SVERIGE: Nationella bombskyddet larmat till badplats

2022 08 19

Badgäster som förväntade sig ett svalkande bad fick istället en oväntat dramatisk kväll.

Flera personer hade sökt sig till badplatsen vid Bergsjön i Bottnaryd utanför Jönköping på torsdagen.

Termometern visade drygt 25 grader i luften och många såg säkerligen fram emot att svalka sig med ett dopp i det blå.

Men för ett par besökare blev det oväntat dramatiskt.

Några badande personer stötte nämligen på ett granatliknande föremål och larmade polisen, rapporterar SVT.

Polisen larmade nationella bombskyddet

Badgästerna tog en bild på föremålet och skickade denna till polisen.

Föremålet på fotografiet bedömdes vara så pass allvarligt att polisen blev tvungna att skicka uppgiften vidare.

Istället larmades nationella bombskyddet som just nu befinner sig på badplatsen för att undersöka det som liknande en granat.

Inledningsvis fåordiga

När polisen först uttalade sig till media var det oklart vad fyndet bestod av.

– Besked får vi förmodligen under kvällen, säger Johnny Gustavsson, polisens presstalesperson, till SVT.

Tog beslut om att förstöra

Vid 21-tiden meddelade polisen i Jönköpings län vad man skulle göra med det granitliknande objektet.

– Föremålet kommer att förstöras på plats av det nationella bombskyddet som är en del av polisen, skriver man i ett pressmeddelande.

Sprängde föremålet

Kort därefter kommunicerade polisen att man hade sprängt föremålet.

– Det går inte att säga huruvida föremålet var av farlig art. Insatsen är nu klar och bombskyddet lämnar platsen, framhäver polisen.

Polisen bekräftade på kvällen också att man misstänker att det var just en granat.

– Att det är någon form av granat, den var väldigt granatliknande, det kan vi enas om. Huruvida den hade någon egen sprängkraft eller inte, det kunde inte nationella bombskyddet avgöra, säger Johnny Gustavsson till Sveriges Radio.

Bevakade området

Polisen bevakade under kvällen samtidigt området kring där människor brukar samlas för att bada.

Bedömningen gjordes att det inte behövdes någon större avspärrning.

FAKTA: Sveriges Nationella Bombskydd

Nationella bombskyddet finns placerat i Stockholm, Göteborg och Malmö och aktiveras när polisregionernas patruller får ärenden med farliga föremål som inte kan hantera regionalt.

Det tar längre tid för bombskyddet att komma på plats om ärendet är ute i landet men bombskyddet kan även få stöd av helikopter om läget är akut.

Foto: S. Rodgerson

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Många får samma samtal just nu – “Lägg på luren!”

2025 05 15

Polisen går nu ut med en varning för bedrägeriförsök.

På torsdagen går polisen ut med en varning till allmänheten.

Detta med anledning av att bedragare har börjat ringa och sms:a till folk och utge sig komma från polisen.

Det rör sig om bedrägeriförsök som kan vara svåra att identifiera – och polisen går därför nu ut med information om hur man skyddar sig på bästa sätt.

Polisen varnar

Bedrägeriet inleds enligt polisen med att det kommer ett sms signerat ”Polisens SMS”, följt av ett telefonsamtal från ett dolt telefonnummer. 

Gärningspersonerna har förberett ett manus där de uppger att de kommer från polisen och att du har blivit utsatt för ett brott, eller att dina bank- eller personuppgifter förekommer i en utredning.

– Ett vanligt tillvägagångssätt är att bedragarna försöker stressa och skrämma sina offer, meddelar polisen.

“Oroväckande tillvägagångssätt”

Dick Johansson, operativ koordinator vid polisens nationella driftcenter, kommenterar situationen.

– Dessa bedragare använder sig av polisens ord och begrepp som vi använder i vardagen när vi är i kontakt med allmänheten, och dessa personer är väl förberedda inför samtalet, säger han.

– Det är oroväckande tillvägagångssätt att man utger sig komma från polisen och det är något som i förlängningen kan skada förtroendet för polisen.

“Lägg på luren!”

Polisen förklarar att bedragarna ofta låter telefonsamtal pågå länge för att den som blir uppringd inte ska kunna kontakta anhöriga eller polis.

Polisen riktar en tydlig uppmaning till den som blir drabbad.

– Lägg på luren! Om du blir misstänksam under ett telefonsamtal, avsluta samtalet så tidigt som möjligt, understryker polisen.

– En seriös aktör skickar aldrig hem personal till ditt hem för att hämta upp värdesaker.

Även Riksbanken

Under de senaste åren har bedrägerierna ökat i Sverige.

Även Riksbanken har gått ut med en liknande varning.

Det kan du läsa mer om genom att klicka nedan:

Riksbanken varnar svenskarna – “Är helt falskt”

Foto: G. Lambert

Text: Redaktionen