JUST NU: Mycket stark oro bland forskare efter vulkanutbrott

2022 11 30

Strömmen har gått i ett av världens viktigaste klimatobservatorium efter Mauna Loas vulkanutbrott i måndags.

Mauna Loa-observatoriet är ett av de mest använda i världen för att mäta koldioxidnivåer i jordens atmosfär.

Observatoriet har nu tappat tillgången till ström och för närvarande kan inga data registreras på grund av vulkanutbrottet.

– Mauna Loa, som är världens största aktiva vulkan, fick ett utbrott tidigt på måndagsmorgonen – för första gången på nästan 40 år.

Utbrottet bidrog till enorma lavaströmmar som forsade ner för sluttningar och som även påverkade vägen som leder fram till själva Mauna Loa-observatoriet, skriver CNN.

Kan ej mäta koldioxidnivåer

Utbrottet har bidragit till att observatoriet inte har tillgång till ström, vilket påverkar upprätthållandet av den så kallade ”Keeling Curve”, ett slags graf som mäter atmosfärisk koldioxid och som ligger till grund för vetenskapliga bevis vad gäller klimatkrisen.

”Keeling Curve” har bidragit med mätningar av atmosfärisk koldioxid sedan 1950.

Ralph Keeling, som är geoforskare och son till skaparen av ”Keeling Curve” är mycket oroad.

– Det är en stor sak, säger han till CNN.

Kan förändras snabbt

USGS (US Geological Survey) har tidigare uppmanat invånare att vara uppmärksamma och följa utvecklingen efter att Mauna Loas utbrott.

Vulkanens utbrott kan, redan i tidigt stadie, vara mycket kraftfullt och lavaflödets utsträckning kan förändras snabbt.

Den lokala myndigheten, Hawaiian Volcano Observatory (HVO) har genomfört flygspaning för att få en översikt av utbrottet och bedöma risknivån, rapporterar Reuters.

– Över ett dussin jordbävningar med magnitud över 2,5 har drabbat regionen under de senaste två timmarna, framhöll USGS i måndags.

Den kraftfullaste jordbävningen mätte 4,2 på Richterskalan.

Senaste utbrott i april

Mauna Loa har en höjd på totalt 4 170 meter över havet.

Vulkanens senaste utbrott inträffade i mars och april 1984. Lavaflödet från vulkanen sträckte sig över åtta kilometer och nådde närliggande staden Hilo.   

Fakta USGS varningsnivåer

- VANLIG NIVÅ

Vulkanen är i ett vilande, icke-eruptivt tillstånd eller har vulkanaktiviteten upphört och vulkanen har återgått till icke-eruptivt bakgrundstillstånd.

- RÅDGIVANDE NIVÅ

Vulkanen uppvisar tecken på en förhöjd nivå eller har vulkanaktiviteten minskat avsevärt efter en förändring, men fortsätter att övervakas noga för eventuell förnyad ökning.

- HÖJD BEREDSKAP

Vulkanen uppvisar ökad aktivitet och en ökad risk för utbrott eller är utbrott på gång men det utgör en begränsad risk. 

- VARNING 

Farligt utbrott är nära förestående.

Utbrottet har nu bidragit till att forskare måste leta efter nya alternativa platser för MUana Loa-observatoriet.

Källa: US Geological Survey (USGS)

Foto: P Sberni

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryskt oljefartyg attackerat – kraftiga explosioner

2025 12 02

Explosioner skakar en rysk oljetanker utanför Senegals kust.

En rysk oljetanker har drabbats av fyra explosioner utanför Senegals kust nära huvudstaden Dakar.

Det är den tredje incidenten på kort tid som involverar fartyg som transporterar rysk olja trots västerländska sanktioner, rapporterar ABC News.

Explosioner på Mersin

Enligt rederiet Besiktas Shipping inträffade explosionerna på tankern Mersin.

Vatten började strömma in i maskinrummet efter sprängningarna, men företaget meddelar att fartyget förblev stabilt.

Rederiet uppger att alla 22 besättningsmedlemmar – mestadels turkiska – är trygga och att det inte registrerats någon oljeläcka eller omedelbar miljö­förorening.

– Ingen miljöförorening har upptäckts, och vi övervakar situationen noga, säger en representant från Besiktas Shipping till Bloomberg.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Fartyg under kontroll

Efter explosionerna har Mersin stabiliserats och placerats under bogsering och teknisk övervakning, enligt uppgifter från Senegals hamnmyndighet.

Tankern transporterade gasolja och hade tidigare under året besökt flera ryska hamnar, enligt analysföretaget Kpler.

Orsaken till explosionerna är ännu inte bekräftad.

En utredning har inletts av senegalesiska myndigheter.

Tredje på några dagar

Incidenten följer helgens explosioner på de ryska “skuggskepps”-tankrarna Kairo och Virat i Svarta havet under helgen.

Turkiets utrikesministerium uttryckte oro över attackerna, som “utgjorde allvarliga risker för sjösäkerheten, liv, egendom och miljön i regionen.”

Virats destination var oklar och fartygsdata visade att det väntade på order i Svarta havet.

Fartyget sanktionerades av USA i januari under ett annat namn, och senare under året även av Storbritannien och EU.

Samtidigt drabbades Kairos, även den gambiskt flaggad, av en explosion i närliggande vatten.

EU hade sanktionerat Kairos tidigare i år, och fartyget hade lämnat en indisk hamn tidigare i november för att återvända till Novorossiysk i Ryssland.

En källa inom Ukrainas säkerhetstjänst SBU uppger för CNN att fartygens attacker genomförts med uppgraderade Sea Baby-navaldrönare i en gemensam operation med ukrainska marinen.

Båda tankrarna var tomma vid attacken och har tagits ur tjänst efter explosionerna.

– Detta är en pågående operation för att neutralisera fartyg som transporterar rysk olja i strid med sanktioner, uppger SBU-källan till CNN.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: K.-Sergeychik

Text: Redaktionen


Preem slutar sälja kritiserad diesel

2025 12 02

Preem kommer att slopa ett drivmedel som under en längre tid varit föremål för kritik.

Från och med nu kommer bensinkedjan att sluta blanda in RME i produkten Preem Evolution Diesel.

RME är en typ av biodiesel som framställs av rapsolja.

Inblandningen i diesel har dock ifrågasatts av flera skäl, bland annat för att det kan leda till sämre köldegenskaper, högre bränsleförbrukning och för att produktionen anses ha svagare klimatnytta jämfört med HVO.

– Våra kunder har länge efterfrågat en diesel fri från RME. Genom att ta bort RME kan vi erbjuda en diesel till marknaden som håller en högre teknisk prestanda, utan att göra avkall på drivmedlets klimatprestanda, säger Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem, i ett uttalande.

"Finns en missuppfattning"

Ända sedan 2006 har RME använts i svensk standarddiesel. Det finns dock en nackdel för den som tankar drivmedlet – bränslet är mer känsligt för vatten och mikrobiell tillväxt.

I förlängningen kan det leda till driftstörningar, understryker Preem.

Den diesel som bensinkedjan nu ska börja sälja istället ska därmed förebygga de problemen, särskilt för fordon som används i kallt väder eller som står oanvända under en längre tid.

– Det finns en missuppfattning om att alla dieseltyper fungerar likadant, men så är det inte. HVO är kemiskt likvärdig med fossil diesel, vilket ger mindre risk för driftproblem och ger en bättre prestanda året runt än med RME. Detta stärker vårt erbjudande till transportsektorn i hela Sverige, säger Daniel Granquist.

LÄS MER: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Gotland enda undantaget

Skiftet kommer att göras på Preems cirka 500 stationer i Sverige. Förändringen görs därmed hos kedjan över i princip hela landet. Det enda undantaget är fyra stationer på Gotland som tills vidare kommer att fortsätta sälja diesel med RME.

Skälen till att de gotländska Preemstationerna inte omfattas av bytet är logistiska.

Sedan tidigare har Preem lanserat den nya produkten på drygt 200 stationer.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Foto: Preem

Text: Redaktionen