Mobilsurf nere – telekomjätte har stora problem

2023 03 15

Tele2 har drabbats av omfattande störningar.

Det rapporterar flera svenska medier på onsdagseftermiddagen.

Problemen började vid 14.30- tiden. Vid 16-tiden var problemen fortfarande inte lösta.

– Det finns störningar i internetuppkopplingen och 4G-samtal. Att ringa med 2G och 3G funkar som vanligt, säger Fredrik Hallstan, kommunikationschef på Tele2, till Aftonbladet.

Han tillägger:

– Koppla bort 4G i inställningarna om du upplever problem med att ringa.

Ber om ursäkt

Det är framför allt mobilsurfen som har slagits ut av störningarna..

– Vi håller på att felsöka, framhåller Fredrik Hallstan till SVT.

På Tele2:s hemsida respektive Facebooksida vädjar man kunderna om tålamod.

– Vi jobbar på att lösa det så fort som möjligt, uttrycker telekomjätten.

– Tekniker arbetar med felavhjälpning och vi ber om ursäkt för eventuella olägenheter som störningen kan medföra.

Ramaskri på sociala medier

På sociala medier är användare allt annat än nöjda över störningarna.

– Byter från Vimla till Tele2 förra veckan. Nu har Tele2s nät legat nere i 45 min, twittrar en kund.

– Ja nu kan man ju säg att det inte längre är obegränsad mobildata. FÖr detta kallar jag att vara begränsat, uttrycker en annan på Facebook.

– Nästan två timmar för att få ut störningsinformation. Min arbetsgivare har 800 anställda som är onåbara på grund av detta, skriver en tredje person.

Gigant inom telekommunikation

Tele2 är ett av Sveriges största telekomföretag med totalt 4,5 miljoner kunder på den svenska marknaden. Man omsätter över 25 miljarder kronor och har även 5 000 anställda i bolaget.

Företaget var också först i Sverige med ett publikt 5G-nät i Stockholms innerstad när det lanserades 24 maj 2020.

Stort problem i vintras

Telekomjätten drabbades även av ett enormt störningsproblem i mellandagarna förra året.

Då kunde inte 100 000 kunder se på tv eller använda sitt internet på flera timmar.

– Att man sitter och saknar Com Hem är pinsamt ju, uttryckte en person på Twitter vid tillfället.

Foto: Sarah B

Text: Redaktionen


Nya regler när du går på restaurang – ska gälla i hela landet

2024 04 20

Ett nytt krav kommer att ställas på Sveriges restauranger.

Det meddelar landsbygdsminister Peter Kullgren (KD).

Kullgren har gett Livsmedelsverket i uppdrag att ta fram föreskrifter om att restauranger och storhushåll måste informera gäster om ursprungsland för kött.

– Många konsumenter vill göra medvetna val om maten de äter och då är god information en förutsättning.

– Regeringen vill därför att konsumenter ska få veta var kött som serveras på restauranger kommer ifrån. Det är bra för djurvälfärden och Sveriges självförsörjningsförmåga, säger ministern.

Kullgren tillägger att det ska vara ”lika enkelt att få veta var köttet kommer ifrån på en restaurang som i en butik”.

Nuvarande regelverk fastslår att butiker måste redovisa ursprungsland för kött, men ett liknande krav finns ej för restauranger.        

Så kan gäster informeras  

Livsmedelsverket ska redovisa sitt uppdrag 15 december.

De nya kraven ska gälla i hela landet och berör färskt, kylt, fryst och malet kött av nöt, svin, får, get och fjäderfä som används som ingrediens i måltider som serveras på restauranger och i storhushåll.

–  Detta är en angelägen fråga för såväl konsumenter som för svenska lantbrukare, framhåller regeringen i ett uttalande.  

Vidare uppger regeringen att en utgångspunkt också är att den administrativa bördan för företagen, kommuner och regioner ska vara så liten som möjligt, samt att det ska det finnas flexibilitet i hur informationen om ursprungsland delges.

– Till exempel genom att informationen kan lämnas muntligt när den efterfrågas av konsumenten, meddelar regeringen.

Nya regler för hämtmat

Sedan tidigare har nya krav för restaurangers hantering av hämtmat införts. 

De nya reglerna trädde i kraft den 1 januari. 

LÄS MER HÄR:

Nya regler för hämtmat – det här gäller

Foto: A. Haney

Text: Redaktionen


Arla ger besked om de nya korkarna

2024 04 20

Arla tror sig ha en förklaring gällande kritiken mot de nya korkarna.

Under den senaste tiden har fastsittande korkar på mjölkkartonger varit hett omdebatterade.

Många har velat se en återgång till tidigare versioner, medan andra inte lägger någon större vikt vid förändringen.

Arla, som är en av aktörerna som genomfört förändringen på sina produkter, tror sig kunna ge ett besked om anledningen till kritiken.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Geografiska skillnader

Vad gäller mjölken från Arla så tycks ilskan mot de fastsittande korkarna vara mer intensiv söder om Stockholm.

Presschef Max Wallenberg menar att det hela kan ha att göra med geografiska skillnader.

– Om du bor i Stockholm eller uppåt i landet så har du en kork som många tycker fungerar lite bättre, och bor du längre ner i landet så är det en kork som många tycker funkar lite sämre, säger han till SR.

Får fler klagomål

Arla får in fler klagomål från södra Sverige än från Stockholm och norrut.

– Det beror helt enkelt på var paketen produceras, vid vilket mejeri de görs. Den här korken som har fått mycket kritik, där behöver man trycka till så att det blir ett klick, annars fastnar korken och så får man mjölk överallt.

Därför infördes korkarna

De nya korkarna har införts i samband med att en ny EU-lag klubbas igenom.

– Plastlock från dryckesförpackningar är en av de vanligaste orsakerna till nedskräpning och några av de främst förekommande plastprodukterna upphittade under strandstädningar, förklarar Arla.

– Från och med juli 2024 införs ny lagstiftning från EU som kräver att alla korkar ska sitta fast vid dryckesförpackningar upp till tre liter. 

– För att kunna möta de nya kraven, har vi på Arla redan startat arbetet med att anpassa mejerierna till den nya förpackningsdesignen.

Ska sitta fast

Den nya EU-lagen är klar och tydlig vad gäller återvinningen.

– Enligt EU:s direktiv ska plastlocket sitta fast på förpackningen under hela förpackningens livslängd. Det betyder att hela förpackningen sorteras som pappersförpackning.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen