JUST NU: Mitt i strejken – glädjebesked för SAS

2022 07 07

220 procent fler åkte med SAS i juni i år jämfört med förra året.

Det uppger det just nu hårt drabbade flygbolaget i ett pressmeddelande. 

Konkret innebär det att nästan två miljoner fler resenärer åkte med SAS i juni 2022 jämfört med samma månad 2021.

Samtidigt ökade bolagets kapacitet med 150 procent, skriver Expressen.

Ökade även från maj

En ökning noterades även mellan månadsskiftet maj och juni i år, då antalet passagerare ökade med sju procent.

– Biljettförsäljningen var positiv i juni, även om hela flygindustrin fortfarande har utmaningar i samband med den globala återhämtningen, säger koncernchefen Anko van der Werff enligt tidningen.

Fördröjd effekt av strejk

Enligt SAS-bossen tog det ett par veckor in i juni innan strejkhoten, vilket förverkligades 4 juli, också började märkas i antal bokade biljetter.

– Strejkvarslet från SAS Scandinavias pilotföreningar började påverka biljettbokningen mot slutet av månaden, säger Anko van der Werff.

Även Norwegian ökar rejält

Även Norwegian släppte sin senaste trafikstatistik i veckan. 

Totalt reste 1 937 000 passagerare med det norska flygbolaget i juni, vilket var en otrolig ökning på 759 procent jämfört med förra håret.

Siffran var också den högsta sedan pandemin drabbade världen 2020, skriver Expressen.

Kritisk till “strejkkultur”

Beskedet om SAS-trafiken kommer mitt i den den pilotstrejk som drabbat bolaget. 

Enligt Karin nyman, kommunikationschef på företaget, förlorar man upp till 150 miljoner varje dag. Hon är mycket kritisk till Svensk Pilotförening som hon menar har en “strejkkultur”.

– Piloterna är en privilegierad grupp som kräver mer än alla andra. Nu riskerar man allas arbetsplats med strejken, har hon uppgett till Aftonbladet.

Mekaniker i sympatistrejk

I natt gick även danska mekaniker ut i sympatistrejk med piloterna, vilket drabbar ännu fler av SAS avgångar.

– Ja, då kommer det ju ta längre tid att få upp alla planen i luften igen, säger Karin Nyman till Sveriges Radio.

Foto: SAS

Text: Redaktionen


17 nov 2025

JUST NU: Elen är för billig – historiskt nödåtgärd i Sverige

2025 11 17

Elen är för billig i delar av Sverige.

Det får konsekvenser.

Låga elpriser i norra delarna av landet i kombination med höga vattenflöden gör att historiska mängder vatten dumpas från kraftverken utan att bli el, rapporterar SR. Aldrig förr har så mycket vatten släppts förbi turbinerna.

Enligt Jens Berggren, energiexpert på Vattenfall, är det en ovanlig situation.

– Dessa enorma vattenmängder vi har i Sverige gör att vi ibland måste spilla vatten, alltså släppa det förbi dammarna utan att de går igenom turbinerna och därmed genererar el.

Aldrig sett liknande

Jens Berggren understryker att åtgärden handlar om en säkerhetsfråga. Den måste prioriteras, även om ett värde går förlorat när vattnet släpps förbi turbinerna.

Men samtidigt som priserna är så låga i norr stiger elpriset i södra delarna av landet. Just nu är priset 3-4 gånger högre i de två sydligaste elprisområdena, enligt SR.

Vattenfalls energiexpert menar att han aldrig varit med om något liknande tidigare under motsvarande tid på året.

– Jag tror inte att det har varit riktigt så här mycket överkapacitet. Samtidigt rinner det till nytt vatten fortfarande, det kommer ytterligare regn och det fylls hela tiden på.

LÄS MER: Svensk får 800 miljoner kronor – nytt jätteavtal

Nästa halva landets produktion

I Sverige finns omkring 2 000 vattenkraftverk. Tillsammans står de för ungefär 45 procent av landets totala energiproduktion, enligt siffror från Vattenfall.

–  Det betyder att vi kan lagra vatten i dammarna när efterfrågan är låg och släppa ut vattnet när efterfrågan är större, förklarar Vattenfall på sin hemsida och tillägger:

– Vi kan till exempel spara på vattenkraften de dagar det blåser mer och det produceras mycket vindkraft. På så sätt kan vi hålla en jämn nivå av energiproduktion i landet.

LÄS MER: Årets uppgång utraderad – valuta faller kraftigt

Foto: Tomas Ärlemo/Svenska kraftnät

Text: Redaktionen


17 nov 2025

Ny hastighetsgräns föreslås på Sveriges motorvägar

2025 11 17

Hastighetsgränserna på Sveriges vägar har återkommande varit uppe för diskussion.

I somras uppmärksammade exempelvis Riksförbundet M Sverige att Trafikverket den senaste tiden sänkt hastigheten på fler platser till jämna steg, framför allt till 40, 60 80 och 100 kilometer i timmen.

Enligt konsumentföreningen har åtgärden vidtagits istället för att “investera i förbättrade vägar”. Organisationen menar att 120-vägarna, de snabbaste i landet, också är några av de säkraste.

– Där finns stora säkerhetsmarginaler och separerade körfält. Man kan förstås inte bygga vägar på det viset i hela landet, men det visar tydligt att den fysiska miljön i trafiken spelar roll, sade Jacob Sidenvall från M Sverige i somras.

Förslag i riksdagen

Nu har diskussionen om hastighetsgränserna i Sverige nått politiken.

Exempelvis kommer riksdagen att behöva ta ställning till ett nytt förslag om höjd hastighetsgräns på motorvägarna.

Detta efter att den moderata riksdagsledamoten Lars Beckman lämnat in en motion i ämnet.

I Sverige finns det på nationella vägar som E4:an där långa sträckor är en maxhastighet på 80 km/timmen. Det är otillfredsställande för den som arbetspendlar mellan två orter dag efter dag, framhåller Lars Beckman i sin motion.

LÄS MER: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Vill se 140 km/h

Enligt ledamoten finns det “ingen anledning att ha en lägre hastighet än nödvändigt”. Enligt förslaget skulle det till och med kunna gälla 140 kilometer i timmen på flera vägar – 20 kilometer mer än den nuvarande högsta hastigheten.

– På andra vägar som mellan Gävle och Uppsala är det en maxhastighet på 120 kilometer i timmen där det skulle kunna vara en högre hastighet då vägen är fyrfilig. I många andra länder är maxhastigheten 130 eller 140 kilometer i timmen där det är möjligt med anledning av vägens beskaffenhet, menar Lars Beckman och avslutar:

– Det vore rimligt att hastigheterna höjs generellt på det statliga vägnätet.

Tidigare har det även föreslagits en sänkt hastighetsgräns på en del av E6 som går genom Göteborg. Det var Centerpartiet som stod bakom förslaget.

LÄS MER: Nordisk bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Kävlinge kommun

Text: Redaktionen