Mystiskt problem – drabbar många med Telenor och Tele2

2024 08 27

En omfattande störning har slagit till mot Telenor och Tele2.

Problemen upptäcktes i Göteborg redan under gårdagen.

Ett större antal användare till de två telekombolagen, som använder sig av samma nät, kunde varken ringa eller surfa.

På tisdagsmorgonen är problemet fortfarande inte löst, rapporterar Göteborgs-Posten.

– Det är tyvärr en ganska stor driftstörning av ovanligt slag, betonade Boel Bengtsson som är presschef på Telenor igår för tidningen.

Ingen förklaring

Enligt Telenor var ett större utrymme, som i sin tur styr omkring 50 basstationer, utan ström.

På måndagskvällen skulle ett reservkraftverk ha startat igång mobilnätet igen, men det kommer alltså fortsatt in rapporter om problem.

Vad driftstörningar beror på finns det just nu ingen förklaring till. Något strömavbrott pågår inte och det finns inget oväder heller som kan ha påverkat.

– Vi vet inte vad det här beror på. Det är flera olika experter på plats som felsöker, och vi har inte fått besked om hur lång tid det kan ta, säger Boel Bengtsson.

Jobbar just nu

Telenor bekräftar på tisdagen att störningarna är pågående.

– Just nu kan det vara problem att surfa eller ringa via mobiltelefon eller ringa via bredbandet i Göteborg, framhåller telekomjätten på sin hemsida.

Problemet beskrivs som en “större störning".

– Våra tekniker jobbar med att lösa problemet så snabbt som möjligt för att du ska kunna ringa och surfa så snart som möjligt igen. 

Enligt Telenor förväntas driftstörningen vara löst vid 10-tiden på tisdagen.

Inte lika illa som i våras

För närvarande finns det inga uppgifter om att fler städer än Göteborg ska ha påverkats i lika stor utsträckning.

I våras drabbades Telenor av en ännu större driftstörning när till och med sjukvårdsupplysningen 1177 påverkades.

Flera kommuner, även då i Västra Götaland, kunde inte heller använda telefontjänsterna vid tillfället.

Fakta Telenor Sverige AB:

  • Täcker 99,9 procent av Sveriges befolkning
  • Tillhandahåller 3 miljoner mobilabonnemang
  • 700 000 fiber- och bredbandskunder
  • 500 000 tv-kunder
  • Omsätter 12,6 miljarder kronor
  • Cirka 1 600 anställda
  • Totalt 209 miljoner abonnenter i Norden och Asien
  • Hela Telenorkoncernen omsätter cirka 80 miljarder norska kronor
  • Noterade på Oslo Börs

Källa: Telenor

Foto: Sarah B

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen