SVERIGE: Mycket positiv signal för personer som lurats av bedragare

2022 11 09

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, har i dag presenterat nya riktlinjer för banker vars kunder har blivit lurade av bedragare.

Myndigheten har granskat nio ärenden. I åtta av nio ärenden anser ARN att bankerna ska återbetala merparten av de besparingar som bedrägerioffer har förlorat, uppger Konsumentverket i ett pressmeddelande.

Bakgrund

Bakgrunden till ARN:s nya rekommendationer är en dom som Högsta domstolen, HD, meddelade i somras. En konsument blev 2018 lurad på en stor summa pengar av en bedragare.

HD bedömde att konsumenten agerat grovt oaktsamt, men inte särskilt klandervärt. Konsumenten fick därmed endast betala 12 000 kronor av de transaktioner som genomförts.

– En vägledande dom som nu har fått till följd att ARN harändrat sin praxis. I tidigare, liknande ARN-ärenden har konsumentens agerande,nästan undantagslöst, bedömts som särskilt klandervärt och konsumenten har själv fått bära hela förlusten, framhåller Konsumentverket.

"Mycket stor betydelse"

Cecilia Tisell, Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket, framhåller att HD:s dom från i somras är direkt avgörande.

Utan HD:s vägledande dom hade förhållandet varit det motsatta, vågar jag påstå. Domen är av mycket stor betydelse för människor som har drabbats av bankbedrägerier. Det gläder mig att ARN nu ändrar sin praxis i enlighet med HD:s vägledning och rekommenderar bankerna att ersätta sina drabbade kunder, säger Cecilia Tisell.

Hon tillägger:

– Jag förutsätter nu att bankerna följer ARN:s rekommendationer liksom att de på eget initiativ omprövar tidigare fall där de låtit konsumenterna bära hela förlusten.  

Representanterna från bankbranschen har dock en avvikande uppfattning jämfört med ARN i samtliga ärenden som behandlats, enligt Konsumentverket.

Undvik bedragare

Att skydda sig mot bedragare kan vara svårt –  tillvägagångssätten som bedragare idag har att lura sina medmänniskor är många, uppger Swedbank.

Banken rekommenderar flera åtgärder som konsumenter kan vidta i förebyggande syfte:

Skydda dina id-handlingar, personnummer och adressuppgifter
Förvara din personliga information, kort, dosa och liknande på ett säkert ställe. Lämna inte ut ditt personnummer, organisationsnummer eller fullständiga adressuppgifter om det är inte är nödvändigt och aldrig till någon som du inte har tillräcklig information om. Polisanmäl alltid en förlust av en id-handling.

Lämna aldrig ut lösenord eller koder
Dina koder och lösenord till exempelvis kort och system, inloggning/signering i internetbanken eller mobilbanken är personliga och du ska aldrig dela dem med någon. Använd även starka och svåra lösenord för att logga in på sidor där det finns känslig information om dig, till exempel sociala medier. Byt regelbundet lösenordet.

Säkra din dator och mobil
De flesta identitetsstölder sker på webben. Se därför till att ha uppdaterade brandväggar, virusprogram, spamfilter och filter mot nätfiske. Använd alltid ett lösenord till ditt trådlösa nätverk hemma och aktivera säkerhetsinställningar på din router för att förhindra att obehöriga ges åtkomst. Säkerhetskopiera alla dina system så att dessa kan återställas om något skulle ske.

Använd sunt förnuft när du surfar
Håll utkik efter en symbol med hänglås i, eller bredvid, adressfältet i din webbläsare och se till att webbadressen inleds med "https". Det betyder att webbsidan är krypterad vilket innebär att ingen annan kan läsa av den kortinformation eller de lösenord du skriver in. Undvik att logga in på ditt bankkonto från en allmän dator eller ett oskyddat trådlöst nätverk.

Var försiktig med mejl
Öppna eller svara inte på mejl om du inte vet vem avsändaren är. Skicka heller aldrig personliga uppgifter via mejl eller klicka på länkar i mejl. Skriv istället själv in den webbadress som du vill besöka, till exempel www.swedbank.se.

Adressändring
Spärra dig mot ändring av din folkbokföringsadress på skatteverket.se.

Lås din brevlåda
Låt aldrig din post ligga i trapphus eller i öppna brevlådor. Om möjligt se till att ha en låst brevlåda. Är du bortrest en längre tid - eftersänd posten, be någon ta hand om den eller lagra/pausa utdelningen. Många myndigheter och företag erbjuder även att skicka post till en digital brevlåda.

Håll regelbunden koll på dina kontoutdrag
Då kan du snabbt upptäcka felaktiga transaktioner. Var också observant på att du får dina förväntade fakturor regelbundet eller om du får några oväntade.

Riv sönder/makulera papper
Riv sönder/makulera papper med personlig information på innan du kastar dem i soporna.

Kontakta polisen vid misstänkt ID-kapning
Om du misstänker att din identitet missbrukas av bedragare, anmäl detta till polisen på telefon 114 14.

Källa: Swedbank

Foto: C. Wang 

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryska tåg attackerade

2025 09 14

Två ryska tåg har spårat ur.

Ukraina fortsätter att attackera rysk infrastruktur.

Främst rör det sig om gas-och oljeinfrastruktur.

Nu kommer dock uppgifter om att två ryska tåg har spårat ur – och Ukraina tar enligt källor på sig attacken, rapporterar AFP.

Två tåg urspårade

Det framgår i nuläget inte exakt vad anledningen till urspårningarna är.

Klart står dock att två tåg i olika delar av den västra Leningradregionen i Ryssland spårade ur tidigt på söndagen, vilket ledde till att en tågförare omkom och tågtrafiken stördes.

Incidenterna inträffade några timmar efter att en sprängladdning detonerat på en järnvägssträcka i den västra regionen Oryol i Ryssland sent på lördagen.

“Undersöker sabotage”

En källa inom den ukrainska underrättelsetjänsten uppger att Ukraina står bakom attackerna.

Syftet ska vara att förhindra leveranser till fronten.

– Utredarna undersöker möjligheten att det rör sig om sabotage, säger guvernör Alexander Drozdenko enligt Moscow Times.

Läs mer: Nya regler för ryssar i Sverige

“Är viktiga”

Så här lyder kommentarerna från den ukrainska källan:

– Dessa järnvägslinjer är viktiga försörjningsvägar för ryska styrkor som opererar i riktning mot Kharkiv och Sumy, säger personen enligt Kyiv Independent.

– Skadorna på dessa järnvägslinjer kommer att medföra allvarliga logistiska utmaningar för Ryssland, vilket kommer att ha en betydande inverkan på landets förmåga att genomföra offensiva operationer mot Ukrainas styrkor.

Situationen just nu

Situationen vid frontlinjen är alltjämt låst, ryska styrkor gör vissa framsteg i de östra delarna av Ukraina men det rör sig inte om några större sådana.

Samtidigt fortsätter Ukraina att attackera rysk infrastruktur för att försvaga landets ekonomiska styrka.

Förhandlingar mellan Ukraina och Ryssland är pausade, uppger Kreml.

Läs mer: Sjukt besked om Putins armé – hela befolkningen kan drabbas

Foto:

Text: Redaktionen


JUST NU: 30-åring död efter “allvarliga brister”

2025 09 14

En 30-åring har förlorat livet efter “allvarliga brister” i vårdkedjan.

Tragiska uppgifter kommer nu från Region Kalmar.

Närmare bestämt är det vid Oskarshamns sjukhus som en 30-årig patient har avlidit efter vad sjukhuset beskriver som “allvarliga brister i vårdkedjan”.

Det har hänt

En patient i 30-årsåldern vårdades på medicinkliniken i samband med tilltagande andfåddhet. 

En undersökning av patientens hjärta genomfördes och svaret tolkades som fel på ena hjärtklaffen och en uppföljning bokades.

Två månader senare sökte patienten vård på nytt med andfåddhet och bensvullnad.

“Allvarliga brister”

Lungröntgen visade på stora mängder vätska i bröstkorgen och en försämrad klaffunktion. 

Vattnet tappades men patientens tillstånd försämrades snabbt.

– Patienten flyttades till universitetssjukhus för åtgärd men avled några dagar senare, meddelar Region Kalmar.

– Utredningen visar på flera allvarliga brister i vårdkedjan som ledde till patientens död.

Chefläkaren vid Oskarshamns sjukhus har gjort en anmälan enligt lex Maria efter dödsfallet.

Regionen preciserar inte exakt vilka brister det rör sig om.

Även i Västervik

Även i Västervik har en lex Maria-anmälan gjorts.

Detta efter att en patient inte kallats till uppföljande röntgenkontroller.

– En patient i 70-årsåldern hade vårdats för två former av cancer, förklarar regionen.

– Enligt plan skulle patienten kallas för uppföljande röntgenkontroller var fjärde månad. Efter första kontrollen där svaren var normala föll patienten ur uppföljningen.

“Hade kanske gått”

Region Kalmar fortsätter med att förklara att sjukhuset eventuellt hade kunnat ge botande behandling om kontrollerna utförts som de skulle.

– Ett år senare sökte patienten vård för andfåddhet och då upptäcktes en cancer som inte gick att behandla, menas det.

– Om kontrollerna hade utförts i tid hade spridningen kunnat upptäckas tidigare och det hade möjligen gått att sätta in botande behandling.

Chefläkaren vid Västerviks sjukhus har gjort en lex Maria-anmälan.

Foto: F. Köberl

Text: Redaktionen