Mitt i regnet – här blir det sommarvärme i helgen

2023 09 01

SMHI gick igår kväll ut med en varning för kraftigt oväder.

Varningen berörde flera delar av landet, men i synnerhet skulle östra Götaland och östra Svealand drabbas av skyfallsliknande regn.

Framför allt pekades Gotland ut som platsen där de största regnmängderna skulle falla.

– Risk för översvämning, konstaterade SMHI på sin hemsida.

Här gör sommaren comeback

Men alla drabbas inte av regnet.

Mitt i den blöta prognosen kommer även ett soligt glädjebesked för drygt 1,3 miljoner av den svenska befolkningen.

I Skåne kan man nämligen förvänta sig att sommaren gör comeback i helgen.

Varma temperaturer för att vara september väntas – till och med upp till 22 grader.

– Det är nästan så att det kan kännas som sommar istället, kommenterar en av SMHI:s meteorologer till P4 Malmöhus.

20 grader hela nästa vecka

Allra varmast och soligast kommer det att bli under lördagen.

– Söndagen kan vara lite molnigare, säger samma SMHI-representant.

Men lagom till måndag är molnen borta igen.

Och sommarvärmen tycks hålla i sig med temperaturer runt 20-strecket och knappt några moln på himlen under hela kommande vecka för skåningarna.

Prognosen tillförlitlighet bedöms just nu hos SMHI vara “säker” respektive “ganska säker”.

Klarblå himmel

Att sommaren gör sig påmind även under årets första höstmånad behöver inte vara någonting avvikande, även om många säkert hade önskat att den kom under semesterveckorna istället.

– Nog märks det att september är början på slutet för sommarhalvårets soluppvärmda väderregim och att vi snart kryper in i vinterhalvårets tid, framhåller SVT:s meteorologiska avdelning.

– Men september kan även bjuda på klarblå himmel och sensommarvärme.

Fakta: rekord i september

Svenska väderrekord för september månad:

- Varmast: 29,1 grader (Stehag, Skåne, 1 september 1975)

- Kallast: -15,2 grader (Brännberg, Norrbotten, 29 september 1939)

- Högsta månadsmedeltemperatur: 17,1 grader (Göteborg, Västergötland och Ölands norra udde, Öland, 2006)

- Lägst månadsmedeltemperatur: -3,4 grader (Vassitjåkko, Lappland, 1907)

Källa: SVT

Foto: T. Cooper

Text: Redaktionen


”Står med byxorna nere” – Morgan Johansson går i taket

2025 12 03

Morgan Johansson (S) går till angrepp.

Tidöregeringen har betalat ut fem miljoner kronor för tre tjänster på den somaliska premiärministerns kansli.

Men varken svenska myndigheter eller ansvarigt departement vet vilka de betalda tjänstemännen är.

”Står med byxorna nere”

Det rör sig i själva verket om så kallade ”spöktjänster”, och miljonbeloppen har gått till tre redan högavlönade toppar inom den korrupta eliten i Somalia, uppger DN.

Morgan Johansson, Socialdemokraternas utrikespolitiska talesperson, rasar mot uppgifterna och riktar hård kritik mot migrationsminister Forssell (M) och biståndsminister Dousa (M).

– Nu står Johan Forssell och Benjamin Dousa med byxorna nere, säger Morgan Johansson till tidningen.

S och V menar att det är ”uppenbart” att pengarna går till korruption.

De kräver att mellanhänderna för utbetalningen – FN-organen IOM och UNDP samt världsbanken – kallas till riksdagens utrikesutskott.

Förslaget har dock tidigare röstats ned av Tidöpartierna.

LÄS OCKSÅ: ”Exakt som Biden” – film på Trump sprids som en löpeld

”Mest hycklande jag hört”

Vänsterpartiets migrationspolitiska talesperson Tony Haddou kräver också att Johan Forssell avgår som migrationsminister.

– När den här regeringen tillträdde sa de att biståndspolitiken ska präglas av öppenhet och transparens. Det är det mest hycklande jag hört någonsin, säger Tony Haddou till tidningen.

Johan Forssell har tidigare hävdat att det inte finns några tecken på korruption gällande de pengar som har betalats ut till Somalia.

– Vi arbetar inte direkt med Somalia utan det är ett samarbete med FN-organet IOM som jag har förtroende för. IOM är ett väldigt etablerat FN-organ som vi samarbetat med under lång tid, har Forsell sagt till SVT.

– Jag tror att vi behöver fler liknande typer av samarbeten för att personer som begått grova brott i Sverige ska tas emot i sina hemländer, tillade han.

Men enligt uppgifter har man alltså inte koll på vilka de somaliska tjänstemännen är, och enligt flera källor går alltså pengarna till så kallade spöktjänster.

LÄS OCKSÅ: Bakslag för hushållen – bank flaggar för räntehöjning

Foto: Magnus Liljegren Regeringskansliet

Text: Redaktionen


03dec25

Tvärvändning om bensin- och dieselbilar

2025 12 03

Sverige och övriga medlemsländer i EU har enats om att nya bilar inte längre kommer att få producera några koldioxidutsläpp från och med 2035.

Beslutet innebär i praktiken ett förbud mot försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer, det vill säga bensin- och dieselbilar.

Men nu vänder EU efter påtryckningar från Tyskland.

– EU-kommissionen öppnar för nya fordon med förbränningsmotorer även efter 2035, rapporterar tyska Handelsblatt med hänvisning till flera högt uppsatta ledamöter i EU-kommissionen.

”Ta hänsyn till geopolitiska utvecklingen”

Unionens kommissionär för hållbara transporter och turism, Apostolos Tzitzikostas, är en av flera EU-toppar som citeras.

– Vi är öppna för all form av teknik, säger han enligt tidningen.

– Vi vill hålla fast vid våra mål, men vi måste ta hänsyn till den geopolitiska utvecklingen. Vi måste se till att vi inte äventyrar vår konkurrenskraft samtidigt som vi hjälper den europeiska industrin att behålla sitt tekniska försprång, tillägger Tzitzikostas.

Skickade brev 

EU-kommissionen har reviderat förbudet efter påtryckningar från den tyska regeringen.

Bakgrunden är att Tysklands förbundskansler Friedrich Merz skickat ett brev till EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen. I brevet uppmanar förbundskanslern von der Leyen att överge planerna på ett totalförbud.

LÄS MER: Kraftigt ras på bilmarknaden 

Mellanlösning

Enligt den nya planen ska förbränningsmotorer som drivs med biobränslen tillåtas även efter 2035. Det kan exempelvis handla om bilar som körs på HVO (biodiesel).

Svenska Bioföreningen, Svevio, har argumenterat för en sådan lösning.

– Den samlade påverkan av en elbil är större än från en bil som drivs med ett biodrivmedel som HVO, säger Gustav Melin, vd Svebio, i ett uttalande.

– Moderna förbränningsmotorer har tillräcklig rening. I dag kommer 95 procent av partikelutsläppen från däck och asfalt, konstaterar Melin.

LÄS OCKSÅ: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Foto: E. Akyurt

Text: Redaktionen