Mystiskt meddelande cirkulerar i Sverige

2023 09 05

Ett mystiskt sms har skickats ut till flera svenska telefonnummer den senaste tiden.

Avsändaren av textmeddelandet utgör sig för att vara ”Emma från Career Star”.

I sms:et skriver avsändaren att man söker efter unga människor i Sverige som är över 20 år.

– För att hjälpa apputvecklare att exponera sina appar och ladda upp innehåll för att öka synlighet, exponering och appnedladdning för bättre ranking i appbutiker, hävdas det.  

Avslutningsvis skriver ”Emma” att det rör sig om högst 90 minuters arbete per dag, fem dagar i veckan. Lönen uppges vara ”3 000 – 5 000 kronor per dag”.

Trendar på Google

Textmeddelandet har skickats till flera svenska nummer.

Det rapporterar SVT som granskat sökningar på sökmotorn Google och sociala medie-plattformen Tiktok.

– Enligt Google Trends har en tydlig ökning noterats under slutet av augusti för sökningar på ”Career Star”, och relaterade sökningar på ”sms”, ”Emma” och ”bluff”, framhåller tv-kanalen.

En liknande söktrend noteras bland unga användare på Tiktok.

Det händer om du svarar

SVT har även undersökt vad som händer om man svarar på sms:et.

Tv-kanalens reporter Henrik Sköld uppger att han får svar efter bara någon minut, men inte från ”Emma från Career Star”. Istället utger sig avsändaren för att heta ”Kim Minji”.

Efter en kortare sms-konversation skickar ”Kim Minji” en länk som avsändaren ombeds att klicka på för att få mer information om det påstådda jobbet.  Hon hävdar även att hon representerar ett svenskt marknadsföringsföretag i Stockholm.

Ett påstående som visar sig vara falskt när SVT kontaktar det svenska företaget.

Polisen uppmanar: Klicka inte

Textmeddelandet från ”Emma på Career Star” uppfyller många av de kriterier som polisen uppger att bedragare använder sig av för att lura personer.

På sin hemsida uppmanar polisen till misstänksamhet när man uppmanas att klicka på en länk och ange sina personliga koder.  

Vid bedrägeriförsök är det vanligt att mottagare  uppmanas att klicka på en länk där exempelvis en extra bokstav eller siffra lagts till i webbadressen. Den falska länken går sedan till en sida som är identisk eller snarlik med den ursprungliga.

– Du kan enkelt tro att det är den rätta webbadressen, men är helt i händerna på bedragare. Du känner dig trygg och är därför inte observant på samma sätt som vid till exempel okända länkar, framhåller polisen.

Vid ett klick på en okänd länk kan bedragare komma över flera känsliga uppgifter.

– Om du klickar på en okänd länk kan bedragare komma över dina lösenord och på så vis använda din identitet på nätet. Det kan även hända att internetanslutningen slutar att fungera, att datorn drabbas av virus eller att datorn till och med går sönder, understryker polisen.

Foto: Firmbee.com

Text: Redaktionen


Kraftig prisförändring för chips och godis

2024 11 06

Snacks och godis är den varukategori som ökat mest i pris.

Det visar ny statistik från Matpriskollen. 

Sedan oktober 2023 har priserna för snacks och godis ökat med hela 8,4 procent i genomsnitt. Det är 3,3 procentenheter mer än mejeriprodukter, som tar andraplatsen på prisökningslistan.

”600 miljoner kronor dyrare”

I genomsnitt ökade livsmedelspriserna med 0,2 procent i oktober, enligt Matpriskollen.

– 0,2 procent kan låta som en mycket liten siffra men det innebär faktiskt ungefär 600 miljoner kronor dyrare dagligvaror på årsbasis så det rör sig om ganska stora summor även om vi de senaste åren tyvärr sett betydligt högre ökningar än så, säger Matpriskollens vd Ulf Mazur i ett uttalande.

Enligt Mazur är prisökningarna på mejeriprodukter mest oroväckande.

– Det vi ser är dramatiskt då mejeriprodukter utgör hela 18 procent av totala dagligvaruförsäljningen. så det är en stor del av vad vi handlar och äter.

Tre produkter pekas ut

Tre mejeriprodukter noterade störst prisökningar i oktober. Det rör sig om matfett som ökade mest med 3,6 procent och mjölk & grädde med 2,4 procent.

Arla Foods och Norrmejeriers produkter utgjorde en stor del av prisuppgångarna.

–  Ett Bregottpaket 500 gram, har nu ökat med 10 kronor sedan i våras. Nu steg det 5 kronor eller runt 10 procent. Priserna nu är på samma höga nivå som efter att kriget bröt ut 2022. Detsamma gäller smörpaketen från Arla. Ett laktosfritt smörpaket från Arla kostar nu cirka 75 kronor. En ökning med hela 7 kronor under oktober. Det är stora ökningar och tyvärr är det nog mer att vänta då matfettspriserna ökar i Europa, säger Ulf Mazur.

Därför stiger priset

Enligt Matpriskollen finns det tre anledningar till varför mejeripriserna ökar:

- Avräkningspriset till Arlas bönder har ökat 7 månader i rad och nu höjdes det även för november. Det är nu högre än 2022. Avräkningspriset reflekterar efterfrågan och utbud på mjölk i Europa. Sedan ett tag är efterfrågan mycket högre än utbudet och då stiger priserna och ersättningen Arlabönder i alla länder likaså. Mängden mjölk i Europa minskar och räcker helt enkelt inte till och då stiger priserna. 

- Det andra är den Gröna omställningen, där vi i Sverige måste göra stora klimatinvesteringar för att klara våra klimatmål. Därför fonderar Arla Foods pengar så att man kan stötta initiativ på gårdarna för att göra insatser för biologiska mångfalden och på så sätt minska utsläppen eller användandet av fossila produkter. Det kan tex vara att testa nya foder för att få ner utsläppen av metangas. Det kostar bara för bonden, men man investerar för att möta klimatmålen.

- Det tredje är de ökande förpackningsavgifterna på grund av Producentansvaret för förpackningar som infördes 2023, där producenten av en produkt ska betala kostnaden för återtagningen. Kommunerna sköter insamlingen, men producenterna får notan och därefter vi konsumenter och den ökar hela tiden. 

Källa: Matrpiskollen

Foto: A. Jostelius resp E. Doronila

Text: Redaktionen


Julklassiker till Sverige – ska konkurrera ut Aladdinasken

2024 11 05

Marabous chokladask Aladdin är ett givet inslag i många hem under julfirandet.

Det vill den finländska chokladjätten Fazer ändra på.

I dag, måndag, lanserar Fazer en ny julask som samlar många av företagets chokladfavoriter – bland annat Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia.

Fazer kallar chokladasken för en ”julklassiker” och menar att det är en ”perfekt produkt” att ha i hemmet under jul- och nyårsfirandet.  

– Med sju olika populära smaker finns något för alla. En lagom stor ask som är perfekt både som gåva som att dela med familjen, framhåller företaget i ett uttalande.

“Kommer att tisslas och tasslas”

Robert Engman, VP Commercial Fazer Sweden, tror att chokladasken kommer få stort genomslag.

– Fazer Klassiker är en ultimat chokladask för vinterns alla höjdpunkter. Helt klart redan en klassiker som vi tror det kommer att tisslas och tasslas om i julstugorna. Vi har samlat ihop flera favoriter och skapat en perfekt mix av ett tryggt val och variation, säger han.

Här är alla smaker

Fazers nya chokladask innehåller 32 praliner fördelat på sju olika smaker i två lager:

- Fazermint, Truffle 

- Karl Fazer, Crispy toffee 

- Karl Fazer, Milk chocolate truffle 

- Finlandia 

- Dumle Original 

- Dumle Fudge 

- Geisha, Seasalt & Caramel 

Aladdinasken lämnas oförändrad

De senaste åren har innehållet i Marabous Aladdinask väckt starka reaktioner. År 2014 blev det ramaskri när den klassiska trillingnöten plockades bort.

Inför årets julfirande lovar Marabou att inte byta ut några praliner. Chokladasken kommer lämnas oförändrad.

– Till årets jul kommer Marabou inte med några förändringar i Aladdin pralinasken.

Det bekräftar Maija Bjureström, Senior Brand Manager hos Marabou-ägaren Mondelēz, i en kommentar till Expressen.

Foto: Mondelez Nordic Press Office resp Fazer

Text: Redaktionen