SVERIGE: Mobiltelefoner kan sluta fungera
2023 06 16
Flera typer av elektronisk utrustning kan sluta fungera i närtid.
Det uppger Konsumentverket och Post- och Telestyrelsen i ett pressmeddelande.
Myndigheterna framhåller att både ”mobiler och annan teknisk utrustning” riskerar att stängas av för gott.
Slutar fungera
Anledningen är att mobilnäten 2G och 3G kommer att stängas ner helt – senast i slutet av 2025.
– Det innebär att mobiler och annan teknisk utrustning som enbart fungerar via de två mobilnäten i värsta fall kan sluta fungera. Därför är det dags att kontrollera om din utrustning klarar uppgraderingen, framhåller Konsumentverket.
Krävs en uppgradering
De allt högre kraven på snabb kommunikation gör att tekniken i näten behöver uppgraderas till 4G/5G-hastighet.
– Uppgraderingen innebär att utrustning som styrs via mobilnätet kan sluta fungera om det inte går att uppgradera till de nyare näten. Det kan till exempel handla om robotgräsklippare, hemlarm och routrar, skriver Konsumentverket.
Utrustning som kan beröras
Flera typer av elektronisk utrustning riskerar att sluta fungera.
Bland annat:
- Äldre mobiltelefoner, datorer och surfplattor med SIM-kort
- Routrar och USB-donglar
- Fjärrstyrda värmepumpar
- Hemlarm
- Robotgräsklippare
- Spårtaggar för bilar, cyklar och djur
- Videoövervakning
- Åtelkameror
- Personlarm
- Trygghetstelefoner
- Nödsamtal från bilar (sk. eCall)
Gäller även ny utrustning
Det är dock inte endast äldre elektronik som kommer att påverkas av nedstängningen av de gamla näten.
Även ny utrustning kan komma att påverkas.
Konsumentverket uppmanar därför konsumenter att vara extra uppmärksamma när ny elektronik ska inhandlas.
– Om du ska köpa ny utrustning är det viktigt att du kontrollerar att det finns stöd för 4G/5G. Det kan du göra genom att titta i beskrivningen, står det inget om 4G/5G finns det förmodligen inget stöd för de näten, skriver myndigheten och tillägger:
– Om ett företag sålt varor som inte har stöd för 4G/5G och inte informerat dig om det är varan felaktig. Då ska du reklamera varan.
Konsumentverkets bästa tips
- Kontrollera att din utrustning har stöd för 4G/5G.
- Om stöd saknas, undersök om utrustningen kan uppgraderas eller om du behöver köpa ny.
- Undersök om dina abonnemang och SIM-kort har stöd för 4G/5G. Det har alla stora operatörers abonnemang.
- Om du ska köpa ny utrustning, var noga med att kontrollera att den har stöd för 4G/5G.
- Om utrustningen saknar stöd för 4G/5G, och du inte har fått information om det, reklamera hos företaget.
Foto: Sarah B
Text: Redaktionen