Mio slår tillbaka – “det kommer aldrig att ske”
2024 06 14
Konsumentverket pekade igår ut möbeljättarna Jysk och Mio som “reafuskare”.
Enligt myndigheten har butikskedjorna använt felaktiga pris för att få reor att se större ut än vad de egentligen är.
Nu svarar Mio på kritiken.
Och företaget slår tillbaka kraftigt mot Konsumentverkets uppgifter.
– Under våra 60 år som bolag har vi aldrig ens haft tanke på att justera ordinarie pris för att en rabatt ska se större ut – och det kommer aldrig att ske, säger Mios vd Björn Lindblad till sajten Ehandel.
LÄS MER: Konsumentverket varnar Jysk och Mio: sluta omedelbart
Mio: Ett missförstånd
Björn Lindblad menar att det handlar om ett missförstånd.
Enligt vd:n har Mio inte tillfälligt höjt ordinarie pris för att skapa en illusion om stora rabatter – vilket är Konsumentverkets anklagelse.
Han menar att Mio gör två stora prisuppdateringar om året beroende på rådande marknadsläge och framhåller att myndigheten tolkat alla prisnedsättningar som rea.
– Men det behöver inte vara rea bara för att man sänker priserna. Titta på köttbullarna på Ica som kan ha lite olika priser under hela året, säger Björn Lindblad.
Jysk: Följer reglerna
Inte heller Jysk vill acceptera Konsumentverkets formulering om att det pågått ett “reafusk” i butikerna.
Sandra Martinsson som är kommunikationschef på Jysk betonar att man ännu inte fattat ett beslut om man anser att myndigheten har gjort rätt i sin bedömning.
Hon säger till Ehandel att man sedan granskningen gjort en stor uppdatering av sin plattform och att man nu visar 30-dagarspriset på samtliga produkter.
KO: Lurar kunderna
Det så kallade 30-dagarspriset handlar om att butiker ska vara transparanta med vilket pris en vara har haft den senaste månaden så att kunden kan få en ärlig uppfattning om hur stor en eventuell rea är.
Enligt Konsumentverket har Jysk och Mio inte gjort detta.
Istället har man enligt myndigheten använt ett högre pris att jämföra reapriset med, ett pris som egentligen inte använts i verkligheten eller i bästa fall bara under ett par dagar.
– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, säger Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.
Foto: Mio
Text: Redaktionen