SVERIGE: Myndighet varnar kunder som väljer fakturabetalning

2022 12 19

Mängder med fakturor anses vara vilseledande.

Just nu är den mest hektiska shoppingperioden på hela året när svenska folket köper eller beställer hem julklappar till familj, släkt och vänner.

Allt fler väljer också att använda sig av alternativet att betala via faktura, det vill säga att skjuta upp betalningen.

Men alternativet är inte problemfritt – anmälningar om otydliga fakturor som vilseleder kunder strömmar in till Konsumentverket.

Problemet är så pass omfattande att myndigheten nu väljer att gå ut men en varning till alla konsumenter som brukar handla på faktura.

Brister hos 6 av 8 bolag

Enligt en granskning som Konsumentverket genomfört visade det sig att sex av åtta kreditgivare hade flera brister när handlar om att utforma korrekta och tydliga fakturor.

– Vi ser flera exempel där konsumenter som valt att betala hela beloppet vid ett tillfälle erbjudits delbetalning av så låga belopp som under 100 kronor, säger Martin Olsson, jurist på Konsumentverket, i ett pressmeddelande.

– Det är anmärkningsvärt att kreditgivare erbjuder delbetalning av så låga belopp till konsumenter som från början har valt fakturabetalning.

Respekterar inte kundens val

Konsumentverket vill också upplysa om att flera av de granskade bolagen har marknadsfört delbetalningsbelopp på fakturor till konsumenter som valt att betala hela beloppet vid ett och samma tillfälle – alltså ett helt annat betalalternativ.

– I de fallen har konsumenternas val av betalningsalternativ inte respekterats utan bolagen har i direkt strid med myndighetens allmänna råd marknadsfört andra kreditalternativ på fakturan, säger Emelie Rogner, även hon jurist vid Konsumentverket, till myndighetens hemsida.

Riskerar betala fel

Enligt Konsumentverket kan det bli aktuellt att öppna tillsynsärenden om det inte blir skärpning hos bolagen. 

– Det finns en risk att konsumenten av misstag betalar ett annat belopp än det avtalade vilket påverkar faktorer som återbetalningstid och totalt belopp som ska betalas. Det lämnas i princip ingen information om vad dessa olika erbjudanden innebär rent ekonomiskt för konsumenten, säger Emelie Rogner.

Kundens ansvar

Samtidigt som det blir mer och mer populärt att betala via faktura påminner Konsumentverkets vägledningscentrum “Hallå Konsument” om att det är kundens ansvar att exempelvis betala tid, även om man inte fått hem sin faktura.

Annars kan företaget ta ut en påminnelseavgift eller skicka ärendet till inkasso.

– Om du har fått en felaktig faktura, påminnelseavgift eller krav från inkasso, måste du protestera till företaget skriftligen, framhåller Hallå Konsument på sin hemsida.

Foto: E. Zhyvchik

Text: Redaktionen


Oväntad smitta sprider sig i Sverige – här är symtomen

2025 07 14

Sjukdomen harpest har fått fart i Sverige.

Bakterieinfektionen var tidigare till stor del begränsad till Norrland.

Nu har den spridit sig även till södra landet.

Bland annat ökar sjukdomen i Västra Götaland, rapporterar VGR Fokus. 

Och det är med en ovanlig timing.

– Flest fall av harpest brukar rapporteras under sensommar och höst, men vi har redan nu under början av sommaren fått fler fall inrapporterade, jämfört med motsvarande tid förra året, säger smittskyddsläkare Thomas Wahlberg till nyhetskanalen.

Uppmanar befolkningen

Förra året rapporterades det in 61 fall i samma region.

Ett nytt rekord.

Nu uppmanar Thomas Wallberg vården att vara beredd på att harpest också drabbar södra Sverige.

Uppmaningen riktas även till befolkningen som behöver informeras om vad som pågår, menar smittskyddsläkaren.

Man förknippar inte harpest med den här delen av Sverige men vi ser nu att det har etablerats i vårt område. Det är viktigt att höja medvetenheten om detta, så att man kan få rätt diagnos och behandling snabbt, säger Thomas Wallberg till DN.

"Sök vård"

Harpest smittar inte mellan människor, men bakterieinfektionen kan överföras till människor på olika sätt. Vanligtvis sker det genom att bli biten av en mygga, fästing eller broms. 

Har man fått i sig förorenat vatten eller andats in damm från förorenat gräs eller hö riskerar man också att smittas. Samma sak gäller om man rört vid ett sjukt djur.

Dödligheten är låg, men det kan ta flera veckor att bli frisk.

 – Den som drabbas ska söka vård och sjukdomen kan behandlas med antibiotika. Utan behandling kan det ta lång tid innan man blir frisk, säger Thomas Wahlberg till VGR Fokus.

Här är symtomen

Folkhälsomyndigheten har hittills registrerat 50 fall av sjukdomen i Sverige.

Det är “jämförelsevis många” för den här tiden på året, skriver Läkartidningen. 

Flest fall har rapporterats från just Västra Götalandsregionen, elva stycken.

Den som drabbas av harpest får vanligen ett eller flera av följande symtom:

  • Hög feber och frossa
  • Trötthet
  • Ont i huvud och kropp
  • Illamående

Vilka symtom du uppvisar beror på hur du fått smittan. Har du till exempel andats in förorenat damm kan du få hosta och lunginflammation. Andra symtom är bland annat följande:

  • Sår på huden som kan bli infekterat, svullet och ömt
  • Lymfkörtel som svullnar och gör ont
  • Sår i mun och svalg
  • Besvär från ögonen

Källa: 1177/Vårdguiden

Foto: P. Tankilevitch

Text: Redaktionen


Flera elbolag går ut med varningar – ”Avsluta genast”

2025 07 14

Flera elbolag utfärdar samma varning.

Och det har på nytt med bedrägerier att göra.

Det rör sig om olika typer av bedrägeriförsök där planen är att bedragarna ska lyckas lura tilltänkta offer på pengar.

Elbolag varnar

Bland bolagen som har gått ut med varningar finns Eskilstuna Energi & Miljö, Vattenfall och nu senast Borlänge Energi.

Det sistnämnda bolaget meddelar att kunder har hört av sig och “berättat om att de blivit kontaktade av försäljare som påstår sig samarbeta med oss”.

– Försäljarna påstår att de ringer från ett företag som heter Nordic Best Energi, de säger att de behöver lägga om ditt avtal och få ett billigare, varnar Borlänge Energi.

– Kunderna uppmanas sedan att godkänna via sms. Denna information stämmer inte.

“Blir uppringda”

Även Eskilstuna Energi & Miljö går ut med en liknande varning.

Deras kunder har nyligen meddelat att de blivit uppringda av personer som utger sig för att komma från bolaget och hävdar att kunden ska få pengar tillbaka.

– Uppringaren vill att kunden ska legitimera sig med BankID för att få pengar tillbaka. Om någon säger att de ringer från oss på EEM och vill att du ska logga in med BankID, avsluta genast samtalet, lyder varningen.

– Vi använder oss inte av detta arbetssätt vid felaktiga utbetalningar och ringer aldrig upp dig och ber dig att legitimera dig med BankID.

Flera saker

Vattenfall varnar för att bedrägeriförsöken kan handla om flera olika metoder.

Det kan handla om oväntade samtal, e-postmeddelanden eller besök från folk som påstår sig att representera Vattenfall. 

“Kommer aldrig”

Vattenfall meddelar att de aldrig kommer att kontakta dig och be om personlig information som användarnamn, lösenord eller bankuppgifter.

– Vi kommer inte heller att erbjuda betalning eller ersättning för att tillhandahålla sådan information. Det är tecken på ett potentiellt bedrägeri, menas det.

– Du behöver inte vara en befintlig kund eller leverantör till Vattenfall för att bli måltavla. 

Foto: T. Ärlemo Svenska kraftnät

Text: Redaktionen