötter och fattar vi inte ett beslut är det också ett beslut att inte göra det. 

12 maj ger Finland besked

Finland förväntas ge besked om Nato den 12 maj. Uppgifter till tidningen Iltalehti gör gällande att Sveriges grannland kommer att ansöka om medlemskap.

Socialdemokraterna har tidigare uppgett att man följer utvecklingen i Finland noga.

Ska avge slutrapport

Partidistrikt över hela landet och Socialdemokraternas medlemmar har bjudits in i debatten som ska ge Socialdemokraterna det underlag som behövs för att ta beslut kring de säkerhetspolitiska frågorna.

I förlängningen ska en särskild analysgrupp avge en slutrapport som ligga till grund för huruvida Sverige ska ansöka om medlemskap i Nato eller inte.

Högprofilerade namn

I analysen återfinns tunga namn och toppolitiker från Socialdemokraterna. Bland annat ingår justitieminister Morgan Johansson, utrikesminister Ann Linde och försvarsminister Peter Hultqvist. 

Gruppen har även stärkts med ett annat välbekant namn: före detta utrikesminister Margot Wallström.

Skyndsamt beslut

Socialdemokraterna har tidigare sagt att man är angelägna om att så snart som möjligt lämna besked i hur man har analyserat säkerhetsläget, och i förlängningen bedömer nödvändigheten av ett svenskt medlemskap i Nato.

– Jag ser ingen anledning att skjuta på beslutet. Vi har val senare i september och måste även kunna fokusera på det då, sade Magdalena Andersson för en dryg vecka sedan.

Moderaterna kritiserar

Partiet har samtidigt fått kritik från oppositionen för att processen går för långsamt.

– Socialdemokraterna har aviserat att de ska ha en omfattande intern diskussion inom sitt parti. Det må vara nödvändigt, men denna senkomna och något yrvakna insikt får inte sinka processen, säger moderaterna och riksdagsledamöterna Pål Jonsson och Hans Wallmark i ett gemensamt uttalande till Svenska Dagbladet.

Foto: Socialdemokraterna

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio – ”sluta omedelbart”

2024 06 13

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen