SVERIGE: Mobiltelefoner kan sluta fungera

2023 06 16

Flera typer av elektronisk utrustning kan sluta fungera i närtid.

Det uppger Konsumentverket och Post- och Telestyrelsen i ett pressmeddelande.

Myndigheterna framhåller att både ”mobiler och annan teknisk utrustning” riskerar att stängas av för gott.

Slutar fungera

Anledningen är att mobilnäten  2G och 3G kommer att stängas ner helt – senast i slutet av 2025.

– Det innebär att mobiler och annan teknisk utrustning som enbart fungerar via de två mobilnäten i värsta fall kan sluta fungera. Därför är det dags att kontrollera om din utrustning klarar uppgraderingen, framhåller Konsumentverket.

Krävs en uppgradering

De allt högre kraven på snabb kommunikation gör att tekniken i näten behöver uppgraderas till 4G/5G-hastighet.

– Uppgraderingen innebär att utrustning som styrs via mobilnätet kan sluta fungera om det inte går att uppgradera till de nyare näten. Det kan till exempel handla om robotgräsklippare, hemlarm och routrar, skriver Konsumentverket.

Utrustning som kan beröras

Flera typer av elektronisk utrustning riskerar att sluta fungera.

Bland annat:

- Äldre mobiltelefoner, datorer och surfplattor med SIM-kort

- Routrar och USB-donglar

- Fjärrstyrda värmepumpar

- Hemlarm

- Robotgräsklippare

- Spårtaggar för bilar, cyklar och djur

- Videoövervakning

- Åtelkameror

- Personlarm

- Trygghetstelefoner

- Nödsamtal från bilar (sk. eCall)

Gäller även ny utrustning

Det är dock inte endast äldre elektronik som kommer att påverkas av nedstängningen av de gamla näten. 

Även ny utrustning kan komma att påverkas.

Konsumentverket uppmanar därför konsumenter att vara extra uppmärksamma när ny elektronik ska inhandlas.

– Om du ska köpa ny utrustning är det viktigt att du kontrollerar att det finns stöd för 4G/5G. Det kan du göra genom att titta i beskrivningen, står det inget om 4G/5G finns det förmodligen inget stöd för de näten, skriver myndigheten och tillägger:

– Om ett företag sålt varor som inte har stöd för 4G/5G och inte informerat dig om det är varan felaktig.  Då ska du reklamera varan.

Konsumentverkets bästa tips

- Kontrollera att din utrustning har stöd för 4G/5G.

- Om stöd saknas, undersök om utrustningen kan uppgraderas eller om du behöver köpa ny.

- Undersök om dina abonnemang och SIM-kort har stöd för 4G/5G. Det har alla stora operatörers abonnemang.

- Om du ska köpa ny utrustning, var noga med att kontrollera att den har stöd för 4G/5G.

- Om utrustningen saknar stöd för 4G/5G, och du inte har fått information om det, reklamera hos företaget.

Foto: Sarah B

Text: Redaktionen


Klassisk vara slut i nästan alla butiker – tomma hyllor

2024 12 10

Kunder möts av tomma hyllor vart de än går.

Omåttligt populära O’Boy är slut nästan överallt. 

Anledningen är “en tillfällig brist på kakaobönor hos en av våra leverantörer”.

Det framhåller tillverkaren Mondelez, rapporterar Sveriges Radio.

Är krisen åter?

Den plötsliga bristen får många att minnas den uppmärksammade “O’boy-krisen” hösten 2018.

Vid det tillfället berodde de tomma hyllorna på ett tekniskt problem hos tillverkaren, vilket fick privatpersoner att ta saken i egna händer.

Bland annat såldes O’boy för tusentals kronor på säljsajten Blocket och andra andrahandsmarknader.

– Folk är väl galna så länge det gäller socker. En del betalar vad som helst för O’boy tydligen, sade Patrik Lundgren som var en av alla som passade på att sälja sitt lager av den klassiska drycken, till SVT 2018.

Då kommer O'boy tillbaka

Förhoppningen är att det inte ska bli lika illa den här gången.

O’boy beräknas vara tillbaka i butikerna framåt slutet av månaden.

– Som det ser ut nu kommer vi att vara leveransdugliga igen från vecka 51 och framåt, berättar Mondelez för radion.

Chokladjätten vädjar dock om tålamod.

– Det kan ta ytterligare några veckor innan dess att hyllorna är välfyllda igen.

"Krisen slår till igen"

O’boy-bristen 2018 var väldigt omtalad i svenska medier när det begav sig.

Liknande tendenser syns nu.

"O'boy-krisen slår till igen i svenska matbutiker” lyder exempelvis rubriken i Kristianstadsbladet där det rapporteras att varan är helt slut i flera skånska mataffärer, bland annat på Willys, Ica och Coop.

Vi fick reda på att det skulle bli så här förra veckan, det var vår leverantör som berättade det för oss, säger Andreas Sjöstrand, butikschefen på Coop i Broby, till tidningen.

Fakta O’boy:

  • O’boy lanserades redan 1960 och har sedan dess varit Nordens populäraste chokladdryck.
  • Namnet kommer från det amerikanska begreppet "oh boy". Marabous dåvarande marknadschef snappade upp uttrycket under ett besök i USA precis vid tiden av utvecklingen av O´boys recept. Han tyckte att det var ett passande namn för chokladpulvret och så fick det bli!
  • O´boy har genom åren funnits i smakerna vanilj, jordgubb, blåbär, Mocca och mörk choklad.
  • Idag finns O´boy i Original, Less Sugar och smidiga portionspåsar med vattenlösligt pulver.

Källa: ICA

Foto: Jessica Gow, Ica-gruppen

Text: Redaktionen


Raseri mot Swedbank – storbanken spärrar alla konton

2024 12 10

Efter fem transaktioner kunde småbarnsmamman Josefine Roos plötsligt inte använda sina konton på Swedbank.

Totalt handlade det om transaktioner på 14 800 kronor – fyra mottagna swishar från sambon och en utbetalning från köp och sälj-appen Vinted.

Betalningarna väckte misstankar hos Swedbank.

Storbanken kontaktade Josefine Roos och gav henne tio dagar på sig att förklara vad transaktionerna handlade om. 

Några dagar senare låstes hennes konton hos banken. Swedbank meddelade att hennes ärende behandlades, men ingenting hände.

Josefine Roos bankkonton spärrades i ett halvår och flera av hennes räkningar gick till inkasso innan hon kunde öppna ett konto hos en annan bank, rapporterar TV4.

– Du står där, du har små barn, du kan inte handla mat, du kan inte betala dina räkningar. Du får absolut ingen respons tillbaka när du försöker kolla vad som har hänt och vad det grundar sig i, säger småbarnsmamman till tv-kanalen.

Spärrade Bank-ID

Efter sex månaders väntan kom nästa smäll för Josefine Roos.

Swedbank meddelade att hon blivit uppsagd som kund och att hennes Bank-ID spärrats i ett år. 

Beskedet kom som en blixt från klar himmel.

– Du behöver ju för fan Bank-ID till allt. Du är helt handikappad utan, säger hon till TV4.

Swedbank har avböjt att kommentera det enskilda ärendet. Storbanken hänvisar till att kunder kan överklaga beslut till bankens kundombudsman.

Hannes Mård, pressansvarig på Swedbank, har tidigare uppgett att banken är skyldig att förebygga terrorfinansiering, penningtvätt och annan brottslighet.

– Vi har rutiner och system för monitorering av transaktioner. Ser vi mönster som avviker eller misstänker ett bedrägeri kan vi begränsa möjligheterna att använda våra tjänster, sade han i en kommentar till Aftonbladet.

– Vi ställer frågor. Vi måste kunna hantera riskerna som finns, tillade Mård.

Många klagomål

Enligt Konsumenternas bank- och finansbyrå är fallet med Josefine Roos inte unikt.

Uppsagda eller spärrade bankkonton har varit ett vanligt klagomål det senaste året, uppger organisationen till tv-kanalen.

Nya regler – kan blockera kunder

Sveriges banker är skyldiga att arbeta mot penningtvätt, terrorfinansiering och annan ekonomisk brottslighet.

Under 2024 har flera åtgärder införts för att försvåra för kriminella som vill använda bankernas produkter.

I maj meddelade Bankföreningen att svenska banker ska kunna blockera användningen av Swish och Bank-ID för kunder som identifieras som bedragare och så kallade penningmålvakter (personer som tvättar pengar genom att upplåta sitt konto och hjälper till att flytta pengar från brottslig verksamhet).

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen