Moderaterna riktar kritik mot Hanif Bali

2021 10 07

Moderaterna har nu avslutat sin internutredning om sexanklagelserna mot Hanif Bali.

Uppmärksamheten kring den moderata riksdagsledamoten Hanif Bali har varit mycket stor sedan anklagelser framkom i pressen om att han skulle ha betett sig olämpligt sexuellt mot en 15-årig flicka.

Moderaterna pausade

Enligt Aftonbladet skulle kontakten ha inletts med att hon fick läxhjälp när hon var 15 år och Expressen rapporterade om uppgifter om att han skulle ha efterfrågat nakenbilder på flickan. Det skulle ha pågått en längre tid enligt Aftonbladets information och det hela ledde till en internutredning av Moderaterna som pausades när flera polisanmälningar inkom och frågan istället blev ett polisärende.

Nekade hela tiden

Hani Bali nekade hela tiden till anklagelserna och nyligen kom besked om att förundersökningen mot honom rörande misstanke om utnyttjande av barn för sexuell posering läggs ned.

– Kan konstatera att det inte rör sig om nakenbilder. Jag anser inte att de aktuella bilderna utgör sexuell posering och därför har jag i dag lagt ner förundersökningen, meddelade chefsåklagare Maria Sterup på Särskilda Åklagarkammaren.

Internutredningen avslutad

Moderaterna har därefter gått vidare med sin interna utredning och nu kommer besked om att den är avslutad.

– Det finns inga misstankar om att Hanif Bali har gjort något brottsligt, konstaterar Moderaterna,.

Partiet kritiserar Bali

– I det aktuella fallet har de inblandade personerna lämnat delvis olika uppgifter om vad som har hänt, och på flera väsentliga punkter står ord mot ord. Detta gör det svårt att dra säkra slutsatser om vad som förekommit, poängterar Moderaterna i sin avslutade internutredning.

Samtidigt riktar Moderaterna kritik mot “inslag av Balis agerande”.

– Oavsett vilken version som stämmer finns inslag i Hanif Balis agerande som förtjänar kritik. Det är klart att Hanif Bali borde ha avbrutit kontakten tidigare, vilket han själv också har konstaterat offentligt. Vidare framgår av Moderaternas etiska policy och kandidatförsäkran att en förtroendevald är skyldig att informera partiet om han eller hon kan hamna i en situation som innebär att förtroendet kan ifrågasättas. Hanif Bali informerade inte partiet om denna händelse när den inträffade - det borde han ha gjort, uppger Moderaterna i sitt uttalande. 

ANALYS

Att Hanif Bali beslutat att säga nej till omval och därmed lämnar riksdagen och toppolitiken efter valet 2022 samt att Åklagarkammaren lade ned förundersökningen har lett till att såväl den interna som den externa pressen som fanns på partiledningen att agera mot Hanif Bali avtog.

Samtidigt markerar kritiken mot Hanif Bali i Moderaternas internutredning att partiet ifrågasätter hans omdöme.

Foto: Hanif Bali, FB


Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Chokladtillverkare går i konkurs

2025 02 04

Chokladtillverkaren Choki AB går i konkurs.

På måndagen kommer ett nytt konkursbesked.

Den här gången är det chokladtillverkaren Choki - som bland annat låg bakom Huski-chokladen - som tvingas tacka för sig.

Det rapporterar Breakit.

Går i konkurs

Huski har uppmärksammats efter att ha nått sponsringsavtal med bland annat fotbollsklubben Hammarby, och har även synts på Formel 1-bilar.

Choki har dock kämpat med vad som beskrivs som “blygsamma intäkter” samtidigt som kostnaderna för sponsringsavtalen har varit stora.

År 2022 gjorde Choki enligt Breakit ett förlustresultat på 114 miljoner kronor.

“Avvecklar verksamheten”

Under våren 2024 gick dotterbolaget Choki Sweden AB i konkurs - och nu sker det samma med moderbolaget.

– Styrelsen har under verksamhetsåret arbetat med att avveckla verksamheten. Under denna process har flera konflikter uppstått med sponsorer och sponsoravtalet, framgår i ett dokument som Breakit fått tag på.

Enligt den senaste årsredovisningen gjorde Choki AB ett förlustresultat på 79 miljoner.

Konkurserna minskar

De senaste åren har präglats av många konkurser i en rad olika branscher.

En ny rapport från kreditinformationsföretaget UC visar dock att antalet företagskonkurser minskade med 19 procent i januari jämfört med samma period föregående år.

“Tecken på ljusning”

UC förklarar.

– Efter ett år av berg- och dalbana gällande företagskonkurser noteras nu tecken på ljusning. UC noterar en minskning av konkurser inom byggsektorn, där antalet konkurser minskade med 15 procent. 

– Inom detaljhandeln minskade konkurserna med 8 procent. Hotell- och restaurangbranschen visade också en minskning av konkurser med 18 procent.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

Näringslivet hoppas på att ytterligare räntesänkningar från Riksbanken ska få fart på konjunkturen igen och att svenska konsumenter ska våga spendera mer pengar.

Foto: T. Bykovets

Text: Redaktionen