Miljontals användare uppmanas att ändra lösenord direkt

2024 07 19

Miljontals personer bör byta inloggningsuppgifter efter en cyberattack.

Mjukvaruföretaget Atlassian har utsatts för en cyberattack.

Information om över 15 miljoner användare av planeringsverktyget Trello har därmed läckt ut.

Nu uppmanas alla som använder Trello att byta ut sina inloggningsuppgifter direkt.

Det rapporterar Computer Sweden.

Har läckt ut

Vid ett forum för hackare går det nu att köpa känslig information om Trello-användare.

Det kostar bara 25 kronor att ta del av uppgifterna, och intresset tros därför vara stort.

Av säkerhetsskäl bör därför alla som har ett Trello-konto ändra sina inloggningsuppgifter så snart som möjligt.

Det är oklart exakt vilka som bär ansvaret för cyberattacken.

Det är Trello

Trello har funnits i ungefär 14 år i olika former och har blivit ett mycket populärt verktyg.

– I januari 2011 pitchas en prototyp som förväntas lösa planeringsärenden på hög nivå. Den får namnet Trellis. Kort därefter börjar man utveckla produkten på heltid, förklarar Trello.

– Efter en stängd beta lanseras Trello på TechCrunch Disrupt i september 2011 med appar för webb och iPhone. Med nöd och näppe undkommer vi namn så som Cardvark och Planatee innan vi beslutar oss för Trello.

Förvärvades 2017

År 2017 förvärvades Trello och har sedan dess fortsatt att växa.

– I maj 2015 blir Trello internationellt med språkanpassning för Brasilien, Tyskland och Spanien.

– I början av 2017 förvärvas Trello av Atlassian och nästa kapitel i arbetet med att stärka grupper världen över påbörjas.

Erbjuder olika tjänster

Trello erbjuder olika tjänster för att planera och organisera.

– Trello är ett flexibelt verktyg för hantering av arbete där team kan skapa planer, samarbeta i projekt, organisera arbetsflöden och hålla koll på framsteg på ett visuellt, produktivt och givande sätt. 

– Från brainstorming, till planering, till utförande, Trello hanterar de stora milstolparna och de vardagliga uppgifterna så att ni kan samarbeta och få saker och ting gjorda.

Foto: C. Hume

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen